Čtvrtek, 28. března 2024

Skutečný dojezd elektromobilů: v zimě až o polovinu nižší!

Společnost TÜV SÜD vyvinula standard pro určování dojezdové vzdálenosti elektricky poháněných vozidel -  E-Car Cycle (TSECC). Výsledky tohoto testu ukazují, že specifikace průměrné dojezdové vzdálenosti je pro elektricky napájená vozidla a jejich relativně krátké dojezdové vzdálenosti nevhodná.

Skutečný dojezd elektromobilů: v zimě až o polovinu nižší!

Poprvé jej ve velkém srovnávacím testu využil specializovaný motoristický časopis "auto motor und sport". A výsledky jsou skutečně překvapující: dojezdy určené ve srovnávacím testu v laboratorních podmínkách při teplotách 23°C a v reálných zimních podmínkách při mrazu - 7°C se lišily o více než 50 procent!

Elektromobily ano, ale...

Kontroverzní diskuze o informační hodnotě světového rekordu ujeté vzdálenosti Audi A2 s elektromotorem, které dojelo z Mnichova do Berlína bez dobíjení, ukazuje, že dojezdová vzdálenost je pro přijetí elektromobilů klíčová.

V reprezentativním průzkumu TÜV SÜD představeném na AMI 2009 byli sice motoristé v podstatě přístupní a projevili pozitivní vztah k elektromobilitě, ovšem 36 procent respondentů zároveň uvedlo, že nákup elektromobilu budou zvažovat pouze v případě, že bude zaručena dojezdová vzdálenost alespoň 300 km. Celkem 23 procent pak nebylo ochotno přijmout kratší dojezdovou vzdálenost, než jakou dnes disponují auta se spalovacím motorem.

Vzhledem k aktuálnímu stavu vývoje akumulátorů je dosažení dojezdové vzdálenosti na úrovni automobilů se spalovacími motory v nejbližší budoucnosti nereálné. Podle výrobců je dojezdová vzdálenost všech elektromobilů, které se v současnosti prodávají, zhruba 140 kilometrů. "Vzhledem k těmto relativně krátkým deklarovaným dojezdům je velice důležité dát motoristům spolehlivé informace o tom, jak daleko se ve svých elektromobilech skutečně dostanou. Navíc by se dojezd měl měřit nejen za slunečného počasí při teplotách 23°C, ale také v zimě," zdůrazňuje Oleg Spružina, generální ředitel TÜV SÜD Czech.

Reálné výsledky za reálných podmínek


S ohledem na to, že dojezdová vzdálenost je zásadně důležitá, vyvinuli odborníci TÜV SÜD v emisní laboratoři se sídlem v německém Heimsheimu pod vedením Richarda Trüchera standard pro určování dojezdové vzdálenosti elektromobilů. Styl řízení a zvolená trasa se musí co nejvíce blížit reálnému nasazení elektromobilů. Tento standard také zahrnuje měření dojezdové vzdálenosti za ztížených podmínek, tj. za nízkých teplot se zapnutými přídavnými spotřebiči, jako například topení.

Na základě těchto cílů vyvinuli odborníci z TÜV SÜD cyklus pro elektromobily TÜV SÜD E-Car Cycle, který je založen na předpokladu průměrné rychlosti 60 km/h, 60 minut jízdy a vzdálenosti 60 kilometrů. Sestává z jízdy po typické okresní komunikaci, po silnici první třídy, dálnici a městského provozu. "Při definování zkušebního cyklu jsme se zaměřili na krátké vzdálenosti a jízdu ve městě, což je nejpravděpodobnější využití elektromobilů.

Také jsme považovali za důležité zmapovat co nejrealističtěji styl řízení. Na základě toho jsme vybrali průměrnou rychlost 60 kilometrů za hodinu. Rychlost, která je značně vyšší, než přibližně 34 km/h specifikovaných NEDC (New European Driving Cycle, Nový evropský jízdní cyklus)," vysvětluje Richard Trücher, vedoucí emisní laboratoře TÜV SÜD. Pro provedení testu tým nejprve digitalizoval zkušební trasy s potřebným zkušebním rychlostním profilem a implementoval je za přesně opakovatelných podmínek na válcové zkušebně.

Enormní vliv teplot

Nejvíce očekávání však bylo spojeno s otázkou, jak dojezdovou vzdálenost ovlivní změny povětrnostních podmínek a související používání přídavných spotřebičů energie (např. topení). TÜV SÜD E-Car Standard na tuto otázku odpovídá, jelikož definovaný zkušební cyklus se také provádí při teplotě - 7°C a se zapnutým topením.

Srovnávací test provedený motoristickým časopisem "auto motor und sport" na základě zkušebního standardu TÜV SÜD pro určování dojezdové vzdálenosti přinesl dramatické výsledky. Například u Mitsubishi i-MIEV je dojezdová vzdálenost určená v souladu se zákonem stanoveným testovacím cyklem definovaným v ECE-R101 při 23°C a bez další spotřeby energie 133 kilometrů, na základě TSECC je to pouze 113 kilometrů (provedeno také při 23°C, ale při vyšší rychlosti). Při teplotě -7°C a spuštění dalších spotřebičů energie klesla dojezdová vzdálenost na skromných 64 kilometrů. Podle testovacích cyklů provedených v souladu s TÜV SÜD E-Car Standard je průměrná dojezdová vzdálenost elektromobilu Mitsubishi 110 kilometrů.

"Průměrná dojezdová vzdálenost má však pro řidiče omezenou informativní hodnotu. TSECC potvrdila, že nízká teplota a spuštění přídavných spotřebičů energie má na dojezdovou vzdálenost dnešních elektromobilů enormní vliv. S ohledem na vybudování důvěry spotřebitelů považujeme za důležité v této rané fázi elektromobility informovat motoristy co nejpřesněji o dojezdové vzdálenosti elektromobilů za nepochybně neideálních, ale velmi realistických podmínek," zdůraznil Oleg Spružina.

Zdroj: www.ifleet.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů