zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Česko je rájem pro žíznivá auta, daně jsou tu proti Evropě mizivé

11.04.2014
Doprava
Česko je rájem pro žíznivá auta, daně jsou tu proti Evropě mizivé

Ekodaň za auto může být v Evropě i v řádu milionů korun. Česko spotřebu a emise osobních aut v daních vůbec neřeší.

Benzinová Škoda Superb se šestiválcem se v Nizozemsku prodraží. Zákazník bude muset doplatit téměř šest set tisíc korun jako ekologickou daň. Dalších 24 tisíc korun ročně bude platit, protože je to poměrně velké a těžké auto.

V Česku mu nic podobného nehrozí. Daně za spotřebu či emise zde nikdo nevybírá. V zemi, kde je automobilový průmysl tahounem ekonomiky, je cílem maximální podpora prodeje nových aut. I silniční daň pro podnikatele je u osobních aut oproti Evropě symbolická. Navíc si podnikatelé i to nejluxusnější a nejdražší auto rychle odepíšou z daní a úplatní si odpočet daně z přidané hodnoty.

Na relativně obyčejné Škodě Superb, nejdražším v Česku vyráběném autě, si stát vezme pouze 21 procent daně z přidané hodnoty, a to jen od neplátců této daně. Vůbec se přitom nepřihlíží k tomu, jaký motor superb má a jakou má spotřebu.

Vedle Nizozemska mají vysoké daně na auta s vyšší spotřebou i v Irsku, Španělsku, skandinávských zemích nebo v sousedním Rakousku. Celkově má nějakou míru vyššího zdanění méně ekologických aut 21 zemí Evropské unie, a to buď daní při nákupu, nebo roční daní při provozu. Česko je jednou ze sedmi zemí, které ekologické daně zatím nevyměřují.

Kdo si do superbu v Rakousku vybere zmíněný šestiválcový benzinový motor s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, připlatí si k ceně auta v ekologické dani dalších 25 procent. U dvoulitrového turbodieselu, také s automatem a pohonem všech kol, je tato daň "pouze" jedenáct procent. Zatímco v Česku je benzinová verze oproti naftové dražší o padesát tisíc korun, v Rakousku si zákazník musí za silnější a žíznivější šestiválec připlatit v přepočtu téměř 200 tisíc korun.

Vysoké daně při nákupu ale nejsou tím jediným, co rakouského zákazníka čeká. U šestiválcového superbu bude muset platit ještě zhruba 20 tisíc korun roční daň, a to i pro soukromé osoby, ta je u dieselové verze zhruba o dva tisíce nižší.

"Česko je oproti Rakousku úplné eldorádo," říká obchodní šéf dovozce vozů Jaguar a Land Rover Alexandr Vysek, který má právě Česko a Rakousko na starosti. U luxusních aut je rozdíl ještě markantnější než v případě superbu. Jejich emise jsou vyšší a o to vyšší je vyměřená ekodaň.

V Rakousku si navíc podnikatelé mohou z daní odečíst maximálně 40 tisíc eur - zbytek ceny vozu na rozdíl od Česka jako daňový náklad neuplatní. "Náklady na luxusní auto mohou být v Rakousku až dvakrát vyšší než v Česku," popisuje Vysek.

Ale stejně tak, jako evropské země daní auta s vysokými emisemi, tak na druhé straně dotují nákup vozů, které mají spotřebu nižší. Tisíci eur přispívají na nákup elektromobilů, na ultraúsporné vozy či na vozy s hybridním pohonem. Podíl těchto vozidel na celkovém trhu je proto v těchto zemích o řád vyšší než v Česku, kde netvoří ani procento celkového trhu.

V Česku u úspornějšího automobilu stále rozhodují pouze ušetřené náklady na palivo. Proto zde není takový zájem připlácet za systémy vypínající motor na semaforech či za ekologičtější verze aut se sníženým podvozkem a s pneumatikami s nižším valivým odporem. V Česku je to náklad, který se jen problematicky vrátí. V západní Evropě je to příplatek, který přinese okamžitou daňovou výhodu, protože vozidlo se dostane do nižších sazeb.

Ekodaně

2184 KORUN

je roční silniční daň na šestiválcovou Škodu Superb v Česku. Platí ji jen podnikatelé a jediné, na čem záleží, je objem motoru a stáří vozu.

7000 EUR

přispívá Francie na nákup elektromobilu. To je přibližně částka, kterou na ekologické dani zaplatí zákazník, který si koupí šestiválcový Superb.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí