zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nové Turbolety z Kunovic budou ekologické, výkonné a tradičně robustní

22.02.2014
Doprava
Nové Turbolety z Kunovic budou ekologické, výkonné a tradičně robustní

Intenzivně pracujeme na rozsáhlé modernizaci současné verze letounu L 410 UVP-E20, která byla zahájena v roce 2010 s cílem zvýšení efektivnosti a ekonomie jeho provozu. Modernizovaný letoun, který ponese označení L 410 NG, zůstává v kategorii "commuter" - tedy pro přepravu maximálně 19 cestujících a dvoučlennou posádku.

Modernizovaný letoun se bude vyznačovat mnoha změnami, z nichž zásadní je zvýšení MTOW na 7000 kg, zvýšení platícího zatížení, dvojnásobné zvětšení předního zavazadlového prostoru a s tím související prodloužení nosu letounu a v neposlední řadě je třeba zmínit novou konstrukci a technologii výroby křídla letounu s integrálními nádržemi, což umožní podstatné zvýšení maximálního množství paliva. Jako pohonná jednotka jsou uvažovány motory GE H80-210 spolu s vrtulemi AV 725. Implementací těchto zásadních změn provozovatel získá letoun se zlepšenými parametry a užitnými vlastnostmi jako je prodloužení maximálního doletu, zvýšení cestovní rychlosti, zásadní zlepšení výkonu motorů v teplých a vysokohorských podmínkách. Použitím filosofie "Damage Tolerance" bude podstatně zvýšena životnost letounu. V neposlední řadě dojde k implementaci úplného "Glass Cockpit" do pilotní kabiny. Rovněž bude modernizována kabina cestujících tak, že docílíme prostředí, na které jsou cestující zvyklí z letounů vyšší kategorie.

Vývoj L 410 NG je řešen především v rámci projektu MOSTA, na kterém spolupracuje celá řada dalších českých firem nebo výzkumných a vzdělávacích subjektů. Projekt je podporován ze státních prostředků poskytnutých prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu.

Kompozitové letadlové celky, které budou na L 410 NG použity, jsou vyvíjeny v rámci projektu INKOM, rovněž podpořeného MPO. Kromě již výše zmíněné inovace kabiny cestujících budou vyvinuty kompozitové dveře, jejichž předností bude snížení hmotnosti těchto částí a prostupu tepla.
Kompozitová konstrukce motorových gondol povede kromě úspory hmotnosti a snížení nákladů na výrobu ke zvýšení účinnosti vstupního vzduchového kanálu pohonné jednotky a ke snížení aerodynamického odporu motorových gondol jako celku.

Vývoj nového modelu letounu v naší společnosti má pozitivní dopad na celý český letecký průmysl a to například v těchto oblastech:

  • Rozšíření a kvalitativní růst výzkumně vývojových kapacit leteckého průmyslu v ČR
  • Impulz pro inovaci leteckých motorů, vrtulí a agregátů - zlepšení konkurenceschopnosti těchto výrobků na světovém trhu
  • Využití know-how a synergických efektů vytvořených v rámci výzkumných a vývojových aktivit českého leteckého průmyslu
  • Větší šance na zapojení ČR do evropských a světových projektů v oblasti výzkumu, vývoje a výroby letecké techniky
  • ZDROJ: www.let.cz, kráceno
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí