Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Bárta chce z mýtného víc. Nejlíp už od ledna

19.08.2010  |  zdroj: Podniky a trhy  |  45× přečteno      vytisknout článek

Ministr dopravy pověřil experty z ČVUT, aby našli řešení. Nejvíce mají podražit vytížené dálnice starším kamionům.

Ministr chce zdražit. Tak zní podle zúčastněných zadání "debaty" o možném zvýšení sazeb mýtného a zdražení dálničních známek.

"Zvýšení sazeb je užitečné a mělo se udělat už dávno," říká František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT, jeden z expertů, kteří mají systém zvýšení cen připravit. A zvýšení cen má být plošné a až v druhé řadě by se podle něj mělo debatovat o tom, kdo by měl zaplatit nejvíce. O úvahách na zvýšení mýtného včera jako první informoval deník MF Dnes.

Ministr dopravy Vít Bárta doufá, že "jako muž činu" prosadí, aby kamiony za dálnici platily více již od prvního ledna. "Máme také velký zájem dostat kamiony z českých silnic a úvaha o zvyšování mýtného je velmi aktuální," řekl Bárta rádiu Impuls.

"Na některých dálnicích by se mělo zdražit více, na jiných méně," popisuje předpoklady šéf Státního fondu dopravní infrastruktury a předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, který je také členem expertní skupiny. Zdražení je podle něj jen součást plánovaných změn a přínos by se mohl pohybovat kolem jedné miliardy korun. "To jsou tři kilometry dálnice, to celkový problém nevyřeší," dodává. Problémem, který se ministerstvo snaží řešit, je nedostatek financí na výstavbu dopravní infrastruktury. Bárta musel zastavit některé železniční i dálniční stavby a na stavební firmy tlačí, aby zlevnily.

Zvýšení mýtného by ministr tuzemským dopravcům kompenzoval. "Uvažuje se o snižování silniční daně," přibližuje Lehovec. Dopravci se ale na takovou možnost dívají kriticky. "Prostor pro snížení silniční daně je dnes minimální, u nových vozidel je prakticky na minimu, které určuje Evropská unie," diví se šéf sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Prostor pro snížení by podle něj byl pouze u starých a tedy i neekologických vozidel, kde by stát mohl ulevit zhruba 25 tisíc korun ročně. "To je vzhledem k tomu, co se platí za mýtné, jakoby nic," tvrdí. Dopravci žádají ministra dopravy o schůzku, aby mohli jednat ještě o záměrech a ne o hotové věci.

Slamečka ujišťuje, že poté, co zvýšení cen doladí experti, bude se s dopravci jednat o kompenzačních opatřeních. Ve hře jsou i inspirace ze zahraničí. Například v Německu po zdražení mýtného platila vláda dopravcům školicí programy s důkazem na bezpečnost a ekologii. Firmám tak prakticky kompenzovali náklady na tréninky řidičů.Dopravci volají také po snížení spotřební daně. Ta je nyní podle nich tak vysoká, že raději tankují v zahraničí, a penězi tak přispívají do cizích rozpočtů.

Experti uvažují i nad možností zdražit dálniční známky. Dodávají ale, že tato varianta je až poslední na řadě. Je ale nejjednodušší. Stačí, aby na zvýšení ceny kývla vláda, a řidiči budou platit více, teoreticky je možné zdražit až na 1500 korun za roční známku. Ta nyní stojí o tři stovky méně.

"Zdražení dálničních známek teď není v plánu," ujišťuje mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Uvažuje se ale o rozšíření jejich platnosti. Řidiči by tak platili i tam, kde nyní nemusí.


Mýtné a známky

3,7 mld.

korun se letos od ledna do července vybralo na mýtném. Za celý rok se očekává výběr přes šest miliard. Pětinu této částky spolkne provoz systému.

3 mld.

korun je očekávaný letošní výnos z prodeje dálničních známek. Pokud by zvýšení ceny schválila vláda, může platit od prvního ledna.

1 mld.

korun ročně navíc by podle představ ministerstva dopravy mělo přinést zdražení dálničních poplatků.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist