Pátek, 29. března 2024

Na trh se tlačí nová paliva, míst k natankování je ale málo

Český vozový park se pomalu mění. V nabídce pohonných hmot se snaží u nás prosadit stále víc dodavatelů různých alternativních paliv

Na trh se tlačí nová paliva, míst k natankování je ale málo

Nebývale narůstá počet vozů na zemní plyn a elektřinu.

Alternativní paliva, náhražky benzinu a nafty, jsou "in". Celý svět o nich mluví a leckde viditelně vytlačují produkty rafinerií. V Česku se o nich také mluví a stále víc je různé podnikatelské lobby prosazují. Jenže k tomu, aby tuzemský vozový park a paliva, jako jsou třeba líh, řepkový olej, stlačený zemní plyn CNG nebo elektřina získaly viditelné místo na trhu, má Česko ještě daleko.

Je to jako začarovaný kruh. Výrobci těchto paliv žehrají na chabý zájem na trhu, případně na slabou podporu ze strany státu, čerpací stanice argumentují bídným počtem zákazníků se speciálně upravenými motory a výrobci těchto aut zas na chabý zájem kupujících a malý počet tankovacích míst.

Štikou na trhu alternativních paliv se zatím zdá být stlačený zemní plyn CNG. Díky dosud nulovému zatížení spotřebních daní a masivní podpoře plynárenských společností, jako je RWE a E.ON, rozšiřují města svůj park autobusové dopravy o ekologická vozidla na plyn, pomalu přibývají tankovací plynové stanice. Nevídaně roste počet vozů, které toto palivo používají. Podle nejnovějších zpráv z Asociace NGV, sdružující výzkumné ústavy, vysoké školy a výrobce CNG zařízení, jezdilo na konci loňského roku u nás 2500 těchto vozů, v předchozím roce to bylo o 700 méně.

A to při chabém počtu míst, kde mohou řidiči s tímto vozem natankovat. Kromě komunální sféry se tak CNG osobní a užitkové vozy či autobusy uplatňují u firem, které toto palivo podporují nebo z něj třeba výrobou různých plnicích zařízení profitují.

CNG na vzestupu. Ale kdy?

Skutečností také je, že podle studie, kterou představila na loňském Petrol summitu Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, čeká CNG velká budoucnost. Autoři studie odhadují, že z předloňských osmi milionů a loňských 10 milionů kubíků spotřebovaného CNG v Česku vzroste tento objem v roce 2030 na 1,8 miliardy. Pořád ještě jde ve srovnání s objemem prodaných ropných pohonných hmot zhruba o čtvrtinu, ale žádné jiné alternativní palivo údajně nečeká takový růst.

Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, vůz s motorem na CNG mají k dispozici automobilky, jako je Fiat, Opel, VW či Mercedes, ale tuzemská Škoda Auto ještě ne. Automobil s motorem na CNG vychází při koupi v současné době o 50 až 80 tisíc dráž než srovnatelný benzinový model. A míst, kde mohou majitelé tohoto paliva za výhodnou cenu natankovat - v přepočtu vychází litr na zhruba 17 korun - je jak šafránu - zhruba třicet.

O poznání méně šancí na tak velké rozšíření mají elektromobily. Ty klasické výhradně na baterii. V tuzemsku je sice k dispozici už více než sto dobíjecích stanic - soukromých i veřejných třeba v obchodních centrech -, ale i tady je dosud problémem hlavně pořizovací cena - kolem 600 tisíc za menší vozy. Prodej v Česku letos zahajují automobilky, jako je Peugeot, Citroen, Renault, prvními kupci jsou zase v první řadě společnosti jako je třeba ČEZ.

Líh, to je velká konkurence

Petrolejáři tak v tuto chvíli považují za nejbližší konkurenci lihovary a výrobce metylesterů řepkového oleje - MEŘO. Tyhle alternativy k benzinu a naftě získávají na trhu rostoucí podíl zatím spíš díky povinnému přimíchávání menšího podílu do klasických fosilních paliv. Většímu rozšíření brání chabý počet aut, která mají například na na lihové palivo E 85 speciálně uzpůsobený motor a mohou bez rizika poškození tankovat vysokoprocentní lihové palivo.

Jeho cena u pump je však lákavá - kolem 27 korun oproti nynější ceně benzinu, který dnes zdražuje už ke 34 korunám za litr. Odbytu lihovarů, které investovaly ve vidině státem daňově podporovaného paliva desítky milionů do rozšíření výrobních kapacit, tak pomáhají i řidiči starších vozů, kteří si ve velkém tankují E 85 v poměru jedna ku jedné k naturalu. Ale i lihovou náhražku typu E 85 čeká lepší budoucnost - podle odhadu institucí a firem z oboru vzroste její spotřeba na tuzemském trhu do roku 2030 více než čtyřikrát oproti loňským 82 tisícům tun. "Musíme se s takovou konkurencí naučit žít. Nic jiného petrolejářskému oboru nezbývá," reaguje expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

Už teď v Česku viditelně klesá spotřeba klasických pohonných hmot. Benzinu loni o téměř deset procent na 2,4 miliardy litrů a nafty o šest procent na zhruba 4,5 miliardy litrů.

44 milionu osobních vozů
je zaregistrováno v Česku. K tomu víc než 600 tisíc nákladních a užitkových. Mají k dispozici 3600 veřejných čerpacích stanic klasického benzinu a nafty.

2,5 tisíce vozů na CNG
jezdí dnes v Česku a mají k dispozici 32 plnicích stanic. Do roku 2020 má být u nás podle odhadu Asociace NGV na 400 tisíc vozů na CNG a 350 pump.

79 % spotřeby paliv ve světě
připadá na benzin. Podle studie agentury Autofacts 2010 klesne tento podíl do roku 2016 na 75 procent.

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů