Vozy MHD v Pardubicích by mohly jezdit jen na plyn a elektřinu
Zhruba do deseti let by vozy městské hromadné dopravy v Pardubicích mohly všechny jezdit na alternativní pohon. Dopravní podnik postupně nakupuje vozidla na zemní plyn, hodlá pořídit elektrobusy a vozový park doplňují i trolejbusy. V současnosti podnik testuje minibusy. ČTK to dnes řekl ředitel podniku Tomáš Pelikán.
"Čekáme, jakmile někdo ze správců vypíše dotační titul na ekologizaci vozového parku. Bez Evropské unie bychom jich (vozidel) koupili podstatně méně. Proto chceme být připravení, abychom věděli, co chceme," řekl Pelikán.
Dopravní podnik vlastní 128 vozidel, z toho 20 autobusů na zemní plyn a 55 trolejbusů. Téměř 60 procent vozů hromadné dopravy tedy jezdí ve městě na ekologický pohon. Nedávno podnik testoval elektrobus, který jezdí ve Vídni. Nyní si půjčil dva minibusy na plyn a elektřinu. Za několik týdnů si také vyzkouší dvanáctimetrový elektrobus.
"Potřebujeme zjistit jízdní vlastnosti, vyhodnotit dojezdy vozidel, náklady versus investice. Minibusy by mohly obsluhovat okrajové části a okolní vesnice, jezdíme do Rábů, Němčic, Dříteče, Srchu, Živanic, Čepí a Starého Máteřova," řekl Pelikán.
Obnova vozového parku bude podle Pelikána postupná. Naftové autobusy ještě nejsou dost staré na to, aby se vyřadily z provozu. Životnost mají 12 let a některé z nich jezdí po městě teprve polovinu doby danou výrobcem. Letos nahradí staré vozy čtyři trolejbusy a dva autobusy na zemní plyn.
Dopravní podnik svými vozy loni přepravil 26,6 milionu lidí, což je zhruba o půl milionu cestujících méně než předloni. Jejich počet klesl kvůli četným uzavírkám. Od roku 2008, kdy autobusy svezly více než 30 milionů lidí, počet pasažérů v MHD kolísá. Dopravní podnik je akciovou společností města. Provoz MHD je ztrátový a radnice jej dotuje. Na ujeté kilometry letos magistrát vydá 145 milionů korun a dalších 700.000 korun zaplatí za minibus, který vozí handicapované osoby.
Lucie Jelínková