Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Hybridy s technologií Allison si razí cestu do světa

25.02.2010  |  zdroj: Technik  |  98× přečteno      vytisknout článek

Společnost Allison Transmission představuje svoji hybridní koncepci v širších souvislostech současného vývoje hybridních technologií. Ve velkém se technologie Allison uplatňuje především v Severní Americe.

Takto upravené hybridy ale začínají dobývat i Evropu, a s uváděnou technologií se možná letos budeme moci seznámit i v České republice. Mohly by jí být vybaveny hybridní autobusy, které na základě vítězného tendru na nové autobusy má dodat dopravnímu podniku hl. města Prahy firma SOR Libchavy.

GM-ALLISON EP 40/50 SYSTEM

Konvenční dieselová vozidla jsou poháněna jediným zdrojem, motorem s vnitřním spalováním, který převádí palivo (naftu) na využitelnou energii. Hybridní elektrická vozidla (HEV) mají obecně dva zdroje; navíc je zde elektromotor poháněný elektrickou energií skladovanou v odpovídajícím zařízení (např. bateriích), provozovaný na optimální energetické úrovni spolu s primárním zdrojem, spalovacím motorem. Tato konfigurace snižuje požadavky na primární zdroj a umožňuje oběma zdrojům fungovat s optimální účinností. Je mnoho možných konfigurací pro HEV, ale všechny obsahují stejné klíčové komponenty; pohonnou jednotku (obvykle dieselový motor), systém pro uchovávání elektrické energie (baterie nebo jiné systémy) a elektrické stroje (motor a generátor). Architektura HEV využívá tyto komponenty jako součást pohonného systému k rekuperaci brzdné energie a optimalizaci výkonové zátěže spalovacího motoru.

MEZITITULEK: SÉRIOVÁ I PARALELNÍ KONFIGURACE UMOŽŇUJÍ RŮZNÉ MODIFIKACE

Dvě základní konfigurace jsou sériová a paralelní, přičemž u obou řešení jsou možné určité modifikace ke zvýšení účinnosti celého vozidla. V sériové hybridní konfiguraci není spalovací motor spojen přímo s pohonným ústrojím, ale místo toho pohání generátor, který nabíjí baterie nebo napájí elektromotor. Kola jsou pak poháněna výhradně silou elektromotoru. Sériový hybrid je v podstatě elektrovozidlo, kde je elektrická energie vytvořena v "elektrárně" na fosilní palivo na palubě vozidla.

(Pozn.: Trolejbus s agregátem v momentě bez připojení na síť je klasický sériový hybrid).

V paralelní hybridní konfiguraci jsou jak spalovací, tak elektromotor napojeny na převodovku tak, aby buď jeden z nich nebo oba současně mohly zajišťovat pohyb vozidla. Protože paralelní hybridní konfigurace umožňuje motoru přímý náhon kol mechanickou cestou, nabízí tento způsob lepší účinnost než sériová hybridní konfigurace a je mnohem praktičtější a flexibilnější.

FINÁLNÍ VÝBĚR: PARALELNÍ ŘEŠENÍ

Výhody paralelní hybridní konfigurace obecně vedou k tendenci nahradit sériová řešení v silničních aplikacích paralelními a mnoho v současnosti vyráběných hybridů - včetně patentovaného GM Allison Hybrid System - mají proto paralelní konfiguraci. Allison vyvíjí hybridní technologie pro komerční využití u vozidel od roku 1992. Vyvíjeny a testovány byly sériové i paralelní hybridní systémy a definitivní rozhodnutí zvolit pro výrobu paralelní technologii padlo v roce 2000. Běžná výroba hybridního systému GM-Allison Ep 40/50 ve dvou modifikacích byla spuštěna v říjnu 2003. GM-Allison Ep 40/50 System sestává ze čtyř hlavních komponent:


EV Drive (navenek slouží jako převodovka vozidla)

Hybrid Control Module (HCM) - řídicí jednotka hybridu sestává z řídicích modulů - převodovky Transmission Control Module (TCM) a vozidla Vehicle Control Module (VCM) pro zpracování dat a požadavků na provoz pro provoz GM-Allison Ep 40/50 System a dalších funkcí vozidla.

Dual Power Inverter Module (DPIM ) - duální výkonový měnič zajišťuje zdroj pro pohon EV Drive a pro nabíjení Energy Storage System (ESS).

Energy Storage System (ESS) - systém skladování energie využívá baterie Nikl Metal Hydrid (NiMH) jako elektrický zdroj pro GM-Allison Ep 40/50.

To samozřejmě neznamená, že by se Allison nevěnoval i dalším typům baterií - jakákoli technologie má šanci, ukáže-li se být v praktickém masovém využití lepší. Jednou ze zásadních priorit výrobce je však i trvanlivost - technologie musí mít srovnatelnou životnost s celým výrobkem. Proto Allison deklaruje úsporu spotřeby "pouze" do 21 % - takové využití technologie totiž zaručuje praxí potvrzenou dlouhodobou životnost baterií.

SKUTEČNOU NOVINKOU JE MODUL EV DRIVE

Produkt je určený pro kombinaci (na základě kroutícího momentu) elektrického pohonu s pohonem spalovacího motoru.

Systém Ev Drive zahrnuje dva nezávislé elektrické stroje a nemá fixní převodové poměry, jak je typické pro automatické převodovky. Převodové, rychlostní a krouticí poměry jsou díky Ev Drive neomezeně a kontinuálně variabilní. Modul vytváří elektricky proměnnou převodovku - Electrically Variable Transmission (EVT). EVT je schopna kombinovat průběžné řízení a účinnost u zatížení městského provozu sériového hybridu se schopností vysokého výkonu a vysoké účinnosti paralelního hybridu. Hybridní systém GM-Allison proto na základě unikátního a patentovaného projektu nabízí to nejlepší z paralelního a sériového řešení. Zájem o hybridní systémy roste... V souladu s narůstajícím obecným ekologickým povědomím je v současnosti v provozu ve světě více než 2600 hybridních systémů tohoto typu a firma je tak hlavním dodavatelem této sílící technologie.

V Severní Americe je provozován GM-Allison Ep 40/50 System ve více než 116 městech a absolvoval v souhrnu přes 260 milionů km běžného provozu.

Allison je v popředí vývoje i na evropském trhu hybridních autobusů a spolupracuje zde s mnoha výrobci vozidel. V Evropě je systém GM-Allison Ep 40/50 provozován od ledna 2007. Autobusy s tímto systémem provozují dopravci v 16 městech a prokazují využitelnost technologie v porovnání s klasickými dieselovými autobusy. Typ GM-Allison Ep50 byl např. vybrán pro autobusy Solaris Urbino Hybrid 18m druhé generace a je nyní montován s motorem Cummins ISBe 250 HP do vozidel APTS Phileas. Velká Británie vybavila 10 autobusů Optare Hybrid Tempo převodovkou GM-Allison Ep40 díky kontraktu pro organizátora TFL v Londýně.

I když je výkon hybridní technologie závislý na specifických podmínkách, ve kterých jsou autobusy provozovány, způsobech nasazení a výcviku řidiče (ten může mít značný vliv na konečnou spotřebu), je v Evropě u systému GM-Allison Ep 40/50 prokázaná úspora spotřeby paliva až 21%.

AUTOR: Dana Braunová
šéfredaktorka webu www.busportal.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Hybridy s technologií Allison si razí cestu do světa
Už pro současný svět a společnost je vývoj nových pohonných systémů jistě činností velice záslužnou, ale stará rada pravící "neříkej hop, dokud jsi nepřeskočil" oprávněně nabádá k opatrnosti před nekritickým zbrklým nadšením z prvních zatím stále ještě spíše "laboratorních" úspěchů: k masovému rozšíření takových technologií máme určitě ještě dost daleko, protože "akumulátory" aktuálně nadbytečné a do "zálohy" odložené energie jsou dosud ještě příliš hmotné a mají tak krátkou životnost, že při jejich dost vysoké ceně budou náklady na běžné provozování těchto technologií zatím stále ještě neúnosně vysoké. Proto nyní aspoň popřejme vývojářům mnoho úspěchů a zkusme se už nyní těšit z toho, že v budoucnu by i díky jejich současným aktivitám ve vývoji nových zařízení mohlo a mělo být lépe!
vloženo: 18.03.2010 08:10     vložil: český Honza Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist