Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Slibná budoucnost podpořená zkušenostmi

25.01.2012  |  zdroj: Technik  |  67× přečteno      vytisknout článek

zvihacíMnožství i životní úroveň obyvatel naší planety konstantně roste. Spolu s tím roste spotřeba energie, vody, potravin, surovin a dalších zdrojů.

Zvyšování spotřeby všeho druhu má přímý vliv na udržitelnost dnešního způsobu života i v delším časovém horizontu. Obor logistiky se výrazným způsobem podílí na způsobu, jakým se zboží dostává ke spotřebiteli na lokální i globální úrovni. Toyota pracuje na projektech, které mohou podstatným způsobem podpořit udržitelnost intralogistických procesů.

Vyvíjí osobní automobily i manipulační vozíky, které snižují spotřebu paliva, jsou vyrobeny z recyklovatelných materiálů a jsou bezpečnější. Kvalita a odolnost vozíků Toyota - od paletových vozíků po největší systémové stroje - prodlužuje jejich životnost. Vyšší podíl takto odolných vozíků na světovém trhu manipulační techniky znamená méně opakovaných výrobních cyklů, méně odpadu, méně přeprav, méně procesů likvidace. Světové prvenství skupiny Toyota tedy znamená, že velká část světové spotřeby vozíků je vyrobena v prostředí s nadprůměrnou společenskou zodpovědností - orientovaném na maximální kvalitu a minimální ekologické dopady. Nové technologie mají navíc reálné ambice přinést úplně nová řešení pohonu vozíků v oblasti manipulace s materiálem a podpořit všechny úsporné a ekologicky orientované trendy.

Hybridní technologie

Čelní vozíky se spalovacím motorem zajišťují vysoký manipulační výkon. Doplňování paliva je jednoduché, trvá pár minut a vozík je znovu připraven k práci. Výzvou v tomto segmentu vozíků je snižování emisí CO2 a spotřeby fosilních paliv, které vede k nižším provozním nákladům. Toyota se této výzvy chopila s vervou sobě vlastní a výsledkem je vozík Toyota Geneo s poloviční spotřebou paliva a s polovičními emisemi ve srovnání s tradičními vozíky - při zachování stejné výkonnosti. Hybridní vozík navíc uživatelům přináší vylepšené jízdní vlastnosti díky automatickému brzdění po uvolnění akcelerátoru a další prvky spojené spíše s elektrickými vozíky. Vozík kombinuje spalovací motor s elektrickým motorem a baterií, přičemž využívá přednosti obou systémů. Spalovací motor zásobuje mechanickou energií generátor, který ji přemění na elektrickou energii, jež je využita v motoru pojezdu.

Technologie palivových článků

Vozík s palivovými články eliminuje dvě nevýhody současných čelních vozíků - emise u spalovacích modelů a dlouhé dobíjení baterie u elektrických vozíků. Aby se tento pohon stal pohonem budoucnosti, je nutné přijít na způsob levné, bezpečné a ekologicky nezávadné výroby dostatečného množství vodíku. Rovněž musí být vyřešen způsob jeho distribuce na místo spotřeby.

Lithium-ionová technologie (Li-ion)

Elektrické vozíky rovněž nabízejí vysoký výkon a požadovanou produktivitu, neznečisťují ovzduší emisemi CO2 (alespoň ne v místě používání), ale jejich nabíjení trvá 6-12 hodin. Energie je skladována v kyselinových nebo gelových bateriích. To znamená, že je vozík buď nepojízdný nebo musí uživatel disponovat nabitou náhradní baterií, jejíž výměna trvá různě dlouho podle toho, jaký způsob výměny uživatel upřednostňuje.

Li-ionová baterie zajišťuje efektivnější způsob skladování i přenos energie v elektrickém vozíku. Navíc je schopná uskladnit mnohem více energie než kyselinová baterie stejných rozměrů, což znamená výrazně lepší disponibilitu vozíku. Nabíjení trvá 2-3 hodiny a může být tedy prováděno například během přestávek v práci, což dále zvyšuje akceschopnost vozíku.

V současné době brání rychlejšímu a širšímu uplatnění lithium-ionové baterie vyšší cena. Technologie se ale rychle vyvíjí a její vyšší produktivita zejména ve vícesměnných provozech brzy zkrátí návratnost investice. Další náročné, pečlivě kontrolované a vyhodnocované testování je stále nutné. Bezpečnostní charakteristiky nové technologie musí být jasně definované, tak aby nasazení nové technologie nepřinášelo žádné bezpečnostní riziko. Může přinést následující výhody, jejichž definitivní potvrzení přinese blízká budoucnost:

- menší velikost může ovlivnit design vozíků a náročnost výměny baterie;

- delší výdrž na jedno nabití a životnost až 5000 cyklů, bez náhradních bateriích;

- kratší, a tedy levnější dobíjení;

- jsou bezúdržbové, dají se očekávat nižší náklady na servis;

- konstantní stabilní výkon bez ztrát při vybíjení nebo při nasazení v agresivním prostředí mrazíren;

- lepší absorbování rekuperační energie.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist