Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

MHD budoucnosti

14.01.2011  |  zdroj: Logistika  |  230× přečteno      vytisknout článek

busPokud jde o emise, je autobus jednička. Technologie pro udržitelnou mobilitu jsou na startu. Atraktivní pojetí, modernost a pohodlí jsou rozhodující.  Toto jsou jen některé z tezí mezinárodního Sympozia Mercedes-Benz o veřejné osobní dopravě budoucnosti, které proběhlo koncem listopadu v Mannheimu.

Autobus budoucnosti

Na sympoziu se představilo jedno z prvních "demonstračních vozidel" evropského výzkumného projektu European Bus System of the Future (EBSF). Autobus Mercedes-Benz Citaro má ověřit nápady týkající se nových systémů pro cestující. Již při nájezdu na zastávku tak například speciální světelné prvky ukazují cestu pro pohodlný nástup tak, aby se již netvořily "zácpy" u dveří. V interiéru označují stropní svítidla cestujícím volná sedadla. Tím se zkrátí doba hledání místa a s tím související pohyb v autobusu během jízdy. WLAN, GPS a 230voltové zásuvky v autobusu umožňují zapojení notebooku apod. Tento "autobus budoucnosti" by měl již koncem roku 2010 absolvovat v Bremerhavenu testování v městském provozu.

Nová generace dopravy

EBSF je dosud největší dopravní projekt sponzorovaný Evropskou komisí, jehož cílem je předvést potenciál nové generace městské autobusové sítě. To zahrnuje celkem sedm demonstračních projektů, jako je sedadlo řidiče, řízení energií, komunikace, intermodality, atd., které budou ověřovány v sedmi evropských městech.

Za celkové technické, finanční a administrativní řízení projektu EBSFD nese odpovědnost Mezinárodní svaz veřejné dopravy UITP (Union Internationale des Transports Public).

Moderní MHD se hodí všem

Analýza firmy SIGMA, zabývající se průzkumem trhu, ukazuje, že městská hromadná doprava na hlavních evropských trzích zasahuje nejen cílové skupiny "Down Market", seniory a děti. Nadprůměrně ji využívají také příslušníci moderní skupiny "Up Market". Kromě toho se většina cílových skupin nedomnívá, že by se osobní vozidlo a veřejná doprava vzájemně vylučovaly.

Ve velkoměstských "avantgardních cílových skupinách" existuje spíše tendence k "inteligentnímu mixu mobility" mezi individuální a veřejnou hromadnou dopravou. Zpráva Mobilita v Německu spolkového ministerstva dopravy tyto změny chování potvrzuje statistikami. Za období 2002 až 2008 byl zaznamenán nejvyšší vzestup v oblasti cyklistické a veřejné dopravy.

Veřejná doprava budoucnosti se bude vyznačovat propojením různých dopravních prostředků i dopravců: například e-kola, sdílení automobilů, železniční a silniční doprava. Některé regiony světa to ukazují již dnes. Klíčová role přitom připadne autobusům. Jednak tvoří již dnes s podílem více než 46 % páteř městské hromadné dopravy, jednak je bezkonkurenční, pokud jde o bezpečnost, dopad na životní prostředí a udržitelnost, ekonomičnost a flexibilitu.

Německé ministerstvo životního prostředí vypočítalo pro zájezdové autobusy průměrnou spotřebu 1,4 litru nafty na osobu a 100 kilometrů, což odpovídá 31 g CO2 na osobu. Autobus je tak jasným "vítězem v oblasti emisí", daleko před železnicí, osobním vozidlem a letadlem. To platí i pro městské autobusy v MHD. K udržitelné mobilitě přispívají úsporné systémy pohonu, které jsou dnes v autobusech v sériové nabídce nebo v testování: autobusy s dieselovou technologií BlueTec, městské autobusy s motory na zemní plyn, diesel-hybridní autobusy, stejně jako bezemisní hybridní autobusy s palivovými články. Testuje se rovněž použitelnost alternativních paliv v autobusech.

Autobusové dopravní systémy: bez nákladů za koleje

Kladné body sbírají autobusy i za ekonomičnost provozu a flexibilitu. Dnešní autobusy s různými typy pohonů přinášejí dopravní užitek již s pořízením prvního vozidla, na druhou stranu lze se stejnými autobusy vybudovat vysoce efektivní dopravní systémy, například Bus Rapid Transit (BRT) přibližně s desetinovými náklady ve srovnání s dopravními systémy vázanými na kolejová vozidla.

Systémy BRT se skládají z jednoho nebo více vlastních jízdních pruhů, na nichž jezdí autobusy ve vysoké frekvenci a na které je navázáno několik přípojných tratí. Přibližně stovka dopravních systémů založených na autobusech je již dnes vynikajícím příkladem úspěšných řešení dopravy. Například v Bogotě (Kolumbie), Nantes (Francie), nebo v Istanbulu (Turecko). V plánu je nyní po celém světě dalších přibližně devadesát projektů BRT.

Tyto projekty v dopravě znamenají udržitelnou mobilitu, hospodářský růst a enormní zvýšení kvality života. Ve střednědobém horizontu jde o obrovský potenciál pro výrobce autobusů a dodavatele v celé šíři infrastruktury. Takové systémy autobusové dopravy si získávají své cestující atraktivní nabídkou, pohodlím i kvalitou a odlehčují tak přetíženým městským centrům. V Istanbulu tak využívá každodenně místní "Metrobus" 750 tis. cestujících, kteří těží z obrovské časové úspory ve srovnání s individuální dopravou.

Design, komfort, moderní pohony

Komfort a přitažlivost jsou při vývoji budoucí generace autobusů to nejdůležitější. To platí pro sedadlo řidiče s odpovídajícím výhledem i pro pohodlí sedadel, klimatizaci, světlost a příjemnost prostoru pro cestující. Skončí doba vozidel zaměřených výhradně na funkčnost. Moderní, atraktivní a dynamické plochy nastupují rovněž u městských autobusů. Stejně atraktivní je rostoucí komfort v oblasti informačních technologií, a to jak pro provozovatele, tak také pro cestující i řidiče. Díky napojení autobusů na WLAN a GPS se například turista dokáže zorientovat pomocí svého smartphonu i ve velkém městě, a to bez cizí pomoci.

Prostřednictvím systémů řízení vozového parku jsou řidič a provozovatel vždy v přímém kontaktu a mohou si bez problémů vyměňovat a vyvolávat informace. Heslem pro další rozvoj bezpečnosti u městských autobusů jsou ochrana proti nárazu pro řidiče a bezpečnostní kabiny, dále pak ESP i pro městské autobusy.

Aspekty udržitelnosti ženou vývojáře neustále vpřed směrem k inovačním pohonům, palivům a materiálům a přenášejí tyto prvky až do výrobní fáze. Nové vývojové metody přitom od samého počátku zajišťují kvalitu a spolehlivost sériových vozidel. Dynamika technického rozvoje veřejné dopravy jasně ukazuje, že autobus má po 115 letech historie svůj skutečný zlatý věk teprve před sebou.

Ekonomická výhodnost a vztah k zákazníkům

Autobus nabízí maximální míru ekonomičnosti, od pořizovacích nákladů přes nároky na infrastrukturu, dostupnost a spolehlivost až po náklady životního cyklu. Příkladem jsou servis a servisní služby jako "bezstarostné" balíčky, inovační systémy řízení vozového parku (např. BusFleet), školení řidičů nejen v oblasti bezpečné jízdy a hospodárnosti.

Pokud se zabýváme městskou hromadnou dopravou budoucnosti, nesmíme zapomínat na interakci se zákazníky, mladými cestujícími i se starší generací.  Odborníci vycházejí z toho, že mobilní telefony stále více působí jako vyhledávače tras a zároveň slouží jako jízdenka. Automaty tak namísto toho nabídnou více zábavy.

Cestující se identifikuje prostřednictvím mobilního telefonu a následně bude přivítán. Objeví se informace o jeho předplatném i personalizované menu. Systém zobrazí jeho poslední cílové stanice a důležité zastávky. To by často jako výběr mohlo stačit, protože většina lidí jen zřídka mění svůj cíl cesty.

Po provedení výběru se vytvoří plán sítě a nabídne se několik tras směřujících k cíli. Ke každému spojení si může zákazník prohlédnout další podrobnosti i stanice, na kterých může přestoupit z autobusu na Car2go nebo si pronajmout kolo. Poté, co si vybral svou trasu, může informovat o své cestě své přátele prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo podobných služeb a sítí. Informace o jízdě a jízdenka se převedou na jeho mobilní telefon a cesta může začít.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist