Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Na kolejích v novém: malá tramvaj i lokomotiva na CNG

19.08.2010  |  zdroj: Technik  |  205× přečteno      vytisknout článek

tramvajNa mezinárodním veletrhu Czech Raildays 2010, který se konal v polovině června v Ostravě se představila řada pozoruhodných novinek v oblasti kolejových vozidel.

Společnost Vítkovice Doprava, člen skupiny Vítkovice Machinery Group, předvedla na ostravské výstavě unikátní modernizaci malého hnacího vozidla: lokomotivu na stlačený zemní plyn (CNG). U automobilů tento pohon již není novinkou, a úspěšně se prosazuje, ale na kolejích jde o netradiční technické řešení. Podobné stroje vyvinulo jen několik firem, a to vesměs renomovaných železničních výrobců. V českém provedení jde o premiéru. CNG lokomotiva byla vyvinuta v rámci vítkovického programu Green Technology. Tyto projekty jsou strategickým programem skupiny a budou prolínat i do dosud tradičních výrobních segmentů, např. do produkce energetických zařízení.

Prototypový stroj řady 703.8 (703.821) vznikl ve vítkovickém závodě během let 2009 a 2010 modernizací původní dieselové lokomotivy řady 703. Jde o první lokomotivu s tímto pohonem v České republice. Dvounápravová lokomotiva osazená spalovacím plynovým motorem firmy Tedom CITY 250 AV (TG 250 AV TA EEV) má výkon 250 kW (trvalý výkon stroje, přenášený hydrodynamicky je 180 kW) a je určena pro lehký posun na vlečkách a dopravu lehkých vlaků. Maximální rychlost činí 40 km/h. Plyn dodávají čtyři tlakové láhve, každá o objemu 150?l, umístěné vně na rámu lokomotivy a spojené s motorem vysokotlakým potrubím. Plynové zařízení je opatřeno patřičnými bezpečnostními prvky. Pro umístění nových prvků motoru, kterými starý typ lokomotivy nebyl vybaven, jako jsou katalyzátor výfukových plynů nebo vodní chlazení, byly nutné i úpravy kapotáže a kabiny lokomotivy. Nyní bude jezdit ve vlečkovém provozu a bude sloužit pro ověřování technického řešení.

Na projektu se podílejí kromě Vítkovice Doprava také Výzkumný ústav železniční (VÚZ) a ČD Cargo. Při oficiální veřejné prezentaci stroje byl oznámen i vstup čtvrtého partnera: Českých drah.

Výhodou nového pohonu je především ekologická stránka. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem Nová lokomotiva má prokazatelně nižší množství emisí ve výfukových plynech ve srovnání s naftovými motory. A to nejen dnes sledovaných škodlivin - oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek. Prototyp vykazuje také menší hlučnost jak v kabině strojvedoucího, tak v exteriéru. Při maximálních otáčkách byly naměřeny hodnoty 74, resp. 80 dB u rekonstrukce proti 83, resp. 92 dB u původního stroje. "První jízdy potvrzují snížení nákladů na pohonné hmoty o 30 až 40 %. Měření hluku prokázala snížení hluku až o 13 db při maximálních otáčkách motoru," konstatoval ředitel společnosti Vítkovice Doprava. Lokomotiva před svým oficiálním představením na Czech Raildays 2010 jezdila pouze na vnitropodnikových vlečkách, kde si odbyla i své první provozní testy, a nyní ček á na povolení Drážního úřadu (od kterého již má přiřazené nové číslo - 703.821-9) ke zkušebnímu provozu, kdy by se měla zkoušet na místních vlečkách.

České dráhy, čtvrtý člen vývojového týmu, již avizovaly zájem o tuto technologii. Ještě letos dceřiná společnost Vítkovice Doprava, která úpravu lokomotivy provádí, předpokládá ve spolupráci s Českými drahami uvedení do provozu další lokomotivy o výkonu 500 kW. Náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek uvedl, že ČD uvažují o přestavbě na pohon zemním plynem u lokomotiv řady 714. Ty by našly uplatnění jako ekologičtější stroje pro provoz na tratích, kde jsou provozovány nyní. Sloužily by k tažení souprav složených z vozů lehké stavby. Větší lokomotiva by příští rok měla vyjet na trati mezi Štramberkem a Ostravou a dopravovat suroviny z tamní vápenky a cementárny do ostravských hutí.

A lokomotiva není jedinou technickou novinkou z dílen vítkovických konstruktérů. "Dalším novým výrobkem, kde je k pohonu použit CNG, jsou kolejové převážecí vozy v hale membránových stěn. Byly vyrobeny dvě soupravy vozů o délce 18 m, s nosností 16 tun materiálu. Zavedení CNG pro pohon těchto vozů přispěje ke snížení exhalací oproti původně zamýšlenému naftovému pohonu. V oblasti převážených vozů se jedná o unikátní řešení, v ČR nepoužité. V současné době jsou vozy v ověřovacím provozu," uvedl Jaromír Scelavík, ředitel společnosti Vítkovice Doprava.

Nová tramvaj od českých firem vyjíždí

V Plzni začala od konce června jezdit nová tramvaj VarioLF Plus PL, kterou vyrobily Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) spolu s firmami Pragoimpex, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha. Jde o zcela nový vůz s menší kapacitou i délkou; tramvaj dlouhá 15,1 m pojme 150 cestujících. "V ČR takový vůz nikdo nevyrábí, ve světě nabízí vůz podobné délky a kapacity podle našich informací pouze koncern Bombardier. Nevyrábí ho však sériově, ale pouze na zakázku, což znamená i výrazně vyšší ceny," řekl výrobně technický ředitel PMDP Luboš Pašek.

Tramvaj, jejíž vývoj trval rok a stavba v Krnově čtyři měsíce, představily firmy poprvé na probíhající výstavě Czech Raildays v Ostravě. Základní cena vozu pro třetí osobu mimo členy konsorcia začíná na 18 milionech Kč. PMDP má jako spoluvýrobce a spolumajitel licence exkluzivní ceny na díly. "Pokud vše půjde podle plánu, nasadíme vůz do zkušebního provozu do 1. července, výstavní exponát by měl od listopadu jezdit s cestujícími," dodal Pašek. Homologační a zkušební jízdy čítají 10.000 až 20.000 km, poté vydá drážní úřad celému vozidlu licenci pro provoz s pasažéry.

PMDP, které mají 50procentní podíl na vývoji tramvaje, nakoupí do roku 2012 dalších pět vozů, které se dají řadit za sebe do dvojice až čtveřice. Vůz pojme 117 stojících a 35 sedících cestujících. "Velikost odpovídá přepravní poptávce," řekl Luboš Pašek. Vozidla od plzeňské Škody Transportation jsou podle něj dražší a zbytečně velká, takže by dopravce "vozil vzduch". Vůz, jehož koncepce vychází z nejznámější české tramvaje T3, má úplně nové podvozky, skříň i salon. Nové sedačky, které vyzkoušejí cestující v Plzni poprvé, jsou plastové s vyjímatelným polštářem, který udrží lépe čistotu, a umožňují také nasazení reklamy na opěradlech. "Kromě pantografu je všechno nové," vysvětlil Pašek.

Výjimečná je lepená plechová karosérie, výrobci tak odstranili ostré hrany vznikající při nýtování a svařování. Nízkopodlažní vstup je ve střední části vozu. Bezpečnost je posílena kamerami nad všemi třemi dveřmi, které řidiči umožňují lepší kontrolu prostoru dveří při nástupu i výstupu.

Ostravské opravny a strojírny zahájí výrobu nákladních vagonů

Ostravské opravny a strojírny, které doposud opravovaly a modernizovaly železniční vozidla, zahájí na podzim sériovou výrobu vlastních nákladních vagonů. "Nový typ Falnss bude moderní náhradou za vozy vyráběné v 70. letech minulého století na Slovensku. Ve srovnání s vozem vyráběným v 70. letech v Popradu je rychlejší, lehčí a více uveze. Naším cílem je obnovit v Moravskoslezském kraji výrobu nákladních vozů, která skončila ve Studénce na Novojičínsku v 90. letech minulého století," připomněl obchodní ředitel společnosti Luděk Galvas tehdejší působení amerického investora Thrall Car v tamní vagonce.

Nové vozy Falnss jsou kompletně českým výrobkem včetně konstrukčního návrhu. Čtyřnápravový vagon uveze až 65 t nákladu a je konstruován na rychlost až 120 km/h. "Nový vůz je na rozdíl od starších typů vybavený technologií, která zabrání samovolnému otevření a následné ztrátě nákladu. Podvozky jsou také vybaveny účinnějšími a tiššími brzdami. Při výrobě jsou použity vysokopevnostní materiály, které poskytují záruku až 12 let.

Nový vůz je určen hlavně pro přepravu uhlí, koksu a štěrku. O jeho dodávkách jednají Ostravské opravny a strojírny např. s velkými přepravci uhlí, protože dopravci v Česku budou muset do zhruba 10 let obměnit stárnoucí vozový park. Novinka splňuje evropské požadavky a firma s ní chce proniknout i na celoevropský trh. Zatím vyrobila dva vozy, ale po zahájení sériové výroby počítá se stovkami vagonů, a začíná shánět pracovníky. "Potřebovat budeme především zámečníky a svářeče," upřesnil Galvas nábor desítek nových zaměstnanců.

Firma s požehnáním chystá "zelené projekty"

Vítkovické železárny založil v roce 1828 olomoucký arcibiskup, arcivévoda Rudolf Jan. V současné době se nejvýznamnější česká strojírenská firma pouští do řady nových segmentů, jako jsou "zelené projekty" včetně výroby ekologických lokomotiv, nebo vodíkových technologií, vyvíjí motory na zemní plyn, které by měly nahradit tradiční benzínové. "Chceme to už aplikovat přímo do konkrétních projektů. Je to lokomotiva, jsou to převážecí vozy, je to přestavení aut a zároveň vyvíjíme i motor, který by mohl využít CNG palivo jako 130oktanový benzín. Vstoupili jsme do vývoje motorů o objemu 1400 a 700 ccm na CNG. Výsledkem by měl být na konci tohoto roku zcela funkční prototyp," uvedl předseda představenstva a generální ředitel zastřešující společnosti Vítkovice Holding Jan Světlík. Vítkovice jednají s automobilkami, dopravci, ministerstvy, městy i kraji. Na projektu malolitrážních motorů skupina spolupracuje s brněnskou společností MARAT Motorsport, která se sou středí na vývoj, realizace a prezentaci motoristických projektů a rovněž na vývoj ekologických pohonů. Motory by měly být výkonnější než benzínové či naftové a využívat možností zemního plynu, který maximalizuje výkonnost motoru nad standard běžných paliv.

Na veletrhu Czech Raildays v Ostravě představila své novinky i českotřebovská společnost CZ LOKO - v pořadí 30. lokomotivu řady 753.7 s určením pro ČD Cargo, resp. zcela první vozidlo modernizované řady 742.7. Kromě lokomotiv zde firma prezentovala i svůj nový pohonný agregát sestavený z motoru Caterpillar a alternátoru Siemens určený pro lokomotivy řady 750.7.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist