zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Efektivnější a ekologičtější výrobní logistika

17.12.2013
Firemní ekologie
Efektivnější a ekologičtější výrobní logistika

Perfektně fungující výrobní logistika je pro vysokou produktivitu výroby vozů nutná. Bezproblémová výroba všech 13 závodů firmy Škoda Auto na celém světě se zajistí jen tehdy, když díly a komponenty vozů jsou v požadovaném množství, ve správný čas, na správném místě. Proto automobilka v Mladé Boleslavi posílila výkonný a mezinárodně orientovaný logistický systém pro hlavní výrobní závod o nová vyspělá řešení.

V současné době se jedná hned o tři logistické novinky. Nová paleta na volanty pojme víc volantů, navíc je podstatně lehčí než dosud používaný typ. Vylepšená sekvenční paleta zrychlí dodávku dílů na montážní linku. A plně automatický transportní systém umožňuje zavážení dílů na linku ovládat stisknutím tlačítka.

Inovační trojlístek živí automatizační procesy

Již před půl rokem bylo v Mladé Boleslavi do provozu uvedeno nové logistické centrum společnosti. Poslední novinky dále optimalizují logistické postupy v produkci české automobilky. "Nově nasazené systémy zrychlují logistické procesy, snižují náklady a šetří životní prostředí. To je simply clever," říká Jiří Cee, vedoucí Logistiky značky Škoda.

Nové přepravní palety pro volanty například nabízí v porovnání s dosavadními typy hned několik výhod: Jsou lehčí, pojmou více nákladu, vyžadují menší prostor a jsou levnější. Kapacita nové palety vzrostla o 20 %, navíc pojme volanty různých modelů, zatímco dosavadní palety byly určeny vždy jen pro volanty jednoho typu. Díky použití plastu, který je z 98 % recyklovaný, je navíc nový box o 62 kg lehčí než dosavadní ocelové provedení. Prázdné palety lze nově složit. Podstatně snížená hmotnost a vylepšené rozměry snižují přepravní náklady na jeden volant o 40 %. Navíc používání nové palety šetří i životní prostředí: Emise CO2 přepočítané na jednu paletu se při přepravě snižují o 75 %. Výrobní náklady na jednu paletu klesly o 23 %. Tato detailní vylepšení jsou důležitá pro průběžné zlepšování ekologické bilance automobilové výroby.

Nezbytností pro efektivní výrobu je časově precizně nataktovaná dodávka potřebných dílů na montážní linku - takzvané dodávky Just-in-Sequence. Klíčovou roli přitom hrají systémy Pick-up. Mladoboleslavská továrna nyní používá nové řešení: sekvenční palety a Pick-by-Frame. Tato technika pomáhá pracovníkům při nakládce vychystávacích vozíků a činí postup bezpečnějším.

Třetí logistickou novinku reprezentuje nové, plně automatické řízení přepravních vozíků ve skladech. Zde se jedná o bezobslužný dopravní systém (FTS), který dodává potřebné díly a komponenty pomocí řízených přepravních vozíků přímo do regálů na montážní lince. Tím se šetří čas a náklady.

Za pět let 1,5 milionu aut ročně

Aktuálně sjíždí modely značky Škoda z linek závodů v ČR, SR, Číně, Rusku, Indii, Kazachstánu a na Ukrajině. Jen do září 2013 vyrobila automobilka na celém světě více než 685 000 vozů. Pro tento výrobní proces zajišťuje dnes asi 1250 zaměstnanců v logistice společnosti každoročně pohyb milionů dílů, komponent a systémů. Ročně projede jen českými závody Škoda Auto zhruba 52 000 železničních vagonů a 469 000 kamionů. Enormní velikosti dosahují skladové a logistické plochy, potřebné pro logistický tok: Jen ve třech českých závodech v Mladé Boleslavi, v Kvasinách a ve Vrchlabí zabírají tyto prostory celkem 321 000 m2. To odpovídá zhruba velikosti 50 fotbalových hřišť.

Použití nejmodernější skladovací a dopravní techniky ve výrobě, založené na co největším využití automatizačních procesů, je důležitou součástí růstové strategie Škoda 2018. "Do roku 2018 zvýšíme počet prodaných vozů na minimálně 1,5 milionu vozů ročně," prorokuje Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti za oblast výroby a logistiky. "Naše modelová ofenziva klade vysoké nároky na výrobu a s ní spojené logistické struktury a procesy. Výkonná logistika je předpokladem pro výrobu automobilů na špičkové úrovni. Nejnovější inovace v našem hlavním výrobním závodě jsou důležitým krokem k další optimalizaci logistických procesů a tím i ke zvýšení efektivity a produktivity výroby," uzavírá Oeljeklaus.

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí