Úterý, 23. dubna 2024

Místo velbloudů vlak

Místo velbloudů vlak

Karavana velbloudů překonává písečné duny, beduíni mezi sebou šveholí berbersky. Z oázy se line hlas muezzina svolávající muslimské věřící k modlitbě a na nedalekém staveništi vysokorychlostní železnice se mísí francouzština s arabštinou. Francouzští inženýři přišli šířit věhlas svého rychlovlaku TGV do Marockého království. Z města Tanger (česky Tandža) na pobřeží Gibraltarské úžiny přes hlavní město Rabat až do královského města Casablanca staví první marockou vysokorychlostní trať.

Marocké železnice s VRT
Wikimedia, autor: Classical geographer

Rozhodnutí vybudovat vysokorychlostní železnici bylo učiněno v říjnu 2007, kdy marocký král Mohammed VI podepsal smlouvu o vybudování trati s francouzským prezidentem Sarkozym. Marocká vláda chce tímto krokem posílit ekonomickou spolupráci s Francií. Maroko, kde negramotnost zejména na venkově dosahuje 50%, si na projekt vypůjčilo od francouzských bank a ze Saudské Arábie asi 2 miliardy dolarů. Marocký národní železniční dopravce ONCF plánuje vybudovat celkem 1500 km vysokorychlostních tratí.

Casablanca, žel. st. Voyageurs
Wikimedia, autor: Randwick

V záři 2011 byla zahájena stavba prvního 200 km dlouhého úseku mezi Tangerem a Kenitrou. Vlaky TGV by zde měly jezdit rychlostí 320 km/h od prosince 2015. Z Kenitry do Casablancy navazuje druhý úsek (cca 150 km), který je modernizován na traťovou rychlost 160 - 220 km/h. A výhledově do roku 2020 bude i v tomto druhém úseku postavena nová vysokorychlostní trať s max. rychlostí 320 km/h. Cestovní doba mezi Tangerem a Casablancou bude zkrácena ze současných téměř 5h na 2h10 v roce 2016 a 1h30 v roce 2020. Výstavba by poté měla pokračovat až do Marrákeše.

Na trati budou jezdit dvoupodlažní soupravy TGV Euroduplex s kapacitou 533 cestujících. Marocký dopravce ONCF objednal 14 osmivozových rychlovlaků TGV u francouzského Alstomu v roce 2010 v celkové hodnotě 400 milionů eur. Pro srovnání: německé dráhy v roce 2008 objednaly 16 souprav rychlovlaku ICE 3 s kapacitou 444 sedaček za 500 mil. Euro. Francouzské vlaky TGV tedy vycházejí levněji než německé ICE a to jak v přepočtu na soupravu, tak na sedačku.

Až budete v roce 2016 na dovolené v jižním Španělsku v okolí Gibraltaru, můžete podniknout jednodenní výlet do marocké Casablancy. Třeba z okna vlaku TGV uvidíte velbloudy a budete cestovat také s beduíny. V Africe jste asi vlakem ještě nebyli.

ZDROJ: http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů