Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Automobilky čelí krizi úspornými modely

04.03.2010  |  zdroj: Podniky a trhy  |  48× přečteno      vytisknout článek

Automobilky čelí krizi úspornými modely

Na 80. ženevském autosalonu vystavuje 250 firem 700 značek

Autosalon Ženeva 2010: úsporné hybridní pohony, elektromobily a futuristický design mají zaplašit obavy z dalšího propadu prodejů aut

Fotogalerie na: www.obrazem.ihned.cz

Vyšperkované haly areálu Palexpo v sousedství ženevského letiště jsou plné krásných hostesek, zář tisíců reflektorů se odráží na vyleštěných kapotách vystavených vozů. Pod leskem jubilejního 80. ročníku jedné z největších přehlídek automobilů na světě, autosalonu v Ženevě, se však skrývají obavy - jak se budou po loňských propadech prodávat auta letos?

"Nynější rok bude na světové úrovni celkem dobrý. Očekáváme nárůst celosvětového prodeje o tři procenta. Problém ale bude v Evropě, tam čekáme pokles o deset procent," vzkázal z Paříže do Ženevy šéf Renaultu Carlos Ghosn.

Jeho očekávání se netýká jen Renaultu, odpovídá i prognózám automobilových expertů společností Deloitte i PricewaterhouseCoopers.

Těžkou letošní situaci dokládá i nejnovější vývoj. Na největším evropském trhu, v Německu, klesl podle německé asociace zahraničních automobilek VDIK prodej nových osobních aut v únoru meziročně o 29,8 procenta. Ve výsledku se podle VDIK projevil konec státních podpor obměnám vozů, který podpořil prodej malých a kompaktních aut, a také nevlídné zimní počasí. Přitom již v loňském únoru byly prodeje slabé kvůli finanční krizi.

"Od začátku letošního roku registrujeme pokles zakázek, což znamená, že v určitém bodě nastane pokles prodeje, o tom není pochyb," uvedl Ghosn.

Toyota se omluvila

Klesající zisky automobilek v posledních letech nedovolily masivní vývoj zcela nových vozů, které by byly "šité na míru" přesněji vymezeným cílovým skupinám, jako jsou třeba mladí svobodní muži, myslivci či matky s dětmi, jak prognózovali analytici před deseti lety.

Automobilky se soustředily na "méně" nákladný vývoj alternativních a ekologicky přijatelných pohonů, na zvýšení bezpečnosti vozů i na design. Ten stojí stovky milionů eur, ne miliardy, jako zcela nové modely.

Výsledky jsou vidět právě na letošním ženevském autosalonu. Ze 65 světových premiér lze zcela nové modely spočítat na prstech jedné ruky, jde například o malé Audi A1 či o Mitsubishi ASX. Nové jsou koncepty a studie budoucích vozů, u nichž ale není jisté, zda se dostanou do výroby. Většinu novinek tvoří facelifty a nové generace osvědčených modelů, hlavně s hybridními pohony. Koupěchtivost zákazníků v době krize mají vzbudit nejen úsporné motory, ale i aerodynamické tvary karoserií, které přispívají ke snížení spotřeby paliva. A nižší ceny.

S kombinovaným pohonem vozu, elektromotorem a benzinovým agregátem, přišla v masovém měřítku před deseti lety Toyota, usilující o pozici největší automobilky na světě. Vysoké tempo růstu se jí ale nevyplatilo. U toyot se projevují skryté závady, což je tak závažný problém, že firma svou prezentaci v Ženevě zahájila omluvou všem evropským zákazníkům.

Hybridy a elektromotory

Pozitivem zůstává, že úsporné hybridní pohony začaly vyvíjet i další automobilky. Dokonce i ryze sportovní značka Porsche.

Šéf Porsche Michael Macht představil v Ženevě koncept nového sportovního vozu Porsche 918 Spyder s hybridním pohonem. Spotřeba tři litry benzinu na sto kilometrů.

Úspornější čtyřválcové motory TSI ukázala i Škodovka, která proti všem zvyklostem své faceliftované fabie a roomstery zlevnila.

Francouzský Peugeot ukázal své představy budoucí modility a zároveň se pochlubil dvěma tisíci objednávkami na své čtyřmístné elektrické vozítko Peugeot iOn. Na trh se má dostat koncem letošního roku a firma chce zájem o svůj elektromobil podpořit tím, že jej bude za 500 eur měsíčně půjčovat. Provoz prý stojí jen půldruhého eura na sto kilometrů.

Předností ladných tvarů konceptu sportovního sedanu Hyundai i-flow jsou vynikající aerodynamické vlastnosti. Součinitel odporu vzduchu v hodnotě 0,25 je o třetinu nižší než u nejlepších sériově vyráběných aut a přispívá ke snížení emisí CO2 na pouhých 85 gramů na kilometr. Vůz má hybridní pohon, místo benzinového motoru je ale dieselagregát. A na střeše jsou solární články.

Na vyšší bezpečnost vsadila švédská značka Volvo, která v Ženevě odhalila sportovní sedan Volvo S60 s novým systémem ochrany chodců.

Pokud někdo neočekávaně vstoupí do vozovky, auto samo zastaví. "Do rychlosti 35 kilometrů v hodině auto zabrzdí úplně, ve vyšších rychlostech pak maximálně zpomalí," uvedl šéf firmy Stephen Odell. Volvo chce vyrábět 90 tisíc modelů S60 ročně v belgickém Gentu.

Největší evropská automobilka Volkswagen do Ženevy přivezla nové verze svého nejpopulárnějšího malého vozu VW Polo. A také svůj první čtyřmístný pick-up s názvem Amorok.

65 Světových premiér

se představuje na letošním 80. ročníku ženevského autosalonu. Spolu s evropskými a švýcarskými premiérami jde celkem o 100 novinek.

14,5 milionů nových aut

se registrovalo v evropských zemích v roce 2009. Odbyt podporovalo šrotovné, které skončilo nebo letos skončí. Proto se čeká pokles prodeje o půldruhého milionu aut.

31 procent američanů

se podle průzkumu Gallupova ústavu domnívá, že není bezpečné řídit vozy Toyota a Lexus. Toyota svolala k opravě kvůli závadám 8,5 milionu aut.

Legendy v Ženevě

Ford A (1928)

Jedním z prvních vozů, které se představily v Ženevě, byl Ford A, kterých se v Americe a Evropě do března 1932 vyrobilo téměř pět milionů.

Mercedes-Benz SSK (1929)

Jeden z nejslavnějších závodních vozů přelomu 20. a 30. let vytvořil jako svůj poslední Mercedes konstruktér Ferdinand Porsche.

Citröen Traction Avant (1935)

Vůz se samonosnou ocelovou karoserií a hydraulickými brzdami se vyráběl 23 let až do roku 1957 v téměř nezměněné podobě.

Fiat 500 Topolino (1937)

Jeden z prvních miniautomobilů. Do tři metry dlouhého vozítka se vešli dva lidé, pod kapotou byl miniaturní čtyřválec o objemu 596 kubických centimetrů. Nastupující válka ale velkému rozšíření vozítka nepřála. Dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se nicméně vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny vyjelo za tu dobu přes půl milionu Topolin (neboli Myšek, Italové tak ale říkají i Mickey Mousovi).

Fiat 600 (1955)

Fiatů 600 vyjelo z bran italské továrny na 2,6 milionu. Vyráběl se i v cizině - v Jugoslávii pod označením Zastava 850 vyrobili v roce 1985 poslední.

AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist