Nový, ekonomičtější Airbus je v intenzivních zkouškách
Píše se rok 2004. Americký Boeing již rok dobývá pomyslný trh středně velkých dálkových letounů revolučním projektem B787 "Dreamliner" a představitelům společnosti Airbus, resp. jeho mateřského koncernu EADS, při pohledu na aktivity úhlavní konkurence patrně hořkne káva v ústech. Ještě rok před tím přitom sklízel vavříny právě Airbus se svým strojem Airbus A330, který v prodejích zastiňoval i své čtyřmotorové dvojče A340 a takřka vytlačil z trhu americký Boeing 767.
Zpočátku byla reakce Evropanů poněkud letargická. Dreamliner považovali zejména za odpověď právě na Airbus A330, jehož prostřednictvím také chtěli o své postavení na trhu i nadále bojovat. To potvrzují i slova nejmenovaného tehdejšího představitele Airbusu: "Když jsme zardousili Boeing 767 naším A330, Boeing začal hledět vpřed. My nikoliv..."
Nejprve Airbus plánoval představení vylepšené verze Airbusu A330-200 zvané A330-200 Lite s vylepšenými motory. Již v té době si však představitelné Airbusu patrně plně uvědomovali vážnost situace a před tímto řešením tak dostal přednost zcela nový letoun - Airbus A350. Projekt byl schválen akcionáři EADS v prosinci 2004 a na Pařížském aerosalonu v roce 2005 padla také první objednávka na 60 letounů ze strany letecké společnosti Qatar Airways. Nový design však přesto budil značné rozpaky a v řadách mnoha odborníků dokonce posměšky. Přes vytrvalé ujišťování Airbusu o tom, že jde o zcela nový letoun, měli zástupci odborné i laické veřejnosti před očima grafické obrázky stále jen mírně upraveného Airbusu A330.
Více na:
http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=4053&kategorie=3
http://www.letectvi.cz/letectvi/Article76080.html
ZDROJ: www.aeroweb.cz