Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ušetřete tisíce korun za převod auta. Tip, jak neplatit ekologický poplatek

13.02.2010  |  8647× přečteno      vytisknout článek

Ušetřete tisíce korun za převod auta. Tip, jak neplatit ekologický poplatek

Češi jsou vynalézavý národ a potvrdili to i v případě tzv. ekologického poplatku za přepis vozidla. Stačí vědět jak a nemusíte jej platit, ušetříte tisíce korun.

Od 1. 1. 2008 se při přihlášení do evidence motorových povinně sleduje, do jaké emisní skupiny patří přihlašované vozidlo. Vše má na svědomí nový zákon o odpadech, který řeší tzv. ekologický poplatek za autovraky. Těmi jsou myšleny všechna vozidla nesplňující nejpřísnější emisní limity EURO 3. Výše poplatku je odstupňována podle mezních hodnot emisí, které vozidlo vydává:

   1. 0 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 3,
   2. 3000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
   3. 5000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
   4. 10 000 Kč v případě nesplnění předchozích mezních hodnot emisí

Jenže tyto vysoké poplatky, které jsou oficiálně příjmem Státního fondu životního prostředí, lze obejít. Stačí najít člověka, který je držitelem průkazu ZTP. Informuje o tom server iDNES.cz. Držitel průkazu ZTP totiž ekologický poplatek neplatí. Zákon navíc uvádí, že ekologický poplatek se platí jen jednou při první registraci. Zákon doslova uvádí: "Pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se poplatek při první přeregistraci vozidla". Když vozidlo zaregistruje držitel průkazu ZTP, který z podstaty poplatek neplatí, další majitelé vozidla již poplatek nikdy platit nebudou. Dá se na tom docela dobře postavit i obchod.

Jak neplatit ekologický poplatek

   1. Vozidlo se nejprve registruje na majitele-držitele průkazu ZTP. Platí se poplatek 800 Kč.
   2. Bezprostředně poté se vozidlo převede na nového majitele, tj. provede se odhlášení a nová registrace vozidla. Platí se další poplatek 800 Kč.
   3. Nový majitel získal vozidlo bez nutnosti plati ekologický poplatek a ušetřil 3000-10000 Kč. Musel jen 2× zaplatit registrační poplatek ve výši 800 Kč, tj. celkem 1600 Kč.

Osobní účast není nutná, stačí plná moc

Navíc ani není nutné držitele průkazu ZTP hnát před úřad. Stačí neověřená plná moc a vše lze vyřídit během několika málo minut: registraci, odhlášení a novou registraci. Poté už je jen na domluvě, zda 10minutový majitel a držitel průkazu ZTP dostane od vás za tuto akci odměnu (na internetu jich najdete pro tento účel dostatek), anebo zda sáhnete po rodinném příslušníkovi a celý proces tak bude "zadarmo". Nic už tedy nebrání opět kupovat starší škodovky a žigulíky.
Zákon o odpadech

Zákon, ze dne 22. července 2009, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb. o odpadech. Ve Sbírce zákonů vyšla tato novela 4. září 2009.

§ 37e Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků

(1) Žadatel o registraci použitého vozidla kategorie M1 a N1 do registru silničních vozidel podle jiného právního předpisu31f) je povinen zaplatit poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Poplatek se platí při první registraci použitého vozidla kategorie M1 a N1 v České republice. Pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se poplatek při první přeregistraci vozidla.

(2) Od poplatku jsou osvobozeni žadatelé těžce tělesně postižení, kteří jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP-P, dále žadatelé, u nichž k přeregistraci podle odstavce 1 dochází v důsledku nabytí a vypořádání dědictví nebo v důsledku zániku společného jmění manželů.
Riziko pro skutečného majitele

Celá finta však má dvě rizika. Problém může nastat v situaci, kdy důvěřivý držitel průkazu ZTP nechá (i za odměnu) na sebe vozidlo registrovat, vystaví k tomu plnou moc, ale již si neověří, zda "jeho" vozidlo skutečně bezprostředně poté změnilo majitele. Pokud by vypečený přihlašovatel vozidla auto nepřepsal na sebe a nechal jej na držitele průkazu ZTP, majitelem by byl oficiálně držitel průkazu ZTP. A tím by byl i právně odpovědný za vše, co vozidlo na silnici případně způsobí. Aby se odpovědnosti vyhnul, musel by si sám sjednat a platit povinné ručení, pokud by neměl jistotu, že tak za něj učinil ten, co vozidlo přihlásil.

Dalším rizikem je absence pojištění odpovědnosti při přihlašování vozidla na držitele ZTP. Jde sice jen o cca 10 minut vlastnictví, ale úředníci jej mohou vyžadovat a bez něj vozidlo nemusejí přihlásit. Lze jej však jednorázově koupit za cca 400 Kč.

Autor: Dalibor Z. Chvátal


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist