Sobota, 20. dubna 2024

Zdravé potraviny mají stále prostor k růstu

Pověst drahého zboží, nízká důvěryhodnost a nedostatky v distribuci představují hlavní atributy "zdravého" segmentu potravin. Mohou těchto mezer výrobci v budoucnu využít?
Zdravé potraviny mají stále prostor k růstu

Funkční (s vitaminy a jinými přídavky) a organické potraviny stále ještě nemají u zákazníků vyhráno. Podle závěrů studie výzkumné agentury ACNielsen musí totiž spotřebitele nejprve přesvědčit o své hodnotě a prospěšnosti zdraví. V rámci pravidelného šetření prováděného prostřednictvím internetu mezi více než 21 000 respondenty v 38 zemích světa rozděluje tato společnost zdraví prospěšné potraviny do 10 základních skupin. Mezi těmito hlavními druhy existují však pouze čtyři, které jsou běžně kupovány alespoň třetinou oslovených nakupujících. O dalších čtyřech by třetina zákazníků ani neuvažovala a o dalších dvou desetina zákazníků nikdy ani neslyšela.

Nadšení v Latinské Americe, skepse mezi Evropany
Globálně jsou o hodnotě potravin propagujících prospěšnost zdraví v nejvyšší míře přesvědčeni obyvatelé Brazílie, Chile, Mexika a Jihoafrické republiky, v níž je poměr zákazníků nakupujících tyto potraviny nejvyšší u šesti z deseti zkoumaných skupin. Nejvyšším procentuálním zastoupením zákazníků kuchyňské soli obohacené jódem a mléka s přídavky/vitaminy se z globálního hlediska pro změnu může pochlubit Latinská Amerika. Tento kontinent zároveň shodně s oblastí Asie a Pacifiku dosáhl nejvyššího počtu nákupů fermentovaných nápojů obsahujících "vhodné" bakterie a sojového mléka.
I přes celosvětově vysokou zákaznickou znalost veškerých druhů "zdravých potravin" se na různých místech světa setkáváme se skupinami spotřebitelů, které dosud nikdy tyto produkty nekoupili, nebo o nich ani neslyšeli (to se týká zejména Evropanů). Ze všech zkoumaných trhů dominují v tomto ohledu Dánové, kteří dosud nikdy nekoupili sojové mléko (94 %), mléko s přídavky/vitaminy (94 %), chléb s přídavky/vitaminy (83 %), ovocné džusy s přídavky/vitaminy (60 %) či kuchyňskou sůl obohacenou jódem (90 %). Oproti tomu 69 % respondentů z Jižní Koreje nikdy neslyšelo o olejích a margarínech snižujících cholesterol.

Co brání lidem nakupovat?
A jaké jsou příčiny nekupování těchto produktů? V první řadě se jedná o pochybnosti o skutečné účinnosti potravin a jejich nevalnou chuť. Třetina spotřebitelů nevěří údajům o přídavných funkcích těchto produktů. Nejsilněji nedůvěra vyvěrá z výpovědí respondentů z Asie a Pacifiku, Evropy a JAR - především u ovocných džusů, Latinoameričané věří nejméně olejům/margarínům, které snižují cholesterol. Téměř polovina všech dotázaných odmítá z důvodů nedobré chuti sojové mléko.
"Jak naznačuje řada zjištění, představují nedostatek povědomí, dostupnosti nebo dokonce věrohodnosti a účinků na zdraví, které propagují, skutečné bariéry pro nákup "funkčních potravin". Výrobci mají skvělou šanci vstoupit do "zdravého" segmentu a překonat nechuť nakupujících zlepšením chuti a vzděláním zákazníků ohledně prospěšnosti produktů. Studie ukazuje, že většina zákazníků nezpochybňuje vysokou kvalitu těchto produktů a pouze menšina je považuje za předražené," komentuje výsledky průzkumu Jaroslav Samek, client service manager společnosti ACNielsen Czech Republic.

Organické potraviny jsou zdravější
Poněkud rozdílná situace panuje u organických variant potravin, které jsou celosvětově nakupovány zejména ze zdravotních důvodů. Více než dvě třetiny respondentů se totiž domnívají, že právě organické potraviny jsou jak pro ně, tak i pro jejich děti zdravější - tento dojem charakterizuje zejména oblast Asie a Pacifiku. Globálně nejpopulárnější skupinou jsou vejce (32 %), zelenina (29 %) a ovoce (28 %). Na druhé straně žebříčku stojí naopak nápoje, lahůdky a čaje.
Uvědomělejší se v otázce širšího přínosu organických potravin zdají být Evropané. Téměř pětina z nich se netají názorem, že pomáhají při ochraně životního prostředí, 12 % dokonce jako klíčový důvod pro zakoupení organické alternativy potravin uvádí svou laskavost ke zvířatům.

Problémem vyšší cena a nižší dostupnost
Hlavní překážkou koupě organických variant zdraví prospěšných potravin je jejich vysoká cena. Tento fakt platí pro třetinu lidí používajících internet v Asii a Pacifiku a pro více než 40 % Evropanů a Severoameričanů. "V tomto případě se domnívám, že existuje značná příležitost pro výrobce - v nabídce zdraví prospěšných výrobků za nižší ceny, které potenciální zájemce neodradí," tvrdí Samek. Jiná bariéra - špatná dostupnost - je problémem pro obyvatele Latinské Ameriky a JAR. Tento problém se ukazuje být klíčovým do takové míry, že celosvětově převládá nad nedostatkem důvěryhodnosti v tyto produkty.
"Výrobci a prodejci musí také porozumět geografickým rozdílům ve smyslu přijetí a vnímání organických potravin. Například v Asii-Pacifiku je největší výzvou vnímání ceny u 8 z 13 zemí zahrnutých do studie, zatímco v Thajsku a zejména v Číně se nejdůležitějším ukazatelem ukazuje být věrohodnost," dodal Samek.


Podíl respondentů nakupujících zdraví prospěšné potraviny (v %)
skupiny potravin Asie-Pacifik Evropa Severní Latinská Jižní globální Amerika Amerika Afrika průměr
Celozrnné potraviny, výrobky 37 38 55 51 61 40 s vysokým obsahem vlákniny
Kuchyňská sůl obohacená jódem 32 30 24 56 30 32
Oleje a margaríny snižující cholesterol 28 27 41 54 58 31
Ovocné džusy s přídavky/vitamíny 32 26 32 36 43 30
Jogurty s acidofilní kulturou/probiotické 30 20 22 27 44 25
Mléko s přídavky/vitamíny 25 12 23 30 18 19
Chléb s přídavky/vitamíny 24 10 25 26 43 18
Fermentované nápoje obsahující "hodné" bakterie 21 14 4 21 9 17
Sojové mléko 27 6 10 13 8 14
Cereálie s přídavky/vitamíny 14 7 12 21 21 11

Důvody pro nenakupování zdraví prospěšných potravin - vysoká cena (v %)
skupiny potravin Asie-Pacifik Evropa Severní Latinská Jižní globální Amerika Amerika Afrika průměr
Oleje a margaríny snižující cholesterol 16 16 16 26 11 16
Celozrnné potraviny, výrobky 18 12 14 23 13 15 s vysokým obsahem vlákniny
Ovocné džusy s přídavky/vitamíny 15 14 16 24 11 15
Kuchyňská sůl obohacená jódem 10 7 7 12 8 8

Důvody pro nenakupování zdraví prospěšných potravin - nedůvěra v účinnosti (v %)
skupiny potravin Asie-Pacifik Evropa Severní Latinská Jižní globální Amerika Amerika Afrika průměr
Oleje a margaríny snižující cholesterol 31 42 36 27 40 38
Celozrnné potraviny, výrobky 24 29 20 13 26 26 s vysokým obsahem vlákniny
Ovocné džusy s přídavky/vitamíny 42 48 32 23 45 44
Kuchyňská sůl obohacená jódem 32 37 32 22 30 34
co takhle dát si zdravou stravu? Dle on-line spotřebitelské studie společnosti ACNielsen představuje segment zdravých a organických potravin pro výrobce velkou příležitost k růstu.

AUTOR: Petr Bartoníček
ZDROJ: Marketing a Media

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů