Benzín bude vládnout po r. 2020
Dominance vznětových motorů by mohla upadnout ještě před koncem této dekády. Důvodem jsou vzrůstající náklady kvůli splnění emisních norem.
Informace plyne z předpokladů předních automobilových inženýrů. Přísnější emisní limity, kterými na výrobce aut čím dál častěji tlačí Evropská unie, si vyžádají vyšší investice do vývoje nových vznětových motorů. V důsledku toho budou naftové vozy dražší a předpokládá se i navýšení cen nafty.
Aktuálním problémem je vyhovění normám Euro 6.1 a Euro 6.2. Je přitom prokazatelně levnější, aby nové předpisy splnily benzinové motory, které jsou podle odborníků v současnosti zhruba tři roky za vývojovými postupy naftových motorů. Vzhledem k tomu, že se průměrná spotřeba dnešních agregátů v podstatě rovná bez ohledu na to, jaké palivo spalují, poroste obliba právě zážehových (výrobně levnějších) jednotek.
Joe Bakaj, vedoucí vývoje evropské divize Fordu, očekává, že vedle vyšších nákladů na vývoj a výrobu (tedy i vyšší ceny dieselových aut) další vývoj ovlivní kapacita rafinérií. Kvůli nim by se v budoucnu mohla zvýšit cena nafty, vedlejšího produktu při výrobě benzinu. Problémem totiž je, že se z Evropy vyváží velké množství benzinu do USA, kde je zase poptávka po naftových motorech výrazně nižší. Podobně je na tom i Japonsko, Rusko nebo Brazílie.
ZDROJ: auto.cz, kráceno