Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nákladní tramvaje v evropských městech sváží i odpadky

23.01.2012  |  114× přečteno      vytisknout článek

Nákladní tramvaje v evropských městech sváží i odpadky

 V několika evropských městech pyšnících se tramvajovou dopravou sloužily upravené vlečné vozy v průběhu první i druhé světové války k přepravě uhlí, válečného materiálu i k zásobování obchodů. V rozbombardovaných městech i k přepravě rakví s mrtvými. Ideu "čistých" nákladních tramvají, které by z centra měst vytlačily alespoň část nákladní rozvážkové dopravy, se pokusil roku 2000 vzkřísit drážďanský dopravní podnik DVB AG (Dresdner Verkehrsbetriebe AG).

DRÁŽĎANSKÉ CARGO TRAM

Z propagačních důvodů v centru Drážďan zbudovaná "Skleněná továrna VW", umožňující obyvatelům i turistům sledovat montáž automobilů VW, je od roku 2001 zásobována potřebnými díly (motory, karoseriemi a komponenty) z vlastního závodu ve Friedrichstadtu dvojicí pětičlánkových obousměrných nákladních tramvají s logem "CarGo-Tram". Soupravy byly vyrobeny s použitím podvozků vyřazených českých tramvají ČKD-T4D strojírnou Schalker Eisenhütte. Zesíleno bylo sekundární vypružení a hnací podvozky dostaly účinnější typ kolejnicových brzd. Mezi řídicími vozy na čelech mají tři vložené vozy pro přepravu nákladu s bočnicemi tvořenými hliníkovými zasouvacími dveřmi. Celkový objem nákladního prostoru 214 m3 pojme až 60 t nákladu a souprava tak ušetří jízdu tří kamiónů dopravně přehuštěným centrem města. Soupravy CarGo Tram jsou zařazovány dvakrát za hodinu mezi tramvajové linky č. 1, 2, 4 a 12 v době "oken" jejich jízdního řádu. Motorovým výkonem 900 kW dosahují rychlost až 50 km/h, takže nebrzdí tramvajový provoz. Obyvatelé se už s nákladními tramvajemi v ulicích sžili. Zajíždění souprav z odbočky do "Skleněné továrny" se stalo pro turisty zajímavou atrakcí. Provoz je podle sdělení DVB AG ziskový, a kontrakt je podepsán na 15 let.

Pro městské obyvatele je však přínosnější způsob, jakým nákladní tramvaje začaly nedávno využívat Vídeň a Zurich.

GÜTERBIM ZÁSOBUJE VÍDEŇSKÉ OBCHODY

Vídeňský dopravní podnik Wiener Linie zahájil zkušební provoz nákladní tramvaje "GüterBim" 17. května 2005 v rámci programu inteligentní infrastruktury městské dopravy. Starší pomocná tramvaj má ve vleku 19 m dlouhý plošinový vůz na čtyřnápravových podvozcích, s hliníkovou skříní s posuvnými dveřmi po obou stranách, vyrobenou karosárnou společnosti Schwarzmüller. Podlahový systém uvnitř umožňuje naložení palet nebo skříní s nákladem až 13 t. Přívěs je vybaven tramvajovými i tlakovzdušnými železničními brzdami, které soupravám umožňují i jízdu po tratích U-Bahn a po železnici. Několik společností spojilo svoje úsilí k pokusům, jak zejména v nočních hodinách využít možnosti zásobovat kolejovou infrastrukturou několik obchodních domů v centru města zbožím a potravinami v systému řízeném logistickým centrem.

E-TRAMVAJ V ZURICHU SVÁŽÍ ODPADKY

Již od roku 2003 sváží ve veřejně vyhlášených termínech od 9 sběrných stanic v historickém centru města občany přinesené odpady tramvaj s párem kontejnerů na krátkých plošinových přívěsných vozech. Tímto způsobem organizuje městská správa každý týden sběr kovů a k likvidaci určených spotřebičů - od praček až po televizory. Ekologický způsob si občané pochvalují a v rámci programu "bezautomobilové domácnosti" byl vyhodnocen jako nejlepší řešení. Spolupráce dopravního podniku s komunálním podnikem pro sběr odpadů hledá cestu pro rozšíření v dosahu tramvajových linek až na periferii.

CITYCARGO V AMSTERODAMU PADLO

Za nadšení  vyjela v březnu 2007 tříčlánková nákladní tramvaj CityCargo i na koleje v centru Amsterodamu. Počítalo se s tím, že s pomocí dodávkových elektromobilů při nakládání i vykládání zboží u skladů několika obchodních domů tak odpadne až 2500 zásobovacích rozvážkových automobilů, a ulehčí městu od exhalací. Snahy propojit hustou tramvajovou dopravu s logistickými požadavky na krátká zastavení při nakládání a vykládání nevyšly. Ale přesto myšlenka ještě není zcela mrtvá, stále se objevují snahy o jeji oživení.

ZDROJ:http://technik.ihned.cz/, upraveno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist