zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bude Vitásková nejmocnějším úředníkem? Chce regulovat vodárenství a železnice

03.04.2014
Doprava
Voda
Bude Vitásková nejmocnějším úředníkem? Chce regulovat vodárenství a železnice

Pokud vše půjde podle plánu, mohly by se do dvou let pravomoci energetického regulátora výrazně posílit...

Úřad, kterému předsedá Alena Vitásková a který již dnes reguluje energetický byznys za stovky miliard korun, s vládou konzultuje převzetí regulace vodárenství. A začíná se hovořit i o železniční dopravě.

"Již jsme na ministerstvo životního prostředí poslali připravený harmonogram přijetí legislativy a případného převzetí pravomocí. Nyní záleží na vládě, jak se k tomu postaví. Jsem ale optimistka," říká k regulaci vodárenství Vitásková.

Regulace vodárenství je dnes velmi roztříštěná. Spadá rovnou pod čtyři ministerstva - financí, zemědělství, životního prostředí a zdravotnictví. Nedostatek regulace přitom dlouhodobě kritizuje Evropská komise, která opakovaně hrozila zastavením dotací na vodohospodářské projekty.

Podle informací HN tak již ve středu zasedne skupina zástupců zainteresovaných ministerstev, která má pokyn vlády zhodnotit situaci a připravit potřebné materiály. Iniciátorem změn je hlavně ministerstvo životního prostředí, skupinu má koordinovat ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Ministr Jan Mládek nechtěl celou věc komentovat, již dříve se ale v rozhovoru pro HN vyjádřil pro přesun vodárenství pod Vitáskovou.

Zásadní je postoj ministra zemědělství Mariana Jurečky. Podle jeho mluvčího Hynka Jordána ale zatím neexistují pevně dané scénáře a "bylo by předčasné a nezodpovědné předjímat jakékoliv závěry".

Firmy jsou proti

Představa nového vodárenského regulátora se dlouhodobě nelíbí vodárenským společnostem. "Dnešní regulace je dostatečná," říká předseda Sdružení oboru vodovodů a kanalizací (SOVAK) František Barák. "Regulaci cen provádí ministerstvo financí a nám by stačilo sloučit regulaci povrchových a podzemních vod pod jednu střechu," dodává.

"Je jasné, že distribuční společnosti udělají vše pro to, aby to nezávislý regulátor nebyl. Modelů je víc i po Evropě, ale my to máme specifické v tom, že infrastruktura patří někomu jinému, než kdo ji provozuje," řekl HN ministr životního prostředí Brabec, jehož úřad byl iniciátorem jednání.

Evropská komise ale byla jiného názoru. Upozorňovala například na často nevýhodné smlouvy mezi obcemi a provozovateli soustavy - dotace podle ní tak často nešly obci, ale spíše soukromé firmě.

O miliardovou dotaci tak například přišla plánovaná čistička odpadních vod v Praze kvůli smlouvě města s firmou Pražské vodovody a kanalizace, kterou vlastní Veolia.

Doprava?

I když to Vitásková nechce komentovat, podle informací HN oslovila s nabídkou regulace železnice i ministerstvo dopravy. "Problematika regulátora na železnici je teprve připravována, zatím není možné komentovat jakékoliv varianty. Rozhodnutí padne po diskusi, ve které budou probrány všechny dostupné varianty vzniku železničního regulátora," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

O tom se v Česku již delší dobu také debatuje. Loni v srpnu dokonce soud ve sporu Evropské komise s Českou republikou rozhodl, že Česko v liberalizaci železniční dopravy selhává. Nový regulátor by mohl dohlížet na otevírání železnice konkurenci i na přidělování kapacit na českých kolejích. Měl by zajistit, aby měli konkurenti na trhu rovné podmínky - tedy jak státní České dráhy, tak nastupující soukromé společnosti.

Ministerstvo dopravy je totiž jako majitel firem České dráhy a ČD Cargo při regulaci ve střetu zájmů. Na jednu stranu tak má na trh pouštět nové hráče, na druhou chránit svoji firmu.

"České dráhy na potřebu zřízení nezávislého regulátora opakovaně upozorňují," říká například mluvčí ČD Radek Joklík. Firma si v minulosti stěžovala, že je v otevírání železnice znevýhodňována.

Naopak soukromí dopravci si stěžují, že stát nahrává Českým drahám, které vlastní. Majitel RegioJetu Radim Jančura si ale nemyslí, že to regulátor vyřeší. Podle něj je čekání na úřad cestou, jak dál odkládat otevírání železnice konkurenci.


Již jsme na ministerstvo životního prostředí poslali připravený harmonogram přijetí legislativy a případného převzetí pravomocí. Nyní záleží na vládě, jak se k tomu postaví. Jsem ale optimistka.

Alena vitásková
předsedkyně Energetického regulačního úřadu

AUTOR: Petr Lukáč
AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí