Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Toyota Prius - miláček ekologů

30.01.2010  |  168× přečteno      vytisknout článek

Při plynulé jízdě má vůz supernízkou spotřebu okolo čtyř litrů. Solární panel na střeše chladí interiér auta. Plasty na palubní desce však působí lacině.

Továrna v japonském Tsutsumi připomíná hlavní stan ekologických aktivistů. Střechy jsou obložené solárními panely, venkovní osvětlení zajišťují lampy nabíjené slunečními paprsky a zaměstnanci vysadili v okolí 50 000 stromů, aby neutralizovali emise oxidu uhličitého, které podnik vypouští do okolí. A právě v téhle továrně se vyrábí Toyota Prius, nejslavnější průkopník hybridního cestování.

Tohle auto s pomocným elektromotorem se tvářilo zeleně už v roce 1997 a jeho třetí generace je zelenější než kdy jindy. Do vzduchu vypouští jen 86 gramů CO2 na kilometr, což mu srovnatelně výkonný nehybridní automobil může jen tiše závidět.

Ekologická uvědomělost stojí u priusu nade vše, má i svůj nezaměnitelný styl rafinované ošklivosti: žádný jiný vůz s cenou přes tři čtvrtě milionu korun nevypadá uvnitř tak spartánsky. Ovšem, viděno optikou řidiče, který si ještě pořádně nezměřil svou uhlíkovou stopu. Návštěvníci bioprodejen, platící horentní sumy za chléb zabalený do stokrát recyklovaného papíru, by se nad šedou masou ekoplastů nepochybně zaradovali. Protože ekoplasty v priusu nejsou jen tak nějaká umělá hmota. Jsou vyvinuty z bioplastů rostlinného původu a dost možná by šly i sníst, kdyby nešly zrecyklovat jinak.

Pro pamětníky trabantů a wartburgů je prius zkrátka trochu velké sousto. Tváří se jako pionýr slibující krásnou zelenou budoucnost tak horlivě, až je trochu úporný. Možná i proto je sympatický hollywoodským hvězdám, jako je Brad Pitt nebo Leonardo di Caprio. Jenže ve své garáži ho má i zpěvák Sting. Na priusu zkrátka něco je.



Přehlídka špičkové techniky

A nemusí to být jen údaj o fascinující průměrné spotřebě, kterým se prius chlubí v katalozích. Auto, které na pohled vypadá jako nahrbený setr, ukrývá celou řadu pozoruhodných technologií. Zákazníkům je přitom servíruje s takovou samozřejmostí, jakou by nedokázaly navodit ani vyhlášené limuzíny evropských značek. Tak třeba LED diody nejsou jen v zadních světlech, ale své místo mají i v hlavních reflektorech. Důvod? Jsou o 30?% úspornější než xenony. Prius má i adaptivní tempomat automaticky udržující vzdálenost od vpředu jedoucích aut, head-up displej promítající důležité údaje na přední sklo nebo střechu se solárním panelem, který dodanou energií pomáhá chladit interiér zaparkovaného auta v horkých letních dnech.

Jenže takové vedro během testu priusu nebylo. Teploměr se celý týden držel hluboko pod nulou a ukázal tak, že zima je patrně největším nepřítelem hybridních aut. Zatímco při teplém počasí by po zastavení auta automaticky utichl i spalovací motor, v zimě je ve funkci ústředního topení nenahraditelný.

A tak počítač průměrné spotřeby občas ukázal zcela neuvěřitelné údaje. Třeba v ucpané pražské Korunovační ulici naměřil priusu spotřebu 4,96 litru na sto kilometrů.

Jenže nakonec to se spotřebou nebylo tak zlé. Ve městě se běžně pohybovala mezi šesti a sedmi litry, mimo město pravidelně klesala pod pět. Noční plynulá jízda vymrzlými Čechami přinesla spotřebu 4,4 litru. V tak extrémním počasí by to i nej­úspornější diesel nezvládl lépe.

Tiše a elektricky

Pod kapotou priusu navíc lehce šumí benzinová osmnáctistovka. Je výrazně lepší než původní jedna-šestka a s pomocí elektromotoru dokáže jezdit skutečně velmi svižně. Stačí, když řidič zmáčkne na palubní desce tlačítko Power, kdy se celý hybridní systém přepne do režimu maximálního výkonu. V takové chvíli není prius právě úsporné auto, ale ochotně akceleruje a automatická bezestupňová převodovka CVT udržuje otáčky motoru na vyšších hodnotách.

Opačným extrémem je tlačítko pro úspornou jízdu ECO. V tomto režimu dokáže prius jezdit nej­úsporněji, auto je ale nudně líné. Optimálního kompromisu mezi jízdní dynamikou a spotřebou dosáhne řidič jen tehdy, když nic nemačká a rozhodnutí o jízdním režimu nechá na autě.

Mezi spoustou tlačítek na palubní desce nepochybně vyniká to s nápisem EV. V případě Toyoty Prius představuje skutečný převrat - znamená, že auto konečně dokáže jet pouze na elektřinu. Sice maximálně třicetikilometrovou rychlostí na vzdálenost zhruba půl kilometru. Ale teprve nehlučná jízda "zdarma", na proud vyrobený během jízdy, je pro majitele hybridního auta tou správnou satisfakcí za jízdu se spoustou baterií. Moc kompromisů majitel priusu dělat nemusí, ale jeden přece: auto uveze, podle zvolené výbavy, jen mezi 310 až 350 kilogramy nákladu.

Přesto je nový prius nejlepším důkazem, že zajímavé auto nemusí být ani zvlášť krásné, ani kdovíjak silné. Úplně stačí, když je jiné.


Klady a zápoy

+ Nízká spotřeba
+ Bohatá stan-dardní výbava
+ Jízda pouze na elektřinu
- Lacině působící interiér
- Nízká nosnost v
- Vyšší cena

Toyota Prius Premium

Motor
Objem (cm3) 1798
Výkon (kW/k) 73/100
Výkon vč. elektromotoru 100/36
Točivý moment (Nm) 142

Rozměry
Délka (mm) 4660
Šířka (mm) 1745
Výška (mm) 1505
Rozvor náprav (mm) 2700

Ostatní detaily
Zrychlení (0 - 100 km/s) 10,4
Max. rychlost (km/h) 180
Komb. spotřeba (l) 3,9
Hmotnost (kg) 1495
Nosnost (kg) 310
Objem kufru (l) 446
Palivové nádrže (l) 45
Záruka výrobce 3 roky
Cena (Kč) 849 900

AUTOR: Jakub Stehlík
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist