Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

GE představuje elektrický autobus budoucnosti

28.12.2010  |  51× přečteno      vytisknout článek

Systém duální baterie znamená  nákladově efektivní řešení pro elektrifikaci autobusů, kamionů , terénních vozů a dalších těžkých vozidel. Může redukovat náklady na baterie až o 20%.

Výzkumný tým pro hybridní systémy v GE Global Research (ústředí firmy GE pro technologický vývoj) oznámil další přelomový objev, který může otevřít cestu k elektrifikaci autobusů, nákladních automobilů a dalších velkých vozidel používaných pro přepravu.

Výzkumný tým GE úspěšně představil systém dvojité baterie v dálkovém autobuse s nulovými emisemi. Technologie funguje na kombinaci vysokokapacitní sodíkové a výkonné lithiové baterie. Videozáznam z testu je dostupný zde.

Ačkoliv již došlo k významnému pokroku v oblasti technologie baterií, pro širší přijetí elektrických vozidel bude ještě třeba dosáhnout redukce velikosti a nákladů baterií. Výzkumníci GE věří, že duální systém kombinující vysoký výkon a velkou úložnou kapacitu umožní zajistit velkým vozidlům optimální vzdálenost dojezdu a možnosti zrychlení při současné praktičtější velikosti a výhodnějších nákladech. Výzkum je součástí rozsáhlejšího projektu v hodnotě 13 milionů dolarů realizovaného ve spolupráci s organizacemi Federal Transit Administration (FTA) a Northeast Advanced Vehicle Consortium s financováním z programu National Fuel Cell Bus Program.

"Poskytovatelé osobní i nákladní přepravy si uvědomují význam a výhody spojené s elektrifikací flotily, hledají ovšem taková řešení, která ji umožní s nízkými náklady," uvedl Lembit Salasoo, hlavní konstruktér a výzkumný pracovník projektu hybridních autobusů z GE Global Research. "Náklady na baterie dosud představovaly největší překážku, systém duální baterie je však dokáže snížit, a tak urychlit elektrickou revoluci pro autobusy a nákladní vozidla. Jejich počet by se brzy mohl pohybovat v řádech stovek či tisíců."

"Vstupujeme do dekády dosud nevídaných možností a rozvoje na poli elektrifikované dopravy," dodal Salasoo. "U těžkých vozidel hraje úložná kapacita i výkon klíčovou roli pro optimální fungování, nicméně přesné energetické potřeby se mohou lišit v závislosti na velikosti a jízdním cyklu. Půvab našeho systému s dvěma bateriemi spočívá v tom, že ho lze škálovat tak, aby poskytl nejvhodnější kombinaci výkonu a úložné kapacity."

Mnoho z 843 000 autobusů registrovaných ve Spojených státech (mezi nimi 63 000 dálkových autobusů a 480 000 školních autobusů) denně ujede méně než 150 kilometrů. Pokud by mohly přejít na plně elektrický provoz s nulovými emisemi, výrazně by se snížily emise oxidu uhličitého a spotřeba ropných paliv.

Většina dnes používaných baterií představuje kompromis mezi výkonem a úložnou kapacitou. Například lithiové baterie zajišťují dostatek energie pro zrychlení, ale nejsou uzpůsobeny k uložení energie pro delší dojezd. Sodíkové baterie jsou na opačné straně spektra. Umožňují uložení značného množství energie, jsou však slabší z hlediska výkonu. Duální baterie vyvinutá GE spojuje nejlepší vlastnosti obou typů v jediném systému. Jak ukazuje test hybridního autobusu, lithiová baterie se uplatňuje při zrychlování a brzdění, zatímco sodíková baterie zajišťuje rovnoměrný tok energie potřebný k prodloužení dojezdu. Každý typ baterie tedy poskytuje to, co dokáže nejlépe.

Kromě optimalizace provozu skýtá duální systém možnost úspor na nákladech za pořízení baterie až ve výši 20% ve srovnání se systémy využívajícími jeden druh baterie u vozidel jako autobusy a nákladní vozidla, které vyžadují velký výkon a úložnou kapacitu. Zásadní úspornou výhodou duálního systému je to, že umožňuje flexibilně integrovat méně nákladné baterie vyhovující energetickým a úložným potřebám, aniž by se zvyšovala jejich velikost. Systém využívající jen jeden typ baterie by k dosažení téhož výsledku vyžadoval dražší úpravu rozměru.

Vývoj systému duální baterie a spolupráce s FTA představuje klíčovou součást rozšiřujícího se portfolia GE v oblasti hybridních a elektrických technologií. GE aktivně vyhledává další příležitosti spolupráce v oblasti elektromobilů. Technologie duální baterie se chystá uvést na trh díky divizi Licensing business.

GE rovněž vyvíjí nové technologie a produkty, které podpoří integraci elektromobilů a plug-in hybridů do elektrické sítě:

o V Schenectady (New York) buduje novou výrobnu baterií zaměřenou na nové baterie GE Durathon, které nabízejí nejlepší výkon mezi výrobky tohoto druhu na bázi sodíkové technologie.
o V červenci GE oznámila uvedení WattStationTM, nové dobíjecí stanice pro elektromobily. Do prodeje po celém světě bude uvedena v roce 2011.
o V dubnu se GE dohodla na společném postupu s výrobcem automobilů Nissan při objevování nových technologií potřebných k vybudování spolehlivé, dynamické, inteligentní infrastruktury pro nabíjení.
o V září GE navázala technologickou a finanční spolupráci se společností Better Place. Má vést k urychlení globálního přijetí elektromobilové infrastruktury prostřednictvím spolupráce ve čtyřech klíčových oblastech: standardizovaný vývoj zařízení, financování baterií, společné programy elektrifikace a zvýšení povědomí u spotřebitelů.

V souvislosti s těmito investicemi a výzkumnou činností společnost GE oznámila, že do roku 2015 plánuje prostřednictvím divize Capital Fleet Services zakoupit 25 000 elektromobilů pro svou vlastní flotilu a feet klienty. Jde o historicky největší závazek tohoto druhu v oblasti elektromobilů. Pro začátek zakoupí 12 000 vozů značky GM, nejprve Chevrolet Volt v roce 2011. Další vozy budou následovat s tím, jak budou výrobci rozšiřovat portfolio elektromobilů.

Aktivity GE na poli hybridních a bateriových technologií, dobíjení elektromobilů a integrace elektromobilů a plug-in hybridů do sítě jsou úzce propojeny s iniciativou GE ecomagination. Ecomagination je závazek společnosti GE přinášet na trh nové produkty a technologie čisté energii, a tak řešit nejobtížnější problémy životního prostředí. GE má přes 80 výrobků s ekologickým certifikátem, mimo jiné revoluční energeticky efektivní osvětlení a spotřebiče. Tyto produkty splňují cíle iniciativy: zvyšovat výkon a současně ekologické parametry. Nedávno společnost přislíbila, že v příštích pěti letech zdvojnásobí investice do výzkumu a vývoje čistých technologií z 5 miliard na 10 miliard dolarů.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist