Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

DAF představil motory plnicí normu Euro 6

19.05.2012  |  58× přečteno      vytisknout článek

DAF představil motory plnicí normu Euro 6

DAF Trucks představuje novou generaci motorů. Ta byla vyvinuta za účelem plnění emisní normy Euro 6, jež v Evropské unii vstoupí v platnost 1. ledna 2014.

Pro dosažení co nejlepší hospodárnosti používá 12,9litrový motor Euro 6 PACCAR MX-13 přímé vstřikování paliva Common Rail, turbodmychadlo s proměnnou geometrií a pokročilé řízení. Aby byly splněny přísné požadavky normy Euro 6, zavádí se recirkulace výfukových plynů spolu s technologií SCR a aktivním filtrem pevných částic.

Ve srovnání se současnou emisní normou Euro 5 norma Euro 6 vyžaduje, aby obsah emisí oxidů dusíku (NOx) ve výfukových plynech byl snížen o 77 % a zároveň obsah emisí pevných částic byl snížen o 66 %.

Konkrétně to znamená, že emise oxidů dusíku je třeba snížit z 2,0 na 0,46 g/kWh a emise pevných částic z 0,03 na pouhých 0,01 g/kWh. Nejedná se však o jediné požadavky: motory Euro 6 musí tyto limity splňovat po dobu sedmi let nebo do ujetí 700.000 km za všech provozních podmínek.

V budoucnu budou úřady provádět náhodné kontroly, aby se přesvědčily, že vozidlo tyto normy plní, a nové systémy palubní diagnostiky řidiče upozorní, pokud by měly být překročeny.

Zkušenosti s normou EPA10

Čtvrtina nákladních vozidel Kenworth a Peterbilt prodaných ve Spojených státech od léta 2010 je vybavena šestiválcovým 12,9litrovým motorem PACCAR MX splňujícím normu EPA10. Ta se stanovenými hodnotami emisí blíží normě Euro 6.

PACCAR tak získal množství zkušeností s technikou, kterou nyní upravil pro použití v evropském konceptu nákladních vozidel. Například vyšší poloha chladiče systému EGR umožňuje umístit turbodmychadlo blíže k bloku motoru a tak ještě zmenšit celkový prostor potřebný pro jeho umístění ve vozidle. Díky tomu pak lze snížit podlahu a zajistit snazší vystupování a dostatek prostoru v samotné kabině.

Common Rail

Motor PACCAR MX-13 charakterizuje kombinace osvědčené a moderní techniky. Blok byl přepracován tak, aby měl ještě vyšší tuhost, a stejně jako hlava válce je vyroben z vysokopevnostní litiny.

Pro zajištění spolehlivosti a odolnosti byla do konstrukce integrována řada funkcí. Například technologické uzávěry v bloku motoru a v hlavě válců byly optimalizovány a dvě vysokotlaká čerpadla, která vytvářejí tlak v systému Common Rail, byla integrována do bloku, což znamená, že je může ovládat stejná vačková hřídel, která ovládá ventily.

Pro dávkování paliva ze zásobníku tlaku se používá nový typ řízení, zajišťující optimální účinnost stlačováním pouze takového množství palivové směsi, která je skutečně potřeba. Tím se snižují hydraulické ztráty na minimum.

Systém Common Rail nového motoru Euro 6 PACCAR MX-13 umožňuje vstřikovací tlaky až 2.500 barů a poskytuje příležitost využívat předvstřiku a dostřiku nebo kombinace obou. To vede k jemnějšímu rozprášení a dalším možnostem při optimalizaci spalování. Tím se zajistí nejnižší možné hladiny emisí ve výfukových plynech a hlučnosti motoru a také se snižuje spotřeba paliva.

V tomto ohledu hrají důležitou roli pokročilý software motoru a nové snímače a ovladače, které se ještě rychleji a přesněji starají o to, aby se do válce za všech okolností dostala optimální směs vzduchu, výfukových plynů a paliva.

Turbodmychadlo s proměnnou geometrií

Hlavní výhodou používání turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek (VTG) je to, že motor má nepřetržitě a v celém rozsahu otáček k dispozici nejlepší nastavení turbodmychadla a může tak dosáhnout maximálního výkonu.

Turbodmychadlo s proměnnou geometrií je nutné i pro optimalizaci účinnosti recirkulace výfukových plynů, především při nízkých otáčkách. Tato technologie dovoluje pečlivě nastavit množství výfukových plynů vracených zpět do motoru, což dále přispívá k úspoře paliva.

Využití pokročilého turbodmychadla má pozitivní vliv i na motorovou brzdu MX Engine Brake, která může uvolněním více než 75 % ze svého výkonu 325 kW při nízkých otáčkách (1 500 min-1) dosáhnout maximální účinnosti.

Dodatečná úprava výfukových plynů pro normu Euro 6

Aby bylo možné dodržet požadavky emisní normy Euro 6, používá společnost DAF kombinaci technologií dodatečné úpravy výfukových plynů, katalyzátor SCR a aktivní filtr pevných částic.

Kromě dosažení správné směsi výfukových plynů je cílem vytvořit ve filtru optimální teplotu pro regeneraci shromážděných pevných částic. Na počátku stojí snaha o co nejvyšší pasivní regeneraci tím, že motor bude vytvářet ideální podmínky pro její průběh. Kvůli tomu bylo zapouzdřeno výfukové potrubí i většina základních součástí výfukového systému.

Pokud navzdory tomu teplota výfukových plynů klesne v libovolné dané situaci příliš nízko, motor spustí aktivní regeneraci. Kvůli tomu byl do motoru doplněna vstřikovací tryska, umístěná za turbodmychadlem a před filtrem pevných částic. Vstřikuje palivo do oxidačního katalyzátoru ve výfuku, aby se vygenerovalo zcela přesné množství tepla.

Na teplotu byl optimalizován i katalyzátor SCR. Díky své krycí vrstvě dokáže dosáhnout maximálního účinku při širším rozmezí teplot.

Inovace

Namísto dvou drážkových řemenů je použit pouze jeden a ventilátor je namontován na řemenici přímo spojenou s klikovou hřídelí. To šetří náklady na údržbu, zlepšuje spolehlivost a snižuje hmotnost i spotřebu paliva.

Větší objem olejové vany také umožňuje s normou Euro 6 dosáhnout servisní intervaly až na úrovni 150.000 km. Samotná vana je vyrobena z kompozitních materiálů, což snižuje hmotnost a hlučnost.

Palivový filtr a odlučovač vody byly sloučeny do jedné jednotky, která je namontována přímo na motoru, což umožňuje jednoduchou údržbu. Chladič oleje - vhodně zkombinovaný s olejovým filtrem - je nyní vyroben z nerezové oceli, což dále zvyšuje jeho robustnost.

Podobně jako u stávajících motorů Euro 5 je i nových Euro 6 použito zapouzdření kabelových svazků.

DAF představuje motory Euro 6

Nový 12,9litrový motor Euro 6 PACCAR MX-13 se začne vyrábět na začátku roku 2013 s výkony 300 kW(410 k), 340 kW (460 k) a 375 kW (510 k).

ZDROJ: www.auto.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist