Dieselové motory s vysokotlakým vstřikováním bez filtru pevných částic ohrožují lidské zdraví
Mezi jedny z nejnebezpečnějších škodlivin v ovzduší ze zdravotního hlediska
patří prašné částice - PM (zkratka PM pochází z angl. particulate matter). PM
pocházejí jak z lidské činnosti (průmysl, energetika, doprava), tak z
přirozených zdrojů (výbuch sopky, lesní požár). Jejich hlavním zdrojem jsou
spalovací procesy. V současné době se hovoří o vysokém riziku těchto částic
vznikajících činností dieselových motorů s vysokotlakým vštřikováním. V případě,
že vozidlo není vybaveno filtrem pevných částic či jej nechal majitel tzv.
vytlouct ohrožuje velmi zdraví svého okolí. Prašné částice jsou tak malé, že
jsou běžně unášeny vzduchem. Dle velikosti v mikrometrech (1 um je tisíckrát
menší než milimetr) je rozlišujeme na PM1,0, PM2,5, PM10 a nazýváme je frakce.
Ty největší dosahují průměru asi jedné desetiny tloušťky lidského vlasu. Jejich
vdechování způsobuje poškození oběhového a dýchacího systému. Nejrizikovější
jsou jemné částice frakce PM1,0 a PM2,5, které pronikají až do plicních sklípků,
kde se usazují. Negativní účinky prašných částic jsou zesíleny existencí dalších
znečišťujících látek na jejich povrchu. Vážou se na ně především těžké kovy
[http://www.enviweb.cz/index.php?p=slovnik&id=407], které jsou pro lidský
organismus karcinogenní [http://www.enviweb.cz/index.php?p=slovnik&id=163], tj.
přispívají ke vzniku rakoviny. Přitom nadlimitním koncentracím PM10, tzv.
polétavého prachu, je v posledních letech vystaveno cca 50 % obyvatel ČR, což
způsobuje nárůst předčasných úmrtí o 2-4 tis. osob ročně.
Mezi jedny z nejnebezpečnějších škodlivin v ovzduší ze zdravotního hlediska patří prašné částice - PM (zkratka PM pochází z angl. particulate matter). PM pocházejí jak z lidské činnosti (průmysl, energetika, doprava), tak z přirozených zdrojů (výbuch sopky, lesní požár). Jejich hlavním zdrojem jsou spalovací procesy. V současné době se hovoří o vysokém riziku těchto částic vznikajících činností dieselových motorů s vysokotlakým vštřikováním. V případě, že vozidlo není vybaveno filtrem pevných částic či jej nechal majitel tzv. vytlouct ohrožuje velmi zdraví svého okolí. Prašné částice jsou tak malé, že jsou běžně unášeny vzduchem. Dle velikosti v mikrometrech (1 um je tisíckrát menší než milimetr) je rozlišujeme na PM1,0, PM2,5, PM10 a nazýváme je frakce. Ty největší dosahují průměru asi jedné desetiny tloušťky lidského vlasu. Jejich vdechování způsobuje poškození oběhového a dýchacího systému. Nejrizikovější jsou jemné částice frakce PM1,0 a PM2,5, které pronikají až do plicních sklípků, kde se usazují. Negativní účinky prašných částic jsou zesíleny existencí dalších znečišťujících látek na jejich povrchu. Vážou se na ně především těžké kovy, které jsou pro lidský organismus karcinogenní, tj. přispívají ke vzniku rakoviny. Přitom nadlimitním koncentracím PM10, tzv. polétavého prachu, je v posledních letech vystaveno cca 50 % obyvatel ČR, což způsobuje nárůst předčasných úmrtí o 2-4 tis. osob ročně.