Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Kdy si koupíte elektromobil?

23.10.2010  |  126× přečteno      vytisknout článek

ridicV dubnu přijala Evropská komise ambiciózní Strategii pro čistá a energeticky účinná vozidla. Strategie staví na již existujících opatřeních a zároveň navrhuje středně a dlouhodobé akce.

Jejím cílem je snížit negativní dopad silniční dopravy na životní prostředí a posílit konkurenceschopnost evropských firem. 40% spotřebované energie v EU připadá na dopravu. Nové "zelené" technologie používané v automobilovém průmyslu by mohly významně přispět ke snížení emisí CO2. Nicméně k tomu je potřeba podpořit výzkum a vývoj zelených technologií a shodnout se na standardizaci. Velkou výzvou je zásadní změna konceptu dopravy a chování spotřebitelů. Navíc je těžké spotřebitele přimět ke koupi elektromobilů, jestliže chybí odpovídající infrastruktura (nabíjecí plochy) a kompatibilní normy. Zájemci o problematiku elektrické dopravy se setkali 6. října na společném semináři CEBRE, ČEZ a UEAPME pořádaném v rámci Open Days 2010.

06a39_005.jpgDavid Valentiny, poradce valonského ministra pro ekonomiku, představil na semináři priority Belgického předsednictví v Radě EU v oblasti elektrifikace dopravy a uvedl, že automobilový průmysl je případovou studií pro energetické výzvy."Veřejný sektor je klíčovým hráčem pro zahájení pilotních projektů v této oblasti, zejména prostřednictvím projektů PPP", dodal. V Belgii již běží mnoho zelených projektů s podporou veřejného sektoru jako např. inkubátory pro čistou mobilitu a síť nabíjecích stanic. Malé a střední firmy jsou vystaveny rychlému globálnímu rozvoji a bez veřejné podpory se nemohou rychle adaptovat. Veřejné investice v Číně tvoří 60% všech globálních investic do technologického vývoje. "Evropa je daleko za Čínou s pouhými 19%. Aby byly podpořeny aktivity v oblasti čistých technologií, musí být vytvořena komplexní strategie," uvedl. Strategie přijatá v dubnu je implementována s pomocí řady opatření včetně přípravného setkání skupiny na vysoké úrovni CARS 21. Giacomo Mattinó, zástupce oddělení pro automobily z GŘ Podnikání&Průmysl, uvedl, že strategie byla pouze prvním krokem a více opatření Komise teprve chystá. Tento rok navrhne Komise mimo jiné nařízení týkající se dvou a tříkolových vozidel a opatření na posílení bezpečnosti elektrických vozidel v rámci silničního provozu. Chystaná opatření budou také zaměřena na propagaci "zelené identity". Evropské normalizační úřady by měly zajistit interoperabilitu elektromobilů a infrastruktury. Členské státy budou mít možnost účastnit se Evropských odvětvových rad kompetencí a čerpat prostředky z Evropského sociálního fondu na adaptaci znalostí zaměstnanců v automobilovém odvětví. "Regionální dimenze je velmi důležitá. Regiony jsou zodpovědné za infrastrukturu a schopné realizovat pilotní projekty ", zdůraznil Mattinó.

Tomáš Chmelík, zodpovědný za odbor čistých technologií skupiny ČEZ, informoval, že "ČEZ rychle rozvíjí své aktivity v oblasti čistých a inovativních technologií". V roce 2010 realizuje ČEZ projekt nazvaný E-Mobility se 70 automobily Peugeot (v jednání) s cílem vytvořit síť nabíjecích stanic v České republice a pracovat na standardizaci. Projekt respektuje integrovaný přístup od informačních kampaní, přes tvorbu infrastruktury po dodávky elektřiny. Veřejné zakázky vypisované v rámci projektu budou otevřeny i MSP. "Objevil se již velký zájem a tendry jsou pro MSP velkou příležitostí", uvedl Chmelík. Sám také věří, že elektromobily budou hrát v budoucnosti důležitou roli. Mnoho analytiků a automobilových výrobců se domnívá, že elektrická vozidla budou mít 10 - 20 procentní podíl na automobilovém trhu do roku 2020. "Elektrická vozidla přinesou mnoho příležitostí ", řekl europoslanec Giles Chichester. "To ale vyžaduje finance, čas a odpovídající legislativu", dodal. "Existují potenciální technické problémy s ohledem na zvýšení poptávky po elektrických dodávkách, stejně jako velké počáteční investice do infrastruktury. Nicméně odpovídající infrastruktura a příslušné změny ve veřejném a politickém názoru, by nás více vedly k nákupu elektromobilů". Andrea BENASSI, tajemník UEAPME, vyzval Komisi, aby zjednodušila přístup MSP k fondům EU a snížila administrativní zátěže. "Dnes je pro MSP velmi těžké dosáhnout na fondy EU. Výsledkem je, že MSP na tyto prostředky často nedosáhnou", řekl.

Seminář uspořádaly CEBRE - Česká podnikatelská reprezentace při EU společně se skupinou ČEZ a UEAPME. Pro další informace kontaktujte ředitele CEBRE Michala Kaderu na: Michal.Kadera@cebre.cz.

Tisková zprávadokument ve formátu pdf

Fotografie ke stažení

Více o programu Open Days naleznete zde.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist