Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ekologicky šetrnou dopravu podpoří jízda na elektrokole

08.02.2012  |  zdroj: Moderní obec  |  204× přečteno      vytisknout článek

ekoloPřemýšlíte o alternativních způsobech přepravy pracovníků obecního nebo městského úřadu případně městské policie? Příležitostí může být elektrokolo...

JAK ELEKTROKOLO FUNGUJE

Elektrokolo, též pedelec (pedály + elektromotor), funguje jako běžné kolo s rozdílem, že po zahájení šlapání se aktivuje elektromotor, který přidává výkon podle potřeby. Elektropohon není nutné využívat stále, i bez něj lze jet jako na klasickém kole, např. v situaci, kdy je baterie vybitá. E-kolo patří na silnice i stezky pro jízdní kola. Lze je přepravovat v dopravních prostředcích. K jízdě není třeba žádné oprávnění a při věku jezdce nad 15 let ani ochranná přílba.

Své zkušenosti popsal Mgr. Jakub Ditrich z firmy ekolo.cz s. r. o.: >>Elektrokola jsou především dopravní prostředky a nejvíce modelů je určeno pro dopravu ve městech. Nejoblíbenější jsou skládací elektrokola, oblíbená jsou i robustní městská elektrokola, jež zvládnou transport nákladu do 40 kg. Na trhu jsou i modely terénních kol, které umožňují dlouhé výlety v kopcovitém terénu bez fyzického vyčerpání.<<

BEZPEČNOST A DOBÍJENÍ

Na e-kole jezdí děti, dospělí i senioři. Platí však, že kdo není schopen jízdy na kole, nemůže ovládat ani elektrokolo. Jde o nový dopravní prostředek pro denní použití, ne sportovní náčiní nebo asistenční pomůcka.

Elektrokolo musí být vybaveno v souladu s vyhláškou o pravidlech provozu na pozemních komunikacích. Maximální výkon elektromotoru je 250 W, rychlost, při níž se vypíná asistence elektromotoru, je 25 km/h a váha elektrokola včetně baterie by neměla překročit 25 kilogramů. Pro dopravu po městě je dobré mít oblečení s reflexními prvky, mít v dobrém stavu osvětlení kola. Na delší cesty pak s sebou brát nabíječku.

Baterii doplníme s miniaturní nabíječkou z libovolné zásuvky 230 V (u většiny elektrokol baterii snadno vyjmeme z rámu). Objem elektřiny pro kompletní nabití standardní baterie je asi 0,5 kWh (v penězích 0,8-2,50 Kč dle tarifu dodavatele elektřiny).

Lithiové baterie, jimiž jsou vybavena moderní elektrokola, lze nabíjet kdykoli. Přibližně platí, že za 1 hod. nabíjení ujedeme dalších 20 km. Nejlepší je nabíjet elektrokolo po jízdě přes noc, kdy nabíječka nejen zcela doplní kapacitu, ale zároveň srovná i kapacitu jednotlivých článků. Životnost baterie by měla být u kvalitních elektrokol asi 25 tis. najetých km. Výběru typu a výrobce baterie věnujeme zvýšenou pozornost. Baterii lze úspěšně recyklovat asi z 80 %.

Kde už na elektrokole jezdí

Jak se daří či nedaří pronikat elektrokolům do místní samosprávy? To jsme zjišťovali na úřadech a radnicích.

1. Proč se město/obec pro elektrokolo rozhodly? Kdo a jak je využívá?

2. Jaká infrastruktura je k dispozici a bude >>flotila<< elektrokol rozšířena?

Petr Oplíštil, odbor místního rozvoje, MěÚ Dobříš, (8650 obyv., okr. Příbram)

1. K dispozici máme jedno elektrokolo, které jsme pořídili letos v červenci díky dotaci Revolvingového fondu MŽP. Důvodem byla výhodnost využití e-kola oproti služebnímu automobilu. S rozlohou zástavby vzdušnou čarou asi 2 x 2,5 km je pro běžnou pochůzku (např. kontroly v terénu) auto nevhodné a pěšky neefektivní. Nejvíce kolo využívají správci veřejného prostranství, komunikací, veřejného osvětlení, dohledu nad stavbami a kurýrní denní služba. Náklady roční údržby auta včetně PHM jsou asi 20 Kč/km, u e-kola nejvýš do 5 Kč/km.

2. Kolo parkuje zabezpečené v přízemí jedné z budov úřadu, kde je i běžná 230V zásuvka pro dobití. Zatímní ohlasy jsou dobré. Jediný problém představuje převoz většího objemu podkladů k jednání (např. šanonu) - není snadné sehnat vhodnou brašnu. Pořízení dalších kol připadá v úvahu po zhodnocení zkušeností z provozu.

Mgr. Tomáš Hartman, odbor ochrany prostředí, Magistrát hl. m. Prahy (MHMP)

1. V rámci pilotní fáze projektu Praha elektromobilní pořídil MHMP letos na podzim také tři elektrokola přednostně určená pro služební pojížďky po městě. Jedno z kol postupně otestují také všechny ÚMČ, které se přihlásily do zmíněného projektu.

2. V Praze je osm veřejných nabíjecích stanic společnosti PRE, partnera projektu. Zatímní zkušenosti s provozem e-kol jsou dobré, pořízení dalších závisí na financích, které budou na projekt vyčleněny příští rok. Obecně, popularita elektrokol v Praze roste, ale hl. m. Praha neprovozuje veřejnou půjčovnu. Tu provozuje na Masarykově nábřeží PRE. Zdarma lze kola vyzkoušet v Centru energetického poradenství PRE.

Ing. Vladimír Kužel, Sportovní centrum Semily, přísp. organizace města

1. Letos v dubnu zřídila radnice půjčovnu s osmi elektrokoly ve Sportovním centru Semily (obec má asi 8750 obyv.). Vše inicioval starosta Jan Farský, kdy radnice nejprve testovala zdarma zapůjčené e-kolo. Za duben-říjen 2011 využilo půjčovnu (i opakovaně) asi 80 zájemců, převážně místních.

(Podle tajemníka MěÚ Semily, Ing. Miloše Sladkého, město neplánuje pořídit e-kola pro své zaměstnance. Důvodem jsou vysoké pořizovací náklady a malá efektivita vzhledem k předpokládanému využití. Zaměstnanci, zejm. z odborů investic a správy majetku, využívají klasická kola, pozn. red.)

Mgr. Renáta Bártová, tisková mluvčí MěÚ Znojmo (34 500 obyv.)

1. Radnice vlastní dvě elektrokola: jedno využívá pro doručování místo klasické pošty, druhé má příspěvková organizace Znojemská Beseda. Ta je dlouhodobě zapůjčila o. s. Cyklo Klub Kučera Znojmo. Klub kolo využívá pro mobilní informační službu v rámci svého infocentra. Od roku 2009 město provozuje půjčovnu 10 elektrokol, neboť terén ve Znojmě a okolí je předurčen pro zdatnější cyklisty. Půjčování zajišťuje Cyklo Klub Kučera. (Podle Čestmíra Valy, manažera klubu, zaznamenali letos 250 zápůjček. Kola lze dobíjet v 1. Cykloturistickém centru služeb a informací, pozn. red.)

2. Jedno elektrokolo zatím radnici postačuje. Pořízení dalších je otázkou budoucích priorit i finančních možností města.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist