Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nápady na zlevnění dálnic prověří vědci

12.04.2012  |  zdroj: HN  |  79× přečteno      vytisknout článek

Stát poprvé vybízí firmy: nabídněte levné technologie na dálnice. V Česku se i přes snahy stále nedaří zlevňovat dálniční stavby.

Státní dopravní fond vypisuje poprvé v historii granty na spolupráci s vědou. Pro letošní rok vyčlenil na výzkum nových nápadů 70 milionů korun. Peníze mají pomoci přivést do praxe novinky, jako jsou tichý asfalt nebo účinnější protihlukové stěny. A zlevnit dálniční výstavbu.

"Chceme najít novější technologie, které bychom mohli promítnout do norem, podle nichž se staví silnice nebo železnice. Novinky by pak mohly snížit cenu, za kterou se u nás staví," plánuje ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

České dálnice patří dlouhodobě k nejdražším v Evropě, i státní Ředitelství silnic přiznává, že například Němci nebo Dánové dokážou stavět levněji. Tuzemské silnice navíc nejsou kvalitní. Mezi sedma-dvaceti evropskými státy patří Česku dvaadvacáté místo.

Odpadem proti kolejím

Uvést nové nápady do praxe a prolomit staré normy není přitom těžké. Například společnost Dupont spolu s ČVUT vyvinula speciální směs, díky níž odolává asfalt deformacím či působení vody. Projekt dokonce ocenili porotci soutěže Nejlepší spolupráce roku mezi firmami a výzkumnou sférou.

Pokud by novinku silničáři používali, vozovky by nebyly tolik náchylné k vyjíždění kolejí a tvorbě děr. V asfaltové směsi, jakou vyvinul Dupont a ČVUT, jsou totiž namíchány odpady například z výroby automobilových skel. Porotci proto ocenili i ekologický motiv coby "vynikající příklad využití odpadních surovin v materiálovém inženýrství".

Firma svůj vylepšený asfalt nyní podrobuje sérii testů, které zatím vycházejí úspěšně. "Jsme si jisti, že tento materiál může silnice vylepšit. A pokud pro nás budou podmínky dotací vhodné, rádi se na to podíváme," řekl Lukáš Bartek ze společnosti Dupont.

Státní dopravní fond uzavírá příjem žádostí o granty k poslednímu květnu. Přihlásit se může jen Ředitelství silnic nebo krajské správy silnic. Právě na těchto institucích bude, aby se s firmami spojily a novinky uvedly do praxe. "Dotace půjdou na vědecký výzkum, aby se osvědčilo zda a za jakých podmínek by bylo možné nové technologie použít," nastínil Čoček.

Slevy, co se nepovedly

Snah, jak zlevnit stavbu dálnic, bylo přitom v posledních letech hned několik. Někdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV) kvůli tomu sestavil v roce 2010 tým expertů, který mu měl dávat tipy, za co ušetřit. Ti například navrhovali vytvořit katalog mostů, aby se na každý z nich nemusel vytvářet zvláštní projekt. Nápady se ale nakonec nepovedlo prosadit.

Stát přitom potřebuje na silnicích šetřit. Ředitelství silnic má letos k dispozici kolem 40 miliard, na dopravu celkově půjde 64 miliard. Ještě před dvěma lety to bylo přitom ještě 96 miliard.

Vlastní plány na šetření chystá proto i ŘSD. Tím asi nejvýraznějším je zvýšení záruční lhůty silnic na deset let místo současných pěti. Pověřený ředitel René Poruba si od změny slibuje, že firmy budou stavět dálnice kvalitnější, protože v současné době se životnost povrchů pohybuje na hranici šesti let. "Není možné, aby skončila záruka a my dálnice půl roku poté vyjeli opravovat," říká Poruba.


Peníze pro vědu

70 MILIONŮ
je letos poprvé určeno na výzkum nových technologií použitelných při stavbě silnic a železnic.


Pokusy o slevu

Kilometr za 226 milionů
Ředitelství silnic uvádí, že průměrný kilometr dálnice stojí v Česku kolem 226 milionů korun bez nároků na výkupy pozemků. Reálné ceny jsou ale daleko vyšší, například kilometr nové části Pražského okruhu stál 1,38 miliardy korun.

Bártova komise
V roce 2010 dal někdejší ministr dopravy Vít Bárta dohromady skupinu, která měla přinášet nápady, jak dálnice zlevnit. Její nápady ale v praxi dosud nefungují.

PPP
Další úspory, respektive odložené platby, má přinést spolupráce státu se soukromníky. První plán na úsek jihočeské D3 má už ministr dopravy Pavel Dobeš připravený a projednaný s ekonomickými ministry.

AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist