Pod číslem 87 byl 21. května 2014 ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 87/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší...
Zákon nabyl účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, tj. 1. června 2014.
Jedná se o tzv. senátní novelu zákona o ochraně ovzduší, neboť návrh byl předložen skupinou senátorů k projednání v Senátu v září 2013. Následně byl v prosince 2013 Senátem schválen a předložen Poslanecké sněmovně jako senátní návrh k projednání. Poslanecká sněmovna návrh schválila v březnu 2014 s pozměňovacím návrhem, v tomto znění byl zákon na konci dubna 2014 schválen Senátem a podepsán prezidentem.
Hlavní změny, které s sebou novela zákona o ochraně ovzduší přináší:
1. Umožní výměny emisních stropů mezi všemi provozovateli spalovacích stacionárních zdrojů zahrnutých do přechodného národního plánu
2. Snížení administrativní zátěže provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší
Vzhledem k tomu, že podávání oznámení o poplatku nemělo pro příslušné orgány ochrany ovzduší v tomto případě význam, a pro provozovatele a krajské úřady představovalo pouze zbytečnou zátěž, sjednotila novela hranici pro podání poplatkového přiznání a pro placení poplatku na 50 000 Kč (§ 15 odst. 8).
Novela proto doplňuje do zákona o ochraně ovzduší termín pro ohlašování tzv. souhrnné provozní evidence (§ 17 odst. 3 písm. c)). Tento termín je stanoven na 31. března každého roku. Vzhledem k tomu, že novela nabyde účinnosti až 1. června 2014, stanovilo přechodné ustanovení (vložené pozměňovacím návrhem v Poslanecké sněmovně), že souhrnnou provozní evidenci za rok 2013 je třeba ohlásit nejpozději do 30. června 2014.
3. Uvedení pravidel pro uplatňování kompenzačních opatření u stacionárních zdrojů a u pozemních komunikací do souladu
S ohledem na nejistoty rozptylové studie a možnost následného zpochybňování byla novelou i pro případ pozemních komunikací stanovena hranice, od které je kompenzační opatření nutno realizovat (§ 11 odst. 5).Výjimka z povinnosti realizovat kompenzační opatření je stanovena u plánovaných pozemních komunikací, jejichž příspěvek k úrovni znečištění nepřesáhne úroveň stanovenou vyhláškou č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší. Tímto způsobem se zároveň zajišťuje soulad se zněním § 27 odst. 1 vyhlášky č. 415/2012 Sb., ve kterém je uvedeno, že kompenzační opatření se uloží u stacionárního zdroje a pozemní komunikace uvedené v § 11 odst. 1 písm. b) zákona v případě, že by jejich umístěním došlo k nárůstu úrovně znečištění o více než 1 % imisního limitu pro znečišťující látku s dobou průměrování 1 kalendářní rok.
4. Změny v příloze č. 10 - kogenerační zdroje
Vzhledem k tomu, že zdrojem tepla pro teplovodní soustavu vytápění mohou být kromě kotlů (na které byla příloha č. 10 cílena) také spalovací motory nebo spalovací turbíny, které jsou zdroji tzv. kogeneračními, tedy zdroji tepla i mechanické energie, která je nejčastěji využívána k výrobě elektřiny, vztahují se i na ně mezní hodnoty emisí podle přílohy č. 10. Spalovací motory a spalovací turbíny v současnosti dodávané na trh však nejsou schopny dosahovat stejných hodnot emisí jako kotle. Uzavření trhu pro tyto dvě skupiny zdrojů přitom nebylo cílem zákona o ochraně ovzduší, neboť v těch kogeneračních zdrojích dochází k vysoce účinné kombinované výrobě elektřiny a tepla, a tedy i k lepšímu využití energie obsažené v palivu, kterým je nejčastěji zemní plyn nebo bioplyn. Zvyšování energetické účinnosti navíc patří mezi dlouhodobé cíle Státní politiky životního prostředí České republiky na léta 2012-2020 a mezi opatřeními pro zajištění plnění tohoto závazku je uvedena i mj. podpora nárůstu podílu kombinované výroby tepla a elektřiny.
Z výše uvedených důvodů byly novelou do tabulky č. 2 v části I přílohy č. 10 doplněny zvláštní mezní hodnoty emisí pro pístové spalovací motory a plynové turbíny. Hodnoty vychází z hodnot stanovených pro stejná zařízení vyššího výkonu ve vyhlášce č. 415/2012 Sb.
5. Další změny, které s sebou novela přinesla
Autor: Mgr. Pavla Bejčková