Spolupráce škol a firem...
Společný výzkum přinesl tišší tramvaje i vlaky
Brněnská                    tramvaj na lince číslo 4 přestala před pár měsíci skřípat.                    Nepříjemný zvuk kol zmizel díky speciálnímu zařízení na                    mazání, které vyvinuli brněnští vědci z Ústavu konstruování                    Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v                    Brně (VUT). Systém instalovaný ve vozidle dokonce umí ve                    spojení s GPS daty rozložit dávkování maziva po trati tak, aby                    bylo co nejefektivnější a vždy na správném                    místě.
Unikátní zařízení má za úkol snižovat velké                    tření mezi okolkem kola (jde o výstupek po celém obvodu kola                    bránící sjetí tramvaje z kolejí) a kolejnicí při průjezdu                    traťovým obloukem. Kola jsou pak nejen tišší, ale také se méně                    opotřebovávají. Systém vyrobila firma Tribotec ve spolupráci                    se zmíněnými výzkumníky z VUT. "Linka číslo 4 poskytla                    vzhledem k velkému množství ostrých zatáček a zajímavému                    výškovému profilu ideální příležitost ověřit vlastnosti                    systému v praxi," upřesnil vedoucí výzkumného projektu Michal                    Vašíček z firmy Tribotec. Zařízení se už letos v létě                    představilo na největším evropském veletrhu železniční                    techniky InnoTrans 2014 v Berlíně.
Na VUT v Brně kladou                    důraz na převádění výsledků vědeckého bádání do praxe.                    "Základnímu výzkumu se věnují výhradně ve dvou centrech                    excelence CEITEC VUT a IT4I, ostatní pracoviště se soustředí                    na aplikovaný výzkum," popisuje prorektor pro rozvoj vědecké a                    výzkumné činnosti Lubomír Grmela. S komerčním využitím                    unikátních poznatků do praxe pomáhá vědcům z VUT speciální                    vysokoškolské Centrum transferu technologií. Jeho úkolem také                    je zajistit ochranu duševního vlastnictví formou vynálezů,                    užitných i průmyslových vzorů a patentů.
MEZITITULEK:                    Studenti vidí budoucnost ve vlastním podnikání
S                    novinkou, jak propojit školu a praxi, přichází Vysoká škola                    ekonomická v Praze. V lednu otevírá akcelerátor pro firmy a                    podnikatelské nápady xPORT. Přibývá totiž studentů, kteří                    svoji budoucnost nevidí ve velké korporaci, ale spíše ve                    vlastním podnikání. Proto se pro ně škola rozhodla vytvořit                    zcela nový prostor.
V xPORTu budou sídlit začínající                    firmy a podnikatelské nápady jako v klasických inkubátorech a                    akcelerátorech. Navíc tam ale bude fungovat část, která bude                    zpracovávat projekty, jež si zadají firmy. "Už teď se totiž na                    nás často obracejí představitelé různých podniků, že by                    potřebovali vyvinout nějakou službu nebo produkt," objasňuje                    mluvčí školy Julie Daňková.
Rozdávat zkušenosti ze                    spolupráce s vysokými školami by už mohla společnost Škoda                    Auto, a to nejen v oblasti výzkumu, ale hlavně v práci se                    studenty a absolventy. Nabízí jim propracovaný systém                    spolupráce již v průběhu studia. Jen možnosti odborné praxe                    ročně využije zhruba tisícovka českých i zahraničních                    studentů. "Absolventi vysokých škol mají možnost zapojit se do                    jednoletého adaptačního Trainee programu, který funguje už od                    roku 1993 a startuje dvakrát do roka," říká mluvčí podniku                    Jana Bahníková.
MEZITITULEK: Nanočástice uvolňované při                    brzdění automobilů
Spolupracovat s firmami v silném                    průmyslovém regionu umí většina pracovišť Vysoké školy báňské                    - Technické univerzity Ostrava, kde vzniká řada projektů                    určených přímo pro praxi. Například tým docentky Jany                    Kukutschové přišel jako první na světě s detailním popisem                    nanometrických částic uvolňovaných při brzdění automobilů,                    které mají nezanedbatelný vliv na životní prostředí a                    potažmo na zdraví člověka. "Poznatky jsme uveřejnili v                    odborném časopise Environmental Pollution. Na základě článku                    se nám začali téměř ihned ozývat výrobci brzdových destiček z                    celého světa, ať otestujeme jejich materiály," vzpomíná Jana                    Kukutschová. Výzkumníci nyní spolupracují s italskými výrobci                    brzdových systémů na vývoji technik pro monitoring zmíněných                    částic a nových ekologicky šetrných                    materiálů. Docentku Kukutschovou přizvala v říjnu Evropská                    komise do expertní skupiny, která začíná připravovat novou                    legislativu regulující emise z nespalovacích procesů v                    dopravě.
Logickými partnery technické univerzity v                    Ostravě jsou ale zejména místní velké firmy. Patří k nim                    například strojírenská společnost Vítkovice. "Naše firma se                    podílí i na výukových programech školy. Také vypisujeme témata                    diplomových prací, pro absolventy máme adaptační programy,"                    vyjmenovává mluvčí firmy Eva Kijonková. Podle ní z technických                    vysokých škol přicházejí absolventi odborně dobře připraveni,                    pokulhávají ale jejich jazykové znalosti.
"Tradičně                    spolupracujeme se společností ArcelorMittal Ostrava, která                    každoročně podporuje vědu a výzkum a v neposlední řadě i                    nadané studenty," doplňuje mluvčí technické univerzity Klára                    Janoušková. "Absolventům nabízíme řadu možností, jak firmu                    poznat už při studiu, aby si mohli udělat lepší představu, co                    práce v hutní firmě obnáší," informuje mluvčí hutní                    společnosti Barbora Černá. Každoročně píší studenti ve firmě                    až čtyřicet diplomových či bakalářských prací, na nichž                    spolupracují odborníci z podniku v roli                    konzultantů.
Spolupráci mezi školou a firmou                    dokumentuje též akumulátorová lokomotiva, která jezdí na                    dopravní vlečce ArcelorMittal Ostrava. Nahradila hlučné                    dieselové stroje, její provoz je i levnější. Lokomotiva na                    akumulátorový pohon je výsledkem společného bádání několika                    odborných pracovišť Vysoké školy báňské s firmou Inovační,                    která vyrobila první kusy. "Lokomotivu jsme vyzkoušeli na                    několika hutních provozech včetně koksovny. Nyní ji používáme                    jako technologickou lokomotivu při opravách kolejí, pro                    přesuny kolejových jeřábů nebo jako náhradu při plánovaných                    odstávkách," objasňuje Přemysl Hruška, vedoucí projektu                    akumulátorových lokomotiv v ArcelorMittal Ostrava. Na dalším                    zdokonalování lokomotivy spolupracují odborníci z firmy s                    akademickými pracovníky i studenty univerzity.
AUTOR: Ivana                    Gračková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
