Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vize automobilismu nenaznačují revoluci

15.01.2012  |  zdroj: Logistika  |  90× přečteno      vytisknout článek

autoZ materiálu Strategická výzkumná agenda, který pro Technologickou platformou "Vozidla pro udržitelnou mobilitu" vytvořil tým odborníků, vyplývá, že automobilismus se v blízké budoucnosti příliš měnit nebude.

Vývoj pohonných jednotek se do roku 2030 zaměří hlavně na efektivnější spalovací motory, které budou mít za následek snížení závislosti na fosilních palivech, což potvrzuje i průzkum KPMG mezi hlavními představiteli firem automobilového průmyslu.

Vizi budoucího vývoje automobilů pod názvem "Strategická výzkumná agenda" vypracoval a prezentoval odborný tým sestavený Technologickou platformou "Vozidla pro udržitelnou mobilitu" (TP VUM), která v Česku působí od roku 2009 a sdružuje subjekty Škoda Auto, ČVUT, Auto SAP, Iveco Czech Republic, Brisk Tábor, Hella Autotechnik, Ricardo Prague a Visteon-Autopal Services.

TECHNOLOGICKÁ PLATFORMA "VOZIDLA PRO UDRŽITELNOU MOBILITU"

Klíčovým úkolem Technologické platformy je zpracovávat a průběžně aktualizovat strategické studie, které budou objektivizovat pohledy na inovační trendy a zlepší možnost jednotlivých členů platformy učinit správná strategická rozhodnutí. Změny, kterými prochází automobilový průmysl, si vyžádají neuvěřitelné investice do výzkumu a vývoje, nákupu nových technologií a vytvoření nových kooperačních a obchodních vztahů. To vše musí být uděláno kompetentně a na základě spolehlivých informací. Chyba ve volbě strategie může mít pro obchodní společnosti až fatální důsledky. Provádění kvalifikované predikce inovačních směrů musí být založeno na obrovském množství průběžně sbíraných a vyhodnocovaných informací, které mohou zvládat nadnárodní koncerny, ale ne většina menších výrobců a hlavně dodavatelů, kteří dnes tvoří většinu členů Sdružení automobilového průmyslu a jsou životně závislí na leckdy tendenčních rozhodnutích svých odběratelů. Jde tedy o mimořádnou motivaci sdružit síly pod niků, závislých na výzkumu, vývoji a inovacích, a vytvořit si společně podmínky pro úspěšné strategické rozhodování.

"Automobilový průmysl je jedním z klíčových odvětví domácí ekonomiky - vytváří pětinu průmyslové výroby a exportu ČR. Česko dnes vyrábí více než 1 mil. aut ročně a naši dodavatelé patří k vysoce respektovaným globálním hráčům. Pro udržení budoucí konkurenceschopnosti českého automobilového průmyslu jako celku jsme se proto rozhodli zpracovat vlastní vizi a určit konkrétní oblasti, na něž by se měl náš autoprůmysl v následujících letech soustředit," řekl prezident AutoSAP Martin Jahn.

S tímto záměrem předložil AutoSAP v roce 2009 na Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR projekt s názvem Technologická platforma "Vozidla pro udržitelnou mobilitu", který byl následně schválen. Projekt je realizován v rámci operačního programu Podnikání a inovace s podporou EU a na jeho financováním se podílí i AutoSAP. Vedoucím projektu je Ing. Vladimír Volák (Ricardo Prague) a odborným garantem prof. Jan Macek (ČVUT Praha). Do prací na projektu jsou prostřednictvím 8 pracovních týmů zapojeni nejlepší experti na jednotlivé oblasti vývoje automobilů, jejich skupin a dílů - hnací jednotka a paliva (prof. J. Macek), bezpečnost (Ing. J. Vodstrčil), podvozkové systémy (Ing. V. Volák), elektrická a elektronická výbava vozů (Ing. K. Bill, Ing. O. Rybnikář), kontrolní a informační systémy vozidla (Doc. J. Machan), mobilita a infrastruktura (Ing. J. Vodstrčil), virtuální vývoj (Doc. J. Machan) a zpracování materiálu, výrobní procesy (L. Vopravil).

"Prioritou je zvýšení účinnosti spalovacích motorů, v delším horizontu se zaměříme na syntetické pohonné látky založené na biopalivech a odpadu," říká prof. Jan Macek, odborný garant projektu. Zvládnutí těchto inovací je podle Macka nutnou podmínkou pro udržení konkurenceschopnosti tuzemského automobilového průmyslu, který je v Česku silně zaměřený na export.

Díky inovacím by se měly výrazně snižovat následky dopravních nehod jak v oblasti zdraví, tak v oblasti materiálních škod. Podle Jan Vodstrčila ze společnosti Iveco Czech Republic je až 71 % nehod způsobeno špatným odhadem řidiče, nebo jeho nepozorností. Počet dopravních nehod do budoucna sníží podpůrné programy, které jsou schopné číst dopravní značky, brzdit v krizových situacích nebo automaticky zaparkovat. Všechny tyto systémy v současnosti už existují a postupně se dostávají do sériové výroby.

Jedním ze zásadních cílů je výrazné snižování emisí skleníkových plynů. Dnes průměrný osobní automobil do ovzduší vypustí zhruba 200 g CO2 na 1 km provozu. Podle návrhů evropské technologické platformy by se úroveň vypouštěného oxidu uhličitého měla do roku 2015 snížit na 120 g a do roku 2030 na 90 g.

"Zachovat stávající pozici automobilového průmyslu v ČR se nám podaří jen tehdy, pokud udržíme krok se světovým výzkumem a vývojem, promítnutým následně do realizace inovací. Tým vedený Ing. Volákem a Prof. Mackem odvedl dobrou práci, ale to hlavní - realizace výsledků budoucího výzkumu a vývoje - nás teprve čeká," řekl Martin Jahn.

Projekt Technologické platformy bude pokračovat vypracováním "Implementačního akčního plánu" s konkrétními úkoly pro automobilový výzkum a vývoj v České republice a celý projekt skončí v roce 2013. Výsledky projektu TP VUM budou primárně aplikovat a využívat firmy automobilového průmyslu, ale zhodnocení nashromážděných informací bude sloužit i dalším odvětvím národního hospodářství a také státní správě.

PRŮZKUM KPMG POTVRZUJE NUTNOST ZMĚN V AUTOPRŮMYSLU

Téměř polovina představitelů automobilek oslovených v průzkumu KPMG pokládá za svou prioritu oblast zvyšování účinnosti motorů, a tím snižování nákladů. "To, že se firmy soustředí na efektivitu nákladů, rozhodně není žádným překvapením," řekl Jan Linhart ze společnosti KPMG ČR.

S vývojovým trendem zvyšování účinnosti motorů koresponduje i skepse v souvislosti s vývojem alternativních pohonů. 76 % respondentů průzkumu se domnívá, že se elektromotory hlavním náhražkou benzínu a nafty v nejbližší budoucnosti nestanou. "Největšími brzdami dalšího rozvoje elektromobilů nadále zůstávají zejména cena, nedostatečná kapacita baterií a omezená infrastruktura pro jejich dobíjení," říká Jan Linhart.

Změnit by se ale měla organizace automobilového průmyslu. Respondenti průzkumu KPMG předpokládají, že v tomto odvětví vznikne zcela nový obchodní model, jenž bude zahrnovat nejrůznější seskupení výrobců, konstruktérů a designérů, čímž nejspíš dojde k zásadní změně role, kterou v současnosti zastávají tradiční výrobci automobilů. Tento model však nebude omezen pouze na firmy působící v oblasti výroby a prodeje samotných automobilů, jeho nezbytnou součástí totiž budou i poskytovatelé služeb - od finančních institucí, přes servisní společnosti až po poskytovatele infrastruktury.

Podle předpovědi respondentů průzkumu v budoucnu budou muset výrobci automobilů přizpůsobit své produkty dopravnímu plánování a zcela novým potřebám moderního města. Zatímco v minulosti se plánování obcí a měst do značné míry přizpůsobovalo automobilům, nyní se začíná prosazovat zcela opačný trend - rozšiřují se tzv. nízkoemisní zóny, významně klesá počet parkovacích míst, přibývá čtvrtí a ulic, kam je automobilům vjezd zcela zakázán. Podle drtivé většiny respondentů všechny uvedené faktory povedou k tomu, že městské plánování a nové urbanistické trendy budou do značné míry ovlivňovat konstrukci i design automobilů budoucnosti.

"Pro řadu pozorovatelů může být překvapením, že pouze 27 % vedoucích pracovníků automobilového průmyslu uvádí jako svou prioritu expanzi na nové trhy Dálného východu, zejména pak Číny," komentuje výsledky průzkumu Jan Linhart. Podle většiny respondentů (63 %) totiž bude čínský automobilový trh v nejbližších letech již zcela přesycen. "To je do určité míry pravda. Přesycení trhu je ale takřka celosvětovým problémem. Čínu by proto automobilky neměly přehlížet, stále se totiž jedná o trh s nezanedbatelnou poptávkou po nových automobilech. Pouze neporoste tak rychle jako doposud a rozhodně už neplatí klišé předchozích let, že jakákoliv výrobní kapacita má v Číně předem zajištěný odbyt," konstatoval Jan Linhart.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist