Čtvrtek, 18. dubna 2024

Škoda Transportation dodá do Turecka dvanáct unikátních (Škoda Transportation will deliver Catenary-free trams to Turkey)

Škoda Transportation dodá do Turecka dvanáct unikátních "catenary-free" tramvají. Naváže tak na dodávku šedesáti tramvají ForCity Classic pro město Konya. Jedná se o tramvaje ForCity Classic, tentokrát ale budou vybavené nejnovějším bateriovým "catenary-free" pohonem, který umožňuje vozidlům nezávislý pohyb na trakčním vedení s dojezdem až 3 km. Tramvaje budou dodány během roku 2015. Do Turecka tak poputuje celkem 72 tramvají v hodnotě 3,4 mld. korun.

Škoda Transportation will deliver twelve "catenary-free" trams to Turkey, as a follow-on to the delivery of sixty ForCity Classic (28T) trams to the Turkish city of Konya. The trams are also ForCity Classic, but this time they will be fitted with the newest battery-powered "catenary-free" drives, which enable the vehicles to move independently of the traction wiring, with a range of 3 km. The trams will be delivered in 2015. In total, 72 trams will be delivered to Konya with a value of 3.4 billions Czech crowns.

Škoda Transportation dodá do Turecka dvanáct unikátních (Škoda Transportation will deliver Catenary-free trams to Turkey)

"Jsme potěšeni, že došlo k navýšení stávajícího kontraktu o 20 % a do Turecka zamíří další tramvaje navíc vybavené "catenary-free" technologií. Tato nová objednávka jasně dokazuje, že naši zákazníci jsou s našimi výrobky spokojeni. Vozidla budou nasazena na nové lince, jejíž 1,8 km dlouhá část nemá trolejové vedení. Celkem tak do tureckého města Konya dodáme 72 tramvají. Navíc tím, že jsme vyvinuli "catenary-free" tramvaj, jsme znovu potvrdili, že jsme schopni pružně reagovat na požadavky zákazníků. Vyrobili jsme vozidlo, které využívá nejnovější nano-lithium-titanovou bateriovou technologii a tím jsme dokázali, že umíme držet krok se světovou konkurencí," říká Zal Shahbaz, viceprezident pro obchod společnosti Škoda Transportation.

První zkoušky nového pohonu se uskutečnily na zkušební trati ve škodováckém areálu v Plzni za přítomnosti certifikované osoby z Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ). Testování proběhlo na tramvaji ForCity Classic z první šedesáti-kusové série pro turecké město Konya. "Během zkoušek dokázala tramvaj třicetkrát opakovaně zrychlit na 30 km/h. Bez nabíjení z troleje dokonce ujela 8 km. V praxi škodovácké "catenary-free" řešení předpokládá dojezd 3 km bez napájení přes pantograf, a to při rychlosti až 30 km/h," vysvětluje Milan Šrámek, vedoucí elektrických projektů Škoda Transportation.

Bateriový pohon tramvají se využívá hlavně v případě, kdy tramvaj má zajet do oblastí, kde není nainstalována trolej, především z estetických důvodů v historických centrech měst. Pohon může být použit také v případě poruchy vrchního elektrického vedení, tak aby tramvaj nebránila plynulosti silničního provozu. Bateriová tramvaj má baterie umístěné ve speciálních střešních kontejnerech, ve kterých mohou být podle požadovaného charakteru provozu umístěny baterie různých typů. V případě tramvají do tureckého města Konya použije Škoda vysocevýkonné baterie s technologií nano-lithium-titan. Dobití baterie proběhne vždy při jízdě tramvaje pod trolejí během několika minut.

Skupina Škoda Transportation rovněž dlouhodobě vyrábí trolejbusy na bateriový pohon. V letech 1998-2003 bylo bateriemi vybaveno pro možnost jízdy nezávislé na troleji 272 trolejbusů Škoda pro San Francisco. První prototyp trolejbusu nové generace s bateriovým pohonem pro provoz bez přímého napájení z vedení vyvinula dceřiná společnost Škoda Electric již v roce 2003. Letos do maďarského Szegedu zamíří celkem dvanáct vozidel s desetikilometrovým dojezdem při rychlosti až 50 km/h.

Škoda Transportation v letošním roce vyrobí rekordních 115 tramvají. Během minulých několika měsíců vyrazily do provozu moderní tramvaje v turecké Konye, maďarské Miskolci a v Číně byl vyroben první prototyp licenčního vozidla. První prototypy nových tramvají zamíří také do Bratislavy a pražský dopravní podnik odebere dalších více než třicet nejmodernějších tramvají ForCity Alfa.

Škoda Transportation will deliver Catenary-free trams to Turkey

"We are delighted for this 20% contract extension and are pleased to supply additional trams, equipped with Skoda´s "catenary-free" package. This new order is a clear testimony of our customer´s satisfaction with the trams delivered so-far. These vehicles will be used on a new line, which has a 1.8km long section without catenary wiring. In total, we will deliver 72 trams manufactured by Škoda for the Turkish city of Konya. Moreover, by developing and manufacturing a catenary-free tram, we confirmed, one more time, that we are able to meet the short customer delivery schedule, combining the latest "nano-lithium-titanium" battery technology and competitive solutions," says Zal Shahbaz, Sr. Vice-President of Škoda Transportation.

The first tests of the new drive took place on the trial track on the Škoda premises in Plzeň in the presence of a certified person from the Railroad Research Institute (VUZ). Testing was done on the ForCity Classic tram from the first series of sixty pieces for the Turkish city of Konya. "The tram managed to accelerate thirty times to 30 km/h for a total of 8 km without recharging. The "catenary-free" solution of Škoda means that, in practice, the tram has a range of 3 km without power from the pantograph at the speed of up to 30 km/h," explains Milan Šrámek, Electric Product Manager of Škoda Transportation.

The battery-powered tram drive is used especially in cases when the tram needs to go into areas without catenary, for example in historical centres of cities where there are no trolleys for aesthetical reasons. The drive can also be used in case of a failure of the upper electric wiring, to move the tram away, so that it does not obstruct the flow of traffic. The batteries of the catenary-free trams are situated in special roof mounted containers, in which various types of batteries and/or super-capacitors can be placed according to the required nature of tram operation. In the case of trams for the Turkish city of Konya, Škoda is going to use high-performance batteries with nano-lithium-titanium technology. The batteries are always recharged during tram operation under the trolley in just a few minutes.

The business group Škoda Transportation has also already been manufacturing battery-powered trolleybuses for a long time. In 1998-2003, 272 Škoda trolleybuses for San Francisco were fitted with batteries, so that they could be operated independently of the trolley. The first prototype of the new generation battery-powered trolleybus was developed by the daughter company Škoda Electric back in 2003. This year, twelve vehicles in total with a range of ten kilometres at the speed of up to 50 km/h will be delivered to the Hungarian city of Szeged.

Škoda Transportation will produce a record-breaking number of 115 trams this year. In the last few months, modern trams were launched in Turkish Konya and in Hungarian Miskolc, and the first prototype of the licence vehicle was manufactured in China. The first prototypes of new trams will also be delivered to Bratislava and the Prague Transport Company will buy more than thirty of the latest state-of-the-art ForCity Alfa trams.

For more information:

Lubomíra Černá
Škoda Transportation
737 281 550
lubomira.cerna@skoda.cz

Škoda Transportation

Škoda Transportation is one of the leading European companies in the field of transport engineering. Its primary products include low-floor trams, electric locomotives, suburban train units, underground sets, trolley buses, traction motors and complete drives for transportation systems. Sales of the group amount to approximately 15 billion Czech crowns annually, and the group has employed approximately four thousand people for several years. Škoda Transportation has several subsidiary companies and joint ventures not only in the Czech Republic but also in China, Poland, Hungary and Germany. It is only thanks to its high investment in research and development that Škoda Transportation can regularly introduce new and modern products to the market. These products have also been successful abroad. Škoda Transportation has invested over 3 billion Czech crowns into research and development over the last three years.

ZDROJ:www.skoda.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů