Palivo pro vozy na CNG má nabízet zatím osm pump Benziny. Vozů s tímto pohonem v Česku jezdí 2500. Zájem ale narůstá.
Zemní plyn pro auta si razí cestu z garáží na benzinky
Tuzemská jednička v prodeji benzinu a nafty Benzina chystá prodej zemního plynu CNG. Alternativní palivo, které stále více konkuruje klasickým pohonným hmotám, by měla Benzina podle informací HN nabízet dle předběžného plánu u svých osmi ze 337 čerpacích stanic, z toho u čtyř by měl být stlačený zemní plyn CNG k dispozici řidičům ještě letos. Dodavatelem CNG a iniciátorem projektu je společnost E.ON, na projektu se podílí i tuzemský dodavatel pokladních a informačních systémů pro čerpací stanice Unicode Systems.
Jde o první rozsáhlejší projekt prodeje CNG řidičům u klasických pump u nás. Dosud je totiž zmiňované palivo, na něž jezdí v Česku aktuálně 2500 osobních i užitkových vozů a autobusů, k dostání takřka výhradně v garážích autobusových dopravců nebo ve vlastních zařízeních distributorů zemního plynu - prozatím pouze na 33 místech v Česku.
Podrobnější informace o svém projektu však Benzina i E.ON zatím tají. "Jsme ve fázi přípravy. Jednáme o tom," vyjádřil se mluvčí E.ON Vladimír Vácha. "Jde zatím o testovací fázi," uvádí také bez dalších podrobností generální ředitel Benziny Martin Durčák.
Benzinu roste konkurence
Plynaři tlačí na větší rozšíření stlačeného zemního plynu jako lacinější a ekologičtější alternativy benzinu a nafty již léta. V poslední době začali označovat toto palivo za nejvážnější alternativu i petrolejáři, pro něž znamenají v časech propadu prodeje benzinu a nafty auta na CNG rostoucí konkurenci, byť je celková loňská spotřeba 10 milionů kubíků stále jen zlomkem spotřeby benzinu a nafty.
"Klasické čerpací stanice ale musejí hledat alternativu - a tou je skutečně CNG. Částečně i rychlodobíjecí stanice pro vozy na elektrický pohon," říká expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula a manažer kvality v Benzině.
CNG láká i další pumpaře
Prodej CNG již tedy testují i další velcí distributoři benzinu. Například Shell má zemní plyn v nabídce jedné ze svých pražských pump, o zavedení CNG stojanů u několika svých pump EuroOil uvažuje i Čepro. Tankovat zemní plyn u klasických pump je zřejmě jediná možnost, jak zpřístupnit náhradu za ropný plyn LPG většímu množství uživatelů.
Zájem o vozy s CNG rok od roku narůstá. Náklady na ujetých 100 kilometrů jsou i díky jeho nulové spotřební dani v porovnání s benzinem poloviční.
"Prodávat CNG jen v garážích dopravních podniků už nestačí. Prodej u klasických pump na hlavních tazích je nezbytný pro další rozšíření CNG vozového parku," říká Zdeněk Prokopec, šéf neziskové Asociace NGV, jež sdružuje techniky, vysoké školy i výrobce technologií pro zemní plyn a biometan v dopravě.
Klasické čerpací stanice musejí hledat alternativu. A tou je CNG.
Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a manažer kvality v Benzině
Stlačený zemní plyn
23 Kč
zhruba tolik stojí nyní kubík tankovaného CNG. Při spotřebě kolem 6 kubíků na 100 km vychází zhruba poloviční náklady na provoz oproti vozu s benzinovým motorem.
350
plnících stanic by mělo u nás podle ambiciózního plánu plynárenských svazů v roce 2020 nabízet CNG. Počet vozů by měl vzrůst z nynějších 2500 až na 400 tisíc. Aut na benzin či naftu jezdí v Česku dnes 4,5 milionu.
CNG v česku
2005 2009 2010
Spotřeba (mil. m3) 3 8 10
Počet stanic 9 23 32
Počet vozů 450 1800 2500
zdroj: Asociace NGV, hn
AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz