Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nákladní vozy: Síla i šetrnost

29.01.2012  |  zdroj: Technik  |  176× přečteno      vytisknout článek

truckTrucky se nyní pyšní výkony již přes 700 koní. Nejnovější technologie snižují jejich apetit po palivu.

Výrobci nákladních vozů posunují meze možností za další dříve "nedobytné" hranice. Například Volvo chystá novou verzi FH16 s ještě vyšším výkonem 750 koní. Výroba těchto prvních vozů se pro evropský trh rozběhne na začátku roku 2012. Producenti také chvátají s novými úspornějšími trucky. Novinka se objevila i na českém trhu.

Pod kapotu nové Tatry Phoenix

Automobilka Tatra přichází s novým modelem Phoenix. Pohled pod jeho kapotu odkrývá vznětový řadový šestiválec Paccar MX chlazený kapalinou, nabízí se ve výkonových verzích 265, 300, 340 a 375 kW (maximálně 510 koní). S objemem 12,9 litru je přeplňován turbodmychadlem s mezichladičem plnicího vzduchu. Díky úpravě výfukových plynů SCR (Selective Catalytic Reduction) vyhovuje emisním limitům Euro 4 a 5.

Převodovka od renomovaného výrobce ZF je volitelně 16stupňová manuální Ecosplit nebo automatizovaná AS-Tronic. Obě převodovky lze dodat v kombinaci s integrovaným retardérem (intardérem). Jednolamelová suchá spojka ZF-Sachs má hydraulické ovládání se vzduchotlakovým posilovačem určeným pro manuální převodovky. V kombinaci s řadicím automatem je její ovládání elektronické, bez pedálu spojky a zásahu řidiče. Celý systém zahrnuje jedno či dvoustupňovou přídavnou převodovku s výstupem pro připojitelný přední pohon s možností pomocného pohonu z horní hřídele. Je integrována do podvozku a sešroubována s nosnou rourou.

Nový podvozek je vybaven nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami a uzávěrkou nápravových diferenciálů. Nápravy jsou bez redukcí (převod 3,385) či s redukcemi v kolech k dispozici s převody 2,714/2,333 nebo 3,385/2,333. Pérování předních náprav zajišťují vzduchové vaky doplněné teleskopickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem. Nosnost dosahuje až devět tun (osm tun u standardního provedení). Zadní nápravy se vyrábí buď s listovými pery, anebo unikátním systémem Tatra King Frame jako kombinace vzduchových vaků a mechanického pérování pomocí vinutých pružin či listových per. Nosnost tak může činit 11,5 až 16 tun.

Kola mají v základním provedení pro nosnost přední nápravy osm tun rozměry pneumatik 315/80 R22,5, vzadu v dvoumontáži. Pro zvýšenou nosnost devíti tun se dopředu namontují ve velikosti 385/65 R 22,5, vzadu se nechají stejné jako v prvním případě. Konstrukce vozidla přitom umožňuje i montáž diskových kol 20 a pneumatik až do velikosti 16.00 R20 vpředu a až 24 R21 vzadu. Vozidlo lze vybavit též centrálním huštěním pneumatik z místa řidiče. Několika provedení se dočkala též palivová nádrž, která může být v ocelovém nebo hliníkovém kabátu o objemu 220-545 litrů. Pro aplikace s motory Euro 4 a 5 činí nádrž pro činidlo AdBlue 45 litrů.

Pohodlí a bezpečnost přináší i celokovová sklopná kabina s dvěma či třemi sedadly. Základní krátké provedení lze prodloužit na verzi s jedním nebo dvěma lůžky. Ve standardu řidič nalezne elektricky ovládaná boční okna a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, nastavitelný volant ve dvou osách a střešní ventilaci. Základní výbavu lze obohatit automatickou klimatizací, nezávislým topením nebo vzduchem odpruženým sedadlem spolujezdce. Akumulátor má parametry 24 V, 170 Ah, alternátor 80 či 110 A.

Tatra Phoenix se pohybuje rychlostí 85 km/h s omezovačem. Přední nájezdový úhel činí až 35°, pro základní pneu 31° při světlé výšce 300 mm. Základními konfiguracemi jsou 4x4, 6x6 a 8x8 (8x6), speciální provedení 10x10, 10x8, 10x6, s řiditelnou zadní pátou nápravou. Obrysový průměr otáčení činí 16,5 m +/- 1 m, pohotovostní hmotnost 8350 kg a rozvor 3700/4090/4500 mm.

Volvo posílá do boje obra

Vlajková loď společnosti Volvo Trucks, 16litrový obr FH16, je nyní dostupný také s motorem o výkonu 750 koní a točivým momentem 3550 Nm. Za čtvrt století existence tohoto typu tak dochází k jeho dalšímu vylepšení. "Díky modelu Volvo FH16 750 můžeme svým zákazníkům nabídnout nákladní vůz se špičkovým výkonem, dobrou spotřebou paliva a extrémně nízkou tvorbou zplodin. Tato mimořádná kombinace je ideálním řešením pro ty nejnáročnější přepravní úkony," říká Staffan Jufors, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.

Nový motor vychází ze stejné technologie jako současné 16litrové vznětové motory o výkonu 700 k. Jde o řadové šestiválce s vačkovou hřídelí v hlavách válců, čtyřmi ventily na válec a vstřikovacími jednotkami. Motor byl ale optimalizován tak, aby se zvýšily výkon a točivý moment a nevzrostla spotřeba paliva. Pohonná jednotka o výkonu 750 k je dostupná v dvou verzích, jedna vyhovuje normě Euro 5 a druhá normě EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle). Druhá verze tak produkuje ještě méně zplodin a kouře.

Součástí základní výbavy je systém automatického řazení Volvo I-Shift upravený tak, aby zvládl vysoký točivý moment motoru. Zadní nápravu je možné zvolit podle plánované celkové hmotnosti soupravy až do 250 tun. Pro dálkovou přepravu je vhodnou volbou, která zajistí nízkou spotřebu paliva, jednoduchá náprava RSS1360.

Nový motor o výkonu 750 k dosahuje při 900 ot/min točivého momentu 2800 Nm. Poté jeho křivka rychle stoupá, až při 1050 ot/min dosáhne vrcholné hodnoty 3550 Nm. Následně je až do 1400 ot/min vyrovnaná. Díky tomu si vůz dokáže udržet vysokou rychlost i v těch nejnáročnějších stoupáních. "Čím vyšší výkon je při rozjíždění s těžkým nákladem k dispozici v nízkých otáčkách, tím menší námaze je motor vystaven a tím účinnější je provoz z hlediska spotřeby paliva," vysvětluje Hayder Wokil, produktový manažer společnosti Volvo Trucks.

Model Volvo FH16 750 je proto určen jak pro přepravu velmi těžkých nákladů, tak pro přepravu vyžadující jízdu vysokou průměrnou rychlostí v kopcovitém a velmi kopcovitém terénu. "Většina zákazníků, kteří se o model FH16 zajímají, chce přepravit co nejvíce nákladu v co nejkratším čase. Mnoho z nich také potřebuje rychle přepravovat cenné zboží či produkty podléhající zkáze na dlouhé vzdálenosti. Přitom je nutné zdolat členitý reliéf a dorazit na místo včas," dodává Wokil.

Vývoj dlouhodobě směřuje k přepravě stále těžších nákladů, což znamená, že je třeba vyrábět stále výkonnější nákladní vozy. Od uvedení modelu Volvo F16 a první generace 16litrových motorů s výkonem 470 koní v roce 1987 se výkon postupně zvyšoval. V roce 1993 činil už 520 koní a o deset let později přišla zcela nová generace motorů s výkonem 610 k. V roce 2009 automobilka Volvo jako jedna z prvních dosáhla hranice 700 koňských sil.

Sází na úspory

Francouzská automobilka Renault zase vyvíjí další úspornější modely. Vůz Premium Optifuel nabízí snížení spotřeby paliva o dalších 6,4 procenta proti typu Premium Route. Již ten byl přitom podle automobilky na základě výsledků testů Fehrenkötter, ověřených následně TÜV, vyhodnocen jako nákladní vůz s nejnižšími provozními náklady v Evropě.

Další úspory umožňuje inovativní vybavení Pack Optiroll, které je k dispozici v základním vybavení nového Renault Premium Optifuel. Umožňuje optimalizovat používání robotizované převodovky Optidriver+ a nabízí nižší spotřebu až o jedno procento. Zařízení Soft Cruise Control, inteligentní regulátor rychlosti, přizpůsobí rychlost vozidla tak, aby byl nastaven nejvýhodnější poměr mezi krouticím momentem a výkonem, zejména při jízdě do svahu.

Režim Optiroll je aktivován automaticky v okamžiku, kdy řidič zapne funkci Soft Cruise Control. V odpovídajících situacích se přepne převodovka Optidriver+ na neutrál a umožní optimálně využívat setrvačnosti vozidla, což vede k dalšímu snížení spotřeby. Řidič má přitom možnost funkci kdykoliv deaktivovat a převzít kontrolu nad vozidlem.

"Premium" tahač 4x2 vyhovuje emisní normě Euro5 EEV. Motor DXi 11 má výkon 460 k a dva dostupné stálé převody 14x37 a 13x37. Pneumatiky Michelin X-Energy Savergreen jsou ve verzích 315/70 a 315/80. Vůz disponuje automatickým zastavením motoru a nastavitelným střešním deflektorem. Volitelná vybavení zahrnují například mezinápravové kryty a hliníkové ráfky Alcoa.

Méně hladové vozy také představuje automobilka MAN, jejíž dva trucky TGX EfficientLine dosáhly během 70 000 testovacích kilometrů po celé Evropě letos v létě úspor kolem tří litrů nafty na 100 km. To činí zhruba desetinu spotřeby. Při porovnání s referenčním tahačem dvě vozidla MAN TGX 18.440 ušetřila 3,3 l / 100 km a 3,0 l / 100 km. Jejich průměrná spotřeba motorové nafty byla na úrovni 29,6 l / 100 km a 29,9 l / 100 km při celkové hmotnosti silniční soupravy 38 tun. Standardní vozidlo bez "efektivního balíčku" a s omezovačem rychlosti nastaveným na 89 km/h mělo na identické trase průměrnou spotřebu 32,9 l / 100 km. Rozdíl mezi průměrnými rychlostmi dvojice tahačů TGX EfficientLine a referenčního TGX byl pouhých 2,3 km/h.

Ještě předtím vyrazily stejné tahače se svými návěsy na identickou trasu, přičemž jízda probíhala pod kontrolou expertů z německé autorizované zkušebny TÜV Süd. Spotřeba paliva byla permanentně sledovaná prostřednictvím speciálních přístrojů a naměřené hodnoty byly navíc ověřovány při každém dotankování nádrží. Certifikovaný výsledek potvrdil úsporu 2,9 l / 100 km a 2,8 l / 100 km.

"Zájem sektoru dálkové silniční dopravy o konkrétní cesty k úsporám paliva je obrovský. Čím dál tím více firem realizuje tento logický krok a preferuje vozidla navržená tak, aby se chovala zvláště efektivně," uzavírá Frank Hiller, ředitel MAN Truck & Bus pro marketing, prodej a servis.

AUTOR: Petr Bayer


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist