zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Žáci se učí nakládat s elektroodpadem, v prvním pololetí odevzdali 7 408 kg elektra

31.01.2014
Zpětný odběr
Žáci se učí nakládat s elektroodpadem, v prvním pololetí odevzdali 7 408 kg elektra

Děti na českých školách se učí, jak nakládat s vysloužilými elektrospotřebiči. Za první pololetí odevzdaly školy zapojené do projektu Zelená škola 7 408 kilogramů elektroodpadu. Učitelé navíc oceňují vzdělávací program zaměřený na ekologii, který v rámci projektu prakticky přispívá ke zvýšení sběru elektrozařízení. Kladný ohlas vzbudily interaktivně pojaté výukové materiály.

Hlavním cílem vzdělávacího programu, do kterého se k dnešnímu dni zapojilo 48 Zelených škol, je především zvyšování ekologického cítění dětí a motivace ke třídění odpadu i aktivní ochraně přírody. Právě u elektroodpadu je přitom povědomí o nutnosti jeho třídění poměrně malé. K řádné recyklaci jej odevzdává jen přibližně třetina Čechů. Řada lidí přitom ani netuší, proč by měli staré spotřebiče recyklovat, což se projekt snaží změnit.

"Význam projektu vidím v tom, že musíme děti i dospělé naučit, že elektroodpad nepatří do popelnice, protože obsahuje značné množství materiálů, které se dají recyklovat a opět využít," uvedl Ondřej Kosař, učitel ze Základní a mateřské školy Herálec, která je do projektu Zelená škola zapojená. "Většina dospělých se v otázkách ekologického zaměření příliš neorientuje. K našemu velkému překvapení v mnoha rodinách není třídění odpadu bráno jako samozřejmost," upozornila jedna z vyučujících z Mateřské školy Sluníčko - Montessori v Brně.

Jak potvrzují ředitelé a učitelé zapojených škol, projekt přispívá k větší míře odpovědnosti nejen u dětí, ale i u jejich rodičů a vyučujících. "Naše škola leží mimo centrum města a sběrný dvůr je pro nás hůře dosažitelný. Tento systém sběru nás proto oslovil. Sběrný box na elektroodpad v naší škole využívají nejen děti a jejich rodiny, ale i učitelský sbor a lidé v blízkém sousedství školy," uvedla Marie Magerová ze Základní a mateřské školy Ivančice - Němčice. "Troufám si říci, že díky tomuto projektu nekončí drobné elektrospotřebiče a baterie v běžném komunálním odpadu, jak tomu bylo dříve," doplnila.

Aby si děti uvědomily, proč je důležité třídit elektroodpad, jsou v rámci vzdělávacího programu seznámeny se zajímavými souvislostmi z výroby elektrozařízení, těžby použitých surovin i s vlivem použitých materiálů na životní prostředí. Vše je jim přitom vysvětleno na elektropřístroji, který je jim nejbližší, tedy na mobilním telefonu. "Největší ohlas ve třídě vzbudily informace o mobilních telefonech. Žáky zaujalo, kolik chemických prvků a kovů je potřeba na výrobu jednoho telefonu. A dále informace o tom, jak se telefon recykluje a znovu se třídí na jednotlivé materiály, které v něm byly použity. Telefon si žáci v rámci výuky mohli také rozebrat a jednotlivé součástky si zblízka prohlédnout," sdělila ředitelka Základní školy Sluníčko - Montessori.

V rámci interaktivní výuky měli žáci možnost zahrát si v terénu různé hry zaměřené na třídění odpadů. Pro menší děti má program připravené pexeso a omalovánky s ekologickou tematikou. Závěr celého programu byl zakončen velkou sběrovou akcí starého elektra. "V průběhu sběrových akcí mohly děti a jejich rodiny přinést do školy nejen drobný elektroodpad, který se vejde do sběrného boxu umístěného v každé zapojené škole, ale také velké domácí spotřebiče. Za první pololetí letošního školního roku bylo na školách odevzdáno 7 408 kilogramů elektroodpadu," doplnil Petr Kubernát ze společnosti REMA Systém, která projekt Zelená škola realizuje.

O výukovém programu v rámci projektu Zelená škola


- Vzdělávací program zaměřený na téma recyklace.

- Cílem programu je vzdělat žáky a poskytnout pedagogům ucelené informace k tématu třídění elektroodpadu, a zároveň předat k ekologické likvidaci elektroodpad ze škol a rodin žáků.

- Projekt zahrnuje 8 vzdělávacích aktivit a je zakončen sběrnou akcí s reflexí celého programu.

- Jednotlivé aktivity mají časovou náročnost cca 20 minut, lze je realizovat samostatně nebo sloučit tak, aby dohromady tvořily 1 výukovou hodinu.

- Pro učitele jsou připraveny přehledně zpracované výukové podklady a nové zajímavé informace z oboru.

- Žáci se v rámci programu učí o životním cyklu mobilu, seznamují se se souvislostmi, které jsou spojeny s jeho výrobou a dopravou ke spotřebiteli, a prozkoumávají, z čeho se mobil skládá.

- Závěrečná sběrová akce je obvykle naplánována na Den Země, 22. dubna.

- K programu jsou připraveny omalovánky a pexeso s tématikou recyklace vyřazených elektrozařízení a baterií.

Další informace o projektu Zelená škola naleznete zde.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí