Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Uhlíková stopa v dopravě

11.01.2012  |  zdroj: Logistika  |  177× přečteno      vytisknout článek

Uhlíková stopa v dopravě

Firmy stále častěji požadují od logistických podniků, aby uváděly množství emisí skleníkových plynů na zásilku. Avšak údaje jsou mnohdy nesrovnatelné, protože každý je počítá jinak. Přitom jde o konkurenční činitel s rostoucím významem. Evropská unie nedávno uveřejnila návrh normy pro výpočet emisí v dopravě (EN 16258).

Prof. Simchi-Levi z univerzity MIT v USA považuje měření uhlíkové stopy podle jednotného zadání za jednu z největších výzev pro současný logistický výzkum. Říká, že pro výpočty jsou zapotřebí nejen standardy, ale i velmi mnoho údajů. Podél hodnototvorného řetězce se musí sbírat data ze všech článků, například z výroby, skladování a dopravy. Výzkum musí najít cesty, jak porovnávat různé dodavatelské řetězce po stránce trvalé udržitelnosti. V Německu se metodikou určování uhlíkové stopy zabývá prof. Straube na Technické univerzitě v Berlíně.

Touto problematikou se zabývá i Evropská unie. Začátkem dubna 2011 byl uveřejněn první návrh evropské normy EN 16258 pro výpočet emisí skleníkových plynů u dopravních služeb. Logistické podniky by se měly na to připravovat již dnes; jestliže mohou udat výši emisí na zásilku, budou u zadavatelů zvýhodňovány; při nízkých emisích nadto poroste pravděpodobnost udělení zakázky.

Dopravní podniky, které přepravují zásilkové jednotky v sítích, mají výpočet obtížnější. Zaprvé se zásilky během přepravy postupně přikládají nebo vykládají, což značně komplikuje stanovení hmotnosti nákladu pro výpočet. Zadruhé se používají rozdílné logistické systémy ve formě větších a menších nákladních aut; každé z nich má jinou spotřebu paliva.

Dosud bylo určování emisí skleníkových plynů na zásilku často založeno na průměrných spotřebách paliva a na počtu přepravených zásilkových jednotek za rok. Ale tato metoda dává výsledky sotva porovnatelné s jinými podniky. Nová evropská norma umožňuje logistickým podnikům zjistit srovnatelné hodnoty.

Cílovou skupinou nové evropské normy jsou jak dopravní podniky, tak provozovatelé parku nákladních aut, objednavatelé přeprav a organizátoři dopravních služeb. Norma tak zahrnuje velmi rozdílné uživatele; je univerzálně použitelná od organizací s celosvětovými přepravami až k lokálním dopravcům. Akceptuje různý stupeň podrobnosti výpočtu. Spotřeba paliva vozového parku se může určovat z naměřených hodnot, z průměrných hodnot typických vozidel a tras nebo z přednastavených hodnot. Firmy hodlající zjistit možnosti optimalizace například při modernizaci parku vozidel nebo při vedení tras, mohou k tomu využívat vlastní naměřené hodnoty.

V normě existují jasné předpisy pro volbu emisních činitelů k přepočtu spotřeby paliva na tzv. ekvivalent CO2, označovaný CO2e. Například pro naftu je stanoveno 2,9 kg CO2e na litr (tj. množství CO2, které vznikne spálením litru nafty). K této hodnotě se přičítají emise skleníkových plynů, které vznikly při výrobě a dopravě litru nafty; tato přídavná hodnota se označuje jako vstupní řetězec. Norma požaduje samostatné vykazování obou hodnot emisí skleníkových plynů: se vstupním řetězcem a bez něho.

Protože volbou stupně podrobnosti vznikají rozdílné výchozí podmínky, norma požaduje průhlednost v metodě, která byla použita. Musí se uvádět stupeň podrobnosti přednastavených hodnot až k individuálním měřeným hodnotám stanovovaných dat, například pro spotřebu paliva, pro vzdálenost nebo pro stupeň vytížení vozidla. Kdo používá standardizované přednastavené hodnoty, musí zdůvodnit, proč to dělá.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist