Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Evropský projekt Personal Plane připravuje cestu revoluci v dopravě

16.04.2010  |  zdroj: Technik  |  144× přečteno      vytisknout článek

osobni letadloNa konci ledna oznámilo konsorcium 13 partnerů z různých evropských zemí a Izraele zahájení projektu, který bude řešit zavedení systému osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation System). Největší prostor je v rámci programu věnován konstrukčnímu návrhu letounu, který bude šetrný k životnímu prostředí, včetně snížení hluku a emisí.

Projekt Personal Plane implementuje systematický přístup pro vytvoření nového systému osobní letecké dopravy. Systém osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation System - PATS) je nový pojem v letecké dopravě. Osobní letadlo se stává analogií k osobnímu automobilu, pokud jde o dostupnost a snadnost použití. Navíc přináší výhodu rychlosti a plánování efektivní trasy - přímý let do finální destinace. Některé současné studie ukazují, že malá letadla se speciálními vlastnostmi budou hrát v dopravě stále větší roli a umožní vyhnout se přetíženým evropským silnicím.

Ze země vzhůru

Zatímco pozemní doprava je založena na povrchových vozidlech omezených rychlostí, vysokou spotřebou paliva a na údržbu náročnou infrastrukturou, PPlane systém by řadu z těchto omezení svou podstatou (využití vzdušného prostoru) mohl překonat, a v řadě aspektů by na ně také navazoval. Nejde ovšem v žádném případě o systém, jehož nasazení by se dalo čekat už v blízké budoucnosti, tyto letecké systémy musí kromě technického a technologického řešení projít také regulačními procesy, licencováním, legislativní stránkou, a budou rovněž vyžadovat vybudování odpovídající infrastruktury. The PPlane projekt má identifikovat nové koncepty a technologie pro budoucnost letecké dopravy a nastavit sadu mechanismů, jejichž výsledkem bude strukturovaný proces směřující k inovativnímu technologickému rozvoji v Evropě, uvádí se na webových stránkách projektu.

Letecká doprava v individuálnějším pojetí, než jaké představuje hromadná přeprava tisíců a miliónů pasažérů velkokapacitními stroji, je dnes hlavně záležitostí tzv. business aviation, což je ovšem poměrně drahá záležitost, dostupná jen úzkému okruhu lidí. A právě mezi těmito dvěma extrémy by se mělo nacházet jádro systému PPLane - kategorie charakterizovaná stroji pro přepravu 4 - 6 či 8 pasažérů.

Koncepce pro bezpečnější a ekologičtější létání

Hlavním cílem projektu Personal Plane je konstrukční návrh letounu, přičemž důležitá kritéria pro návrh jsou bezpečnost a spolehlivost, automatizace, šetrnost k životnímu prostředí a vliv lidského činitele. V každé z těchto oblastí byly stanoveny ambiciózní kvantitativní cíle včetně výrazného snížení úrovně hluku, emisí a spotřeby paliva při zabezpečení úrovně bezpečnosti srovnatelné s cestováním konvenčními aeroliniemi a dosažení nízkých provozních nákladů.

Úspěšné zavedení osobní letecké dopravy do evropského dopravního systému by podle představ tvůrců projektu mělo umožnit mobilitu lidí a zboží při snížení nežádoucích jevů, jakými jsou dopravní zácpy, poškozování životního prostředí, sociální znevýhodnění a náklady.

PPlane částečně navazuje a využívá i výsledků předcházejících obdobných evropských výzkumných projektů (např. "Out-of-the-box", EPATS, SATS a EQuiPT, a také SESAR, NextGen a INOUI aj.). Projekt, který podporuje Evropská komise (EK) v rámci 7. rámcového programu, bude trvat 30 měsíců, rozpočet dosahuje 4,4 milionů euro.

"Zaměření projektu odpovídá strategii Evropské komise v oblasti letectví při hledání nových průkopnických a revolučních koncepcí evropské letecké dopravy budoucnosti," vyjadřuje se o PPlane zástupce EK José Hernandez.

Panevropský projekt podporují i naši technici

Celý program vede pan Claude Le Tallec z významného francouzského leteckého výzkumného institutu ONERA za asistence Dr. Moshe Harela z izraelské Intergam Communications. Konsorcium projektu PPlane zahrnuje organizace z 11 evropských zemí a Izraele pokrývajících různé oblasti letectví včetně průmyslu, výzkumných ústavů a univerzit. Za českou stranu se projektu účastní Vysoké učení technické v Brně - Letecký ústav Fakulty strojního inženýrství od vedením prof. Ing. Antonína Píšťka, CSc., a doc. Ing. Jiřího Hlinky, Ph.D.

Spolu s VUT se na projektu PPlane podílí následující instituce: Israel Aerospace Industries (Izrael), Intergam Communications (Izrael), AIRNET (Slovinsko), Bologna University a CIRA (Itálie), Vysoké učení technické v Brně (Česká republika), Warsaw University of Technology (Polsko), German Aerospace Center-DLR (Německo), Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial-INTA (Španělsko), National Aerospace Laboratory-NLR (Nizozemí), University of Patras (Řecko) a REA-TECH Engineering (Maďarsko).

Partneři společnými silami navrhnou priority budoucích evropských výzkumných aktivit, které budou největším přínosem pro evropskou komunitu v oblasti sociální, ekonomické a ochrany životního prostředí. Do projektu budou přizváni také externí specialisté a pracovníci k podpoře strategického rozhodování a diseminace výsledků projektu.

Další informace o projektu lze najít na www.pplane-project.org .


Možná podoba "osobní letecké dopravy": ICON A5 skládací dvousedadlový "lidový" stroj s konstrukcí z uhlíkových vláken, se snadnou pilotáží, vestavěným velkým padákem umožňujícím bezpečné snesení celého letounu i v nouzové situaci, vybavený plováky a zatahovacím podvozkem umožňujícími operovat na zemi i na vodě, a motorem na letecký i automobilový benzín by měl přijít na trh (v USA) za necelých 140 tisíc dolarů už letos.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist