zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Alternativní palivo CNG a jeho výhody

16.03.2014
Ekologická auta
Alternativní palivo CNG a jeho výhody

CNG - compressed natural gas - tedy stlačený zemní plyn mnozí považují za palivo budoucnosti. Motory na CNG jsou bezemisní, bezpečné a také finančně výhodné a nacházejí své uplatnění v čím dál tím více oblastech. O tom, že je CNG zajímavou alternativou dieselových spalovacích motorů, svědčí i aktivita světových automobilek, které rozšiřují nabídku osobních vozů na tento pohon. K Fiatu, Citroënu a Volkswagenu se letos přidá i nová Škoda Octavia. Také u nás se díky rychle se rozšiřující síti plnicích stanic otevírají možnosti použití vozidel na CNG pro firmy všech velikostí.

Firemní flotily osobních a dodávkových vozů na CNG

Vyplatí se investovat například do firemní flotily osobních vozů na CNG. Pro názornost uveďme malé srovnání. V loňském roce se cena za litr motorové nafty ustálila na 35-38 Kč za litr, průměrné vozidlo střední třídy s kombinovanou spotřebou 5,5 litru nafty na 100 km tak jezdí přibližně za 2 Kč za kilometr. Oproti tomu stejná třída vozidla na CNG spotřebuje v průměru 5 kg stlačeného zemního plynu na 100 km, jeden ujetý kilometr pak majitele vozu přijde na 1,17 Kč. Rozdíl činí tedy přibližně 80 haléřů. Při ročním nájezdu 40 tisíc kilometrů se jedná o úspory přibližně 32 tisíc korun. Firmy, které mají deset a více referentských služebních vozů, pak mohou na pohonných hmotách za rok uspořit minimálně čtvrt milionu korun.

Využití pohonu na CNG ale zdaleka nezůstává jen u osobních vozů. V mnoha českých městech jezdí městské autobusy na CNG a velký boom prožívá toto palivo i v oblasti manipulační techniky.

Využití CNG v logistice

Manipulační technika na CNG vykazuje stejná pozitiva jako je tomu u osobních vozů - nízké emise, nízká cena za pohonné hmoty, bezpečný a tichý provoz. Na trhu jsou vysokozdvižné vozíky s pohonem na CNG s nosností od 1,6 do 5 tun a pro jejich použití v závodu či v distribučním centru je zapotřebí vybudovat plnicí stanici. Výstavba je dnes již jednoduchá, standardizovaná a provádějí ji profesionální firmy. Investice do plnicí stanice mívá návratnost od 1,5 roku do přibližně 4 let, a to v závislosti na počtu provozovaných vozíků. Velmi zajímavé je využití plnicí stanice jak pro provoz vysokozdvižných vozíků, tak pro plnění flotily služebních vozů, ať již se jedná o vozidla pro servisní techniky nebo obchodní zástupce.

Čísla z reálného provozu

V Linde Material Handling byla vlastní plnicí stanice vybudována v roce 2012. Ing. Jindřich Kotyza, jednatel firmy Linde MH v České republice, říká: "V současné době máme 18 služebních osobních vozů na CNG, které od roku 2012 dodnes spotřebovaly přes 39 tun stlačeného zemního plynu. Průměrná cena za jeden ujetý kilometr za celé období činí 1,22 Kč, lze tedy říci, že bylo dosaženo plánovaných úspor ve výši cca 80 haléřů na kilometr. V uvedené ceně jsou zahrnuty i náklady na plnění vozidel u veřejných CNG plnicích stanic. "

U provozu vysokozdvižných vozíků na CNG ve spojení s vlastní, privátní plnicí stanicí je potenciál úspor ještě vyšší. Provozovatel vůbec není závislý na cenách paliva na veřejných čerpacích stanicích a cena jeho paliva se odvíjí pouze od smluvní ceny, za kterou zemní plyn nakupuje od distribnuční společnosti. Dosahovaná úspora v provozu vysokozdvižných vozíků pak běžně přesahuje 50 %.

Zdroj: www.eulog.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí