Doprava - diskuse o dlouhých vozidlech
Dlouhé soupravy brzdí v EP návrh zákona - Je otázkou, zda návrh Evropské komise o rozměrech a hmotnostech nákladních vozidel bude přijat jako zákon ještě v tomto legislativním období. Koncem září se poprvé vyslovil zpravodaj Evropského parlamentu, rakouský sociální demokrat Jörg Leichtfried, před dopravním výborem o svém přístupu. Bezprostředně potom diskutovali europoslanci se zástupci zainteresovaných organizací o dlouhých vozidlech. Lechtfried naznačil svou připravenost nechat kvůli tomuto bodu padnout celý zákon, o který lobby silniční dopravy silně usiluje. Měl by totiž přispět ke snížení spotřeby pohonných hmot a zvýšení bezpečnosti. Pro Rakušana tyto přednosti nekompenzují nevýhody, které by viděl v liberalizaci pravidel pro dlouhá vozidla.
Oproti diskusi o dlouhých vozidlech, která se konala o dva týdny dříve, probíhalo jednání dopravního výboru věcně a soustředěně. Všeobecně převládala v diskusi kolem 25m souprav spíše skepse. Lobbisté zastupovali známé argumenty pro a proti dlouhým soupravám a aerodynamickým změnám na nákladních autech. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU potvrdila směr k delším vlakům a větším kontejnerovým lodím. Trucky nemohou tento trend ke zvětšování ignorovat kvůli tomu, že je třeba chránit Ro-La (kamiony na vagonech). "Nelze v jednom sektoru uvolnit inovace a v jiném jim uměle bránit."
Naproti tomu UIRR, zájmové společenství kombinované dopravy, uvádělo, že délka nákladních aut nemůže narušovat cíle kombinované dopravy. Jen tak lze dosáhnout cílů EU v ochraně klimatu. Šéf německého sdružení Aliance pro koleje Dirk Flege zkoumal situaci ve Švédsku - zemi, kde velmi dlouhé soupravy přivedly dvě třetiny dopravního výkonu na silnici. Švédské zkušenosti z minulého období podle něho ukazují, že tato vozidla škodí železniční dopravě.