Pátek, 29. března 2024

Elektromobilita se stává realitou

Skupina ČEZ představila první partnery, kteří se budou podílet na výstavbě dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice. V průběhu letošního roku instaluje tyto stanice v 50 lokalitách, nejčastěji v blízkosti větších měst.

Elektromobilita se stává realitou

Stanice budou nejenom v Praze, ale také v regionu střední Moravy, jižní Moravy, západních a východních Čech.

Prvními partnery jsou ECE - Arkády, Dolní Břežany, Group AIG/LINCOLN, Inter IKEA Centre Group, Kaufland, McDonald's, ORCO, Praha 16 - Radotín, Ségécé, Tesco, TNT Express, VINCI Park.

"Společnost ČEZ bude podporovat rozvoj elektromobility. Elektřina je nejčistší energie a elektromobilita ji umožní využít v oblasti, která byla dosud doménou spalovacích motorů," říká generální ředitel a předseda představenstva společnosti ČEZ Martin Roman.

První partneři se tak aktivně připojili do pilotního projektu rozvoje elektromobility, který je součástí konceptu energetiky budoucnosti Skupiny ČEZ nazvaného FUTUR/E/MOTION. V první fázi se ČEZ zaměřuje na spolupráci s výrobci vozidel a na spolupráci s infrastrukturními partnery, u kterých bude ČEZ stavět dobíjecí stanice, a tím tak poskytne elektromobilům nezbytné zázemí. V rámci projektu Skupina ČEZ podepsala v prosinci 2010 smlouvu o spolupráci s automobilkou Peugeot. Jejím cílem je vzájemná součinnost na propagaci elektromobilů, získávání praktických zkušeností z jejich každodenního provozu a podpora dalšího rozvoje elektromobility. Automobilka poskytne formou pronájmu do projektu 65 elektromobilů. ČEZ se zavazuje vybudovat dobíjecí stanice. Jde o první partnerství tohoto typu u nás.

Do roku 2013 společnost ČEZ plánuje instalaci celkem 200 veřejných stanic. Do projektu se vedle firem zapojují také města a obce. "Cílem konceptu je otestovat elektromobilitu v reálném provozu způsobem, který se bude co nejvíce blížit budoucímu komerčnímu provozu. Tomu odpovídá jak umístění dobíjecích stanic, tak i použitá technologie. Logickými partnery jsou tedy nejen místa, kde lidé tráví volný čas, jako jsou obchodní a zábavní centra, ale samozřejmě i municipality, pro které je rozvoj elektromobility důležitou součástí komunální politiky. Jsme připraveni jednat se všemi typy partnerů a hledat vhodný formát spolupráce a dalšího rozvoje využívání elektřiny v dopravě," říká Tomáš Chmelík, manažer Útvaru čistých technologií Skupiny ČEZ.

V současnosti probíhá veřejná zakázka na dodavatele dobíjecích stanic. Ta rozhodne, který z uchazečů dodá technologii pro normální dobíjení a pro rychlé dobíjení. Normální dobíjení pomocí speciální dobíjecí stanice pracuje se stejným napětím a proudy jako běžná zásuvka. Na rozdíl od domácí zásuvky však dokáže optimalizovat dobíjení elektromobilu, prodlužuje tím životnost baterie vozu a brání jejímu poškození. Pomocí této dobíjecí stanice lze vůz dobít za 6 - 8 hodin. Rychlé dobíjení využívá vyšší proudy a napětí, proto stanice pro tento typ vyžaduje speciální připojení na elektrickou síť. Délka dobití trvá méně než půl hodiny.

Elektromobily nabízejí řadu výhod. Při provozu nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů, jsou minimálně hlučné a mají menší nároky na údržbu. Z hlediska uživatele jsou náklady na pohonné látky elektromobilů v přepočtu na kilometr již nyní levnější než u běžného auta se spalovacím motorem. Celkové náklady na provoz elektromobilů jsou srovnatelné s běžnými vozy a do budoucna lze očekávat jejich výrazné snižování.

JAKO PRVNÍ PŘEPRAVNÍ FIRMA SE DO PROJEKTU ZAPOJILA TNT EXPRESS

Do konce roku rozšíří svůj vozový park o 2 elektromobily a vybuduje 2 dobíjející stanice pro zákazníky i veřejnost, jednu v areálu sídla v Praze - Chrášťanech a druhou v brněnské pobočce. Účast zcela zapadá do celosvětového programu společnosti TNT Planet Me, jehož primárním cílem je do roku 2020 snížit index CO2 v porovnání s rokem 2007 o 40 %.

"Téměř 52 % emisí TNT souvisí s vozovým parkem, 43 % s leteckou přepravou, 5 % je vázáno na budovy. Proto se celosvětově snažíme především o proměnu vozového parku," říká generální ředitel české pobočky Miloš Malaník. První elektromobily získala TNT do pobočky ve Spojeném království už v roce 2007 - celkem 51 elektrovozů. V Nizozemsku má 3 elektrovozy, 9 jich je v Číně, 15 ve Francii.

Projekt elektromobility však není jedinou aktivní činností společnosti v ČR. TNT Express sídlí v areálu, který soběstačně obhospodařuje fotovoltaická elektrárna. Společnost Amesbury postavila a provozuje v Chráštanech fotovoltaickou elektrárnu o výkonu 4,8 MW. Roční spotřeba areálu je cca 2,2 GWh a předpokládaná roční výroba fotovoltaické elektrárny Amesbury je cca 3,8 GWh," konstatuje ředitel TNT Express Miloš Malaník.

Logistická doprava je obor z podstaty nešetrný k životnímu prostředí. Zejména proto se expresní přepravce snaží o maximální zmírnění následků přepravního byznysu. "Jen je potřeba nastavit fungování společnosti tak, aby nejenom podstata byznysu, ale i způsob řízení společnosti odpovídal základním standardům ekologie a dodržování norem," dodává Miloš Malaník.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů