Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Kurzy ekologické jízdy přinášejí ohromné úspory paliva

29.11.2009  |  153× přečteno      vytisknout článek

Od roku 2006 Mercedes-Benz pořádá i mezinárodní kurzy ekologické jízdy speciálně pro řidiče lehkých užitkových vozidel.

Když neběží, má motor nulovou spotřebu. Konstruktéři německé automobilky Mercedes-Benz této prosté pravdy využili k vývoji funkce ECO Start-Stop, kterou od loňska vybavují dodávky modelové řady Sprinter.

V praxi to znamená, že když vozidlo zastaví a motor běží na volnoběh, maximálně po třech sekundách se automaticky vypne. Po sešlápnutí pedálu spojky nebo po uvolnění brzdy a samovolném rozjezdu pak okamžitě opět naskočí prakticky bez jakéhokoli zpomalení rozjezdu, zato však s citelnou úsporou paliva. Ventilátor větrací soustavy a světlomety samozřejmě zů-stávají funkční i při vypnutém motoru.

Potenciál pro úsporu paliva je značný, a to zejména v zácpách a při čekání na semaforech. Podle údajů výrobce spotřebují vozidla Sprinter vybavená funkcí ECO Start-Stop v městském provozu průměrně až o osm procent paliva méně. V jednotlivých případech dokázali řidiči v závislosti na charakteru provozu a hustotě dopravy snížit spotřebu paliva až o 20 procent. A úměrně tomu se pochopitelně snižují i emise CO2.

Aby se zabránilo studeným startům a přehřátí motoru, je funkce ECO Start-Stop dostupná jen při teplotě chladicí kapaliny v rozmezí od 40 do 100 °C. Automaticky se vypíná také při nízkém napětí akumulátoru. A při mrazu zůstává motor v provozu trvale, aby byl zajištěn plný výkon topení a tepelný komfort cestujících.

Otazníky ohledně bezpečnosti vozidel s funkcí ECO Start-Stop konstruktéři značky Mercedes-Benz rozptylují odkazem na naprosto funkční zajištění promyšlenou elektronikou. Pokud se vozidlo samovolně rozjede, motor ihned naskočí, aby byla zajištěna funkce posilovačů řízení a brzdové soustavy. Při zařazeném převodovém stupni se motor spustí jen v případě, že je úplně vyšlápnutý pedál spojky. Další bezpečnostní podmínkou je uzavření kapoty motoru tak, aby nikdo nemohl být zraněn při náhlém spuštění motoru. Systém lze navíc i manuálně vypnout spínačem na přístrojové desce.

Funkci ECO Start-Stop Mercedes-Benz nabízí ve vozidlech Sprinter jako součást tzv. balíčku na pro zvýšení účinnosti. Je ovšem jen jedním ze souboru opatření v zájmu dosažení maximální účinnosti a minimální spotřeby paliva, která Mercedes-Benz shrnuje pod pojmem BlueEFFICIENCY. Vedle něj se uplatňuje i kombinace nově vyvinutého čtyřválcového motoru OM 651 a nové převodovky ECO Gear. Dohromady je výrobce označuje za "inteligentní cestu k větší hospodárnosti a účinnější ochraně životního prostředí, aniž by se řidič musel vzdát jízdní dynamiky a potěšení z jízdy".

Využít potenciál moderní technologie

Vedle technických zdokonalení ovšem výrobce klade mimořádný důraz také na řádné seznámení uživatelů se všemi možnostmi moderní techniky. Novináři z několika evropských zemí se o tom mohli přesvědčit v říjnu na prezentaci v bývalém vojenském prostoru v Münsingenu v chráněné krajinné oblasti Swäbische Alb, kde absolvovali jeden z vyhlášených kurzů německého výrobce pro řidiče.

Mercedes-Benz je znám mimořádně obsáhlou nabídkou kurzů, jejichž cílem je od jejich začátku před čtyřiceti lety naučit řidiče pod vedením zkušených instruktorů dokonale ovládat vlastní vozidlo a využívat všech jeho technických předností pro bezpečnou, hospodárnou a ekologickou jízdu. Od roku 2006 značka pořádá i mezinárodní kurzy ekologické jízdy speciálně pro řidiče lehkých užitkových vozidel. Prošli jimi již například řidiči firem UPS France nebo Nestlé Schöller.

"U počítačů, mobilních telefonů, fotoaparátů a mnoha dalších moderních elektronických zařízení je jasné, že možnosti nejlepší a nejnovější technologie jsou jen omezené, pokud je jejich uživatelé neumějí používat správně. Totéž platí pro moderní silniční techniku. Teprve když se seznámí s jednotlivými součástmi balíčku pro hospodárnou jízdu BlueEFFICIENCY, dokáží je řidiči cílevědomě využívat tak, aby šetřili palivo a náklady, snížili emise CO2 a přispěli k ochraně životního prostředí," řekl na akci instruktor oddělení Mercedes-Benz pro další vzdělávání Klaus Buhl.

Snadněji již šetřit nelze

I ostřílení řidiči podle něj žasnou, jaký potenciál úspor má moderní technologie v kombinaci s praktickým školením. Většina řidičů při respektování desatera ekologických pravidel hospodárné jízdy (viz rámeček) a po seznámení se se všemi možnostmi nové techniky dokáže snížit hodnotu spotřeby během jediného kurzu o deset i více procent, řekl. A protože náklady na palivo tvoří 60 procent provozních nákladů dopravců, potenciál úspor pro dopravce je ohromující. "Kdyby například jen všichni němečtí řidiči prošli kurzem, roční úspory by pohybovaly kolem 14 miliard EUR. Výhodnější a snadnější forma úspor prakticky neexistuje," zdůraznil Klaus Buhl. O deset procent nižší spotřeba navíc znamená i o 40 procent méně CO, o 25 procent méně uhlovodíků, o 17 procent méně NOx a o 10 procent méně CO2. A je tu ještě jeden významný pozitivní moment - ekonomické řízení znamená také uvolněnější, tudíž i bezpečnější jízdu, dodal Klaus Buhl.

Luboš Spálovský

Desatero ekologické a hospodárné jízdy
1. Řadit včas vyšší převodové stupně
2 . Vyhýbat se vysokým rychlostem, respektive vysokým otáčkám
3. Udržovat rovnoměrnou rychlost - využívat kinetické energie /> 4. Nebrzdit zbytečně - řídit předvídavě
5. Po spuštění motoru se okamžitě rozjet
6. Využívat schopnosti techniky
7. Motor nenechávat bezdůvodně běžet naprázdno
8. Nejezdit s nepotřebnými nástavbami a konstrukcemi
9. Nejezdit se zbytečným a nepotřebným zatížením (výbavou) 10. Udržovat správný tlak vzduchu v pneumatikách

Zdroj: Mercedes-Benz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist