zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Víme co vzniká při pálení pneumatik?

09.04.2014
Odpady
Ovzduší
Víme co vzniká při pálení pneumatik?

Při nedávných nepokojích na kyjevském Majdanu bylo vidět desítky hořících pneumatik. Věděli demonstranti jak moc tím poškozují životní prostředí a zdraví spoluobčanů?

Spalování pneumatik je druhou možností jejich využití na energii. Pálení pneumatik doma v kamnech rozhodně nedoporučujeme. Možná se to zdá jako dobrý nápad, ale jako u většiny "dobrých nápadů" se jedná o nebezpečnou věc. Krom toho, že si zaneřádíte komín, vypustíte do ovzduší svinstva, za které vás sousedi ani obecní úřad nepochválí (navíc pamatujte na literu zákona). O smradu nemluvě. Mentálně

Pryž hoří nažloutlým a silně kouřícím plamenem. Vzniká hustý černý dým. Šťouraly bude jistě zajímat, že teplota nutná pro vzplanutí takové pneumatiky je kolem 290 stupňů Celsia a ke vznícení 400 stupňů Celsia. Sirkou tedy haldu pneumatiku nepodpálíte. Zajímavé je i to, že výhřevnost pneumatik je sprovnatelná s výhřevností černého uhlí. Při hoření pneumatik vzniká bezpočet nebezpečných látek a toxických splodin. Největší část se přemění na oxidy uhlíku (oxid uhelnatý) a saze. Ze známějších jmenujme benzen a styren. Ze síry obsažené v pneumatikách vzniká oblíbený oxid siřičitý a sirné deriváty. Součástí hoření jsou i oxidy kovů a to olova, hořčíku a zinku. Nejvíce dráždivý je bezesporu právě oxid siřičitý. Dlouhodobé vystavení splodinám z hoření pneumatik může mít karcinogenní následky.

Mezi lety 2006 až 2011 bylo v ČR likvidováno celkem 17 požárů skladišť a skládek pneumatik. To není málo.

Nejen samotné hoření, ale i hašení hořících pneumatik je problematické. Při hoření totiž vzniká nevábná olejovitá hmota zvaná pyrolitický olej, jakási směs ropných látek. Voda použitá k hašení splachuje tuto směs do půdy, kterou tak kontaminuje.

Více k tématu hoření pneumatik naleznete ZDE.

JE ŘEŠENÍM EKO-PNEUMATIKA?

Máme i ekopneumatiku. Ať už to znamená cokoli, tato ekopneumatika se zdá být spíše zástěrkou pro nutnost vývoje nových technologií z důvodu zásob kaučuku. On totiž poměr zásob kaučuku v poměru k jeho spotřebě je v současnosti nejnižší za posledních deset let (možnou alternativou zdroje kaučuku mohou být pampelišky) . A tak, zatímco nová auta je stále z čeho vyrábět, s pneumatikami je to, zdá, se o něco horší. Za pojmem ekopneumatika se samozřejmě skrývá omílané snižování emisí CO2. Proč ne. Nicméně vývoj pneumatiky z jiného, než stávajícího materiálu na bázi kaučuku, je nejen náročný na výzkum, ale i na finance. Závěr? Pneumatiky nejspíš podraží.

ZDROJ: http://www.trideniodpadu.cz/, Enviweb.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí