zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Škoda Transportation launched new "catenary-free" tram solution (Tramvaje ze Škodovky budou moci jezdit bez troleje)

19.03.2014
Doprava
Urbánní ekologie
Škoda Transportation launched new  catenary-free  tram solution (Tramvaje ze Škodovky budou moci jezdit bez troleje)

Škoda Transportation vyvinula, vyrobila a ověřila nový systém pohonu na prototypu tramvaje - tzv. "catenary-free" systém. Tramvaj využívá bateriový pohon, který umožňuje vozidlům nezávislý pohyb na trakčním vedení. Tramvaje s bateriovým pohonem chce Škoda Transportation uvést na trh ještě letos.

Škoda Transportation successfully completed, all tests and certification of its "catenary-free" tram in January of this year and the tram was put in operation during the month of February at its facility in Plzen. This advanced technological solution called "CATFREE" drive, makes it possible for vehicles to move and operate independent of the catenary-based traction power. The certification test in Pilsen was, implemented on its newest Škoda 28T tram family and was verified and certified by an Accredited Laboratory & Notified Body and witnessed by customer.

"Vozidla, která nevyužívají trakční vedení, nejsou ovšem pro naši společnost úplnou novinkou. Tramvaje s bateriovým pohonem už jezdí například v USA, Itálii, Polsku, Lotyšsku a v ČR. Podařilo se nám ale využít naše know-how, které jsme získali díky výrobě trolejbusů využívajících alternativní zdroje energie, jako jsou například baterie, superkapacitory nebo hybridní technologie. Naše společnost se tak zařadila mezi nejvýznamnější výrobce "catenary-free" systémů. Nově vyvinuté řešení je výhodné zejména proto, že nevyžaduje vysoké investice do infrastruktury," říká Zal Shahbaz, viceprezident pro obchod společnosti Škoda Transportation.

Škodovácké "catenary-free" řešení dokáže v současnosti bez napájení přes pantograf ujet v podmínkách běžného městského provozu až 3 kilometry, při rychlosti až 30 km/h. Tento druh napájení se využívá hlavně v případě, kdy tramvaj má zajet do oblastí, kde není nainstalována trolej. Pohon může být použit také v případě poruchy vrchního elektrického vedení, tak aby tramvaj nebránila plynulosti silničního provozu.

Škoda Transportation má dlouholetou zkušenost s výrobou trolejbusů na bateriový pohon. První prototyp trolejbusu s bateriovým pohonem pro provoz bez přímého napájení z vedení vyvinula dceřiná společnost Škoda Electric již v roce 2003. Škodovácké trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem jezdí v současnosti například ve švédské Landskroně s dojezdem až 20 km bez rychlostního omezení. Do maďarského Szegedu letos zamíří celkem dvanáct vozidel s desetikilometrovým dojezdem při rychlosti až 50 km/h.

"Abychom mohli uspět na zahraničních trzích, musíme držet krok se světovou konkurencí. Naší technologickou špičkou je plně nízkopodlažní tramvaj ForCity.Tím, že má tramvaj individuální pohon všech kol a má unikátní otočné podvozky, zvládá i ty nejnáročnější městské tratě. Nyní jsme úspěšně dokončili zkoušky bateriového pohonu na prototypu tramvaje 28 T, čímž jen potvrzujeme naši technologickou vyspělost," říká Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation.

Moderní tramvaje vyrobené ve Škodě Transportation dnes jezdí v turecké Konye, nebo v maďarském Miskolci. Další české tramvaje se objeví také ve slovenské metropoli Bratislavě a to jak obousměrné, tak i jednosměrné. Společně s pokračující výrobou tramvají ForCity pro pražský Dopravní podnik tak letos Škodu Transportation čeká rekordní tramvajová výroba 115 vozidel. Navíc v Plzni probíhá řada školení specialistů z Číny, kteří se připravují na výrobu nízkopodlažních tramvají ForCity pro čínský trh, kam Škoda Transportation poskytla desetiletou licenci na výrobu těchto nejmodernějších strojů. Foto na:http://www.skoda.cz/cs/press-room/tiskove-zpravy/tramvaje-ze-skodovky-budou-moci-jezdit-bez-troleje/

Škoda Transportation successfully completed, all tests and certification of its "catenary-free" tram in January of this year and the tram was put in operation during the month of February at its facility in Plzen. This advanced technological solution called "CATFREE" drive, makes it possible for vehicles to move and operate independent of the catenary-based traction power. The certification test in Pilsen was, implemented on its newest Škoda 28T tram family and was verified and certified by an Accredited Laboratory & Notified Body and witnessed by customer.


"Catenary-free tram operation is nothing new for Skoda, as we have already supplied battery powered trams, for depot operations, to USA, Italy, Poland, Latvia and Czech Republic, among others, since 2006. This, combined with the extended know-how, gained during the past several years, by our Trolleybus Division, for the supply of alternative energy sources such as Batteries, Super-capacitors and/or hybrid-technologies ranks Skoda among the top suppliers of "catenary-free" solution. In addition, the new development in battery technology, makes our product, the solution of choice for the customers, as infrastructure based solutions are not only expensive but require longer time for implementation, not to mention the added costs", says Zal Shahbaz, Sr. vice-president of Škoda Transportation.

Skoda´s "CATFREE" solution, in its present configuration, is able to cover a distance of up to 3 kilometres at an average speed of 30 km/h without power supply through a pantograph under the conditions of everyday city traffic. The drive can also be used in case of a failure of the catenary power, so that the tram does not obstruct the flow of traffic.

Historically, the first prototype of a trolleybus with a battery powered drive was developed by Škoda in 2003. The trolleybuses of the Škoda brand with an auxiliary battery powered drive are currently used, among others, in the Swedish city of Landskrona with a range of up to 20 km without any speed limit. Another 12 vehicles with a range of 10km and an average speed of up to 50 km/h will also be sent to the Hungarian city of Szeged this year.

Nowadays, modern trams produced in Škoda Transportation are used in the Turkish city of Konya or in the Hungarian city of Miskolc. Other Czech trams will also appear in the Slovak capital of Bratislava, both unidirectional or bidirectional trams. Apart from the continuing production of ForCity trams for the Prague Public Transit Company, the company Škoda also faces the challenge of a record production volume this year. On top of all that, many trainings of specialists from China have been taking place in Pilsen, as they are preparing for the future production of ForCity low-floor trams in China, under licence from Škoda Transportation.

For more information:

Lubomíra Černá
Škoda Transportation
737 281 550
lubomira.cerna@skoda.cz

Škoda Transportation

Škoda Transportation is one of the leading European companies in the field of transport engineering. Its primary products include low-floor trams, electric locomotives, suburban train units, underground sets, trolley buses, traction motors and complete drives for transportation systems. Sales of the group amount to approximately 15 billion Czech crowns annually, and the group has employed approximately four thousand people for several years. Škoda Transportation has several subsidiary companies and joint ventures not only in the Czech Republic but also in China, Poland, Hungary and Germany. It is only thanks to its high investment in research and development that Škoda Transportation can regularly introduce new and modern products to the market. These products have also been successful abroad. Škoda Transportation has invested over 3 billion Czech crowns into research and development over the last three years.

More on: http://www.skoda.cz/en/press-room/news/skoda-transportation-launched-new-catenary-free-tram-solution/

ZDROJ: www.skoda.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí