Dobrý vztah k přírodě se firmám obvykle vyplácí
"Soulbottles chtějí udělat udržitelnost atraktivní. Dokonce sexy," zní slogan společnosti, za kterou stojí dva mladí Vídeňané. Ti chtěli přimět co nejvíce lidí k pití kohoutkové vody - z těch nejčistějších lahví.
Jednomu z nich se prostě nechtělo pít vodu z plastových lahví a dostávat tím do těla škodliviny z plastu. Nemohl ale dlouho sehnat žádnou vhodnou skleněnou. Nejprve začal používat prázdné lahve od vodky či whisky. Když mu ale došly, přišel s myšlenkou vlastního designu lahve na vodu. Ta se nyní již vyrábí v mnoha provedeních. Tvrdá práce a andělský kapitál dovedl Soulbottles k úspěšnému byznysu. Lahve dokonce získaly ocenění v uznávané designérské anketě Red Dot Design Award.
Průmyslová symbióza
Na jedné straně přijímá farmaceutický výrobce Novo Nordisk odpadní vodu z místní teplárny a z kanalizací, na straně druhé pak zásobuje popílkem a kvasnicemi místní vepřín.
Přibližně sto kilometrů od dánské metropole v Kalundborgu vznikl během čtyřiceti let uzavřený ekosystém, ve kterém je odpad z jednoho podniku využíván ve výrobě následujícího.
V ekologické výměně odpadních a vedlejších složek produkce je zapojeno 18 soukromých a veřejných subjektů. Mezi ně patří i rafinerie, výrobce sádry, cementárny, chovy ryb, výrobci hnojiv nebo niklu.
Podobné parky "průmyslové symbiózy" existují ale i v Brazílii, Japonsku nebo v Číně.
Druhá šance pro díly
Pařížská továrna Choisy-le-Roi automobilky Renault chrlí repasované součástky nepřetržitě již od roku 1949. Vstřikovací čerpadla, převodovky, vstřikovače a od loňského roku i turbokompresory se tak v mnohých autech objevují jako náhradní díly. Podle francouzského výrobce se na výrobu repasované součástky spotřebuje o 80 procent méně elektřiny, o 88 procent méně vody a o 92 procent méně chemikálií než na výrobu úplně nového dílu. Veškerý odpad z fabriky je pak nadále znovu využit nebo poslán na recyklaci. Cesty, jak znovuoživit součástky u vyřazených vozů, mají, byť pod tlakem stoupajících cen surovin a pod tlakem evropské legislativy, rozpracované i konkurenti Nissan, Toyota nebo Jaguar.
Šetrná kancelář
Již v roce 1994 se japonský výrobce kancelářského zařízení Ricoh rozhodl, že všechny součástky jeho výrobků musí být znovu použitelné. Všechny tiskárny a kopírky, které se tak k výrobci vrátí, jsou rozebrány, součástky posouzeny, a pokud vyhovují, jsou znovu využity. Modernizují se tak pouze klíčové komponenty a software. Do roku 2050 hodlá firma snížit využití nových zdrojů o 87,5 procenta oproti roku 2007 a minimalizovat závislost na rychle docházejících složkách (ropa, měď, chrom). Jednou z výhod využití již upotřebených součástek (případně jejich mixu s nově vyrobenými) jsou uspořené náklady. Společnost díky tomu může vstoupit i do nižších segmentů.
Ecovative
Newyorská firma Ecovative zkombinovala sílu přírodních složek, díky nimž vyrábí levné obalové materiály. Konkuruje tak plastu či dřevotřísce. Jako základ slouží nevyužívané organické součásti rostlin, do nichž je po očištění přidána houbová tkáň. Ta bez nutnosti příjmu jakékoliv vnější energie funguje jako přírodní "lepidlo" a výslednému produktu dá požadovaný tvar a odolnost. Technologii od Ecovative, kterou původně dva studenti testovali pod postelí na koleji, dnes využívají například společnost Dell, výrobce kancelářského nábytku Steelcase nebo výrobce domácího vybavení Crate and Barrel.