Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Hydromobil z brněnského VUT (Hydromobile from VUT Brno)

09.01.2012  |  119× přečteno      vytisknout článek

Na brněnském VUT intenzívně pracují na tzv.hydromobilu. Není to vozidlo na vodu, nýbrž využívá přečerpávání hydraulické kapapaliny...

Na brněnské polytechnice vznikl projekt neobvyklého hybridního vozu. Namísto baterií používá k uchovávání energie speciální hydraulické akumulátory. Technologie by mohla najít uplatnění především v nákladních automobilech i například v autobusech MHD.
(Ilustrační snímek)
Hydraulické akumulátory by se podle tvůrvů mohly uplatnit třeba v popelářských vozech. | foto: Ondřej Littera, MF DNES

Univerzitní tým VUT pracuje na vývoji poměrně netypického hybridního vozidla pod vedením profesora Josefa Nevrlého. Pod názvem hydromobil se ale neskrývá žádný vůz s pohonem na vodu. Jako přídavný prvek pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby se používá hydraulická soustava.

Hydromobil je v podstatě klasický hybrid, jen namísto elektromotorů a baterií využívá hydromotor a speciální hydraulické akumulátory. Při brzdění v akumulátorech stlačuje hydraulický olej speciální vaky naplněné dusíkem, což vede k natlakování celé soustavy. Při rozjezdu se pak naakumulovaný tlak uvolňuje a pomocí axiálního pístového hydromotoru převádí na energii pomáhající rozjezdu vozidla.

Systém by podle prvních odhadů mohl uspořit asi 25 procent paliva u vozidel, která se často rozjíždí a zase zastavují. Typické využití by tak mohlo být v městských autobusech, rozvážkových vozidlech nebo popelářských vozech. Další aplikací mimo automobilové spektrum by mohly být například těžké jeřáby nebo posunovací lokomotivy.

Tým VUT v Brně nezůstal v případě hydromobilu pouze u teoretických výpočtů. Dvojice studentů Martin Mikula a Michal Stodolák připravila v rámci své diplomové práce zmenšený model hydromobilu, na kterém se testuje fáze rozjezdu. Model nákladního vozu totiž nemá dostatečnou hmotnost ani technickou výbavu k tomu, aby byl schopen energii sám akumulovat. "Natlakovat" se tak hydraulická soustava musí z vnějšku, následně je pak model schopný rozjezdu.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/v-brne-stavi-neobvykly-hybrid-energii-ziskava-precerpavanim-kapaliny-1ep-/automoto.aspx?c=A111119_190117_automoto_vok

Na brněnské polytechnice vznikl projekt neobvyklého hybridního vozu. Namísto baterií používá k uchovávání energie speciální hydraulické akumulátory. Technologie by mohla najít uplatnění především v nákladních automobilech i například v autobusech MHD.
(Ilustrační snímek)
Hydraulické akumulátory by se podle tvůrvů mohly uplatnit třeba v popelářských vozech. | foto: Ondřej Littera, MF DNES

Univerzitní tým VUT pracuje na vývoji poměrně netypického hybridního vozidla pod vedením profesora Josefa Nevrlého. Pod názvem hydromobil se ale neskrývá žádný vůz s pohonem na vodu. Jako přídavný prvek pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby se používá hydraulická soustava.

Hydromobil je v podstatě klasický hybrid, jen namísto elektromotorů a baterií využívá hydromotor a speciální hydraulické akumulátory. Při brzdění v akumulátorech stlačuje hydraulický olej speciální vaky naplněné dusíkem, což vede k natlakování celé soustavy. Při rozjezdu se pak naakumulovaný tlak uvolňuje a pomocí axiálního pístového hydromotoru převádí na energii pomáhající rozjezdu vozidla.

Systém by podle prvních odhadů mohl uspořit asi 25 procent paliva u vozidel, která se často rozjíždí a zase zastavují. Typické využití by tak mohlo být v městských autobusech, rozvážkových vozidlech nebo popelářských vozech. Další aplikací mimo automobilové spektrum by mohly být například těžké jeřáby nebo posunovací lokomotivy.

Tým VUT v Brně nezůstal v případě hydromobilu pouze u teoretických výpočtů. Dvojice studentů Martin Mikula a Michal Stodolák připravila v rámci své diplomové práce zmenšený model hydromobilu, na kterém se testuje fáze rozjezdu. Model nákladního vozu totiž nemá dostatečnou hmotnost ani technickou výbavu k tomu, aby byl schopen energii sám akumulovat. "Natlakovat" se tak hydraulická soustava musí z vnějšku, následně je pak model schopný rozjezdu.

Vývoj hydromobilu bude na brněnské univerzitě pokračovat. Pod vedením profesora Nevrlého se vývojový tým pokusí vyrobit funkční prototyp skutečného hydromobilu. Vyvinout by jej na VUT měli zhruba do dvou až tří let a základem se má stát silniční pneumatikový válec švýcarské značky Ammann. Úspěch projektu ale také záleží na tom, zda se na jeho podporu podaří získat granty

Zdroj: http://brno.idnes.cz/Clanek.aspx?c=A111119_190117_automoto_vok

M.BOČKOVÁ, redaktorka

--------------------

Neprohání se tu ani přerostlé autíčko na dálkové ovládání, ani pigmejovský dopravní prostředek, ale seriózní vědecký projekt. Hydromobil, neboli auto poháněné tlakem nastřádaným za pomoci přečerpávání kapaliny. Jeho autory jsou dva studenti Ústavu konstruování a průmyslového designu brněnského VUT.

 

Michal STODOLÁK, student VUT,- konstruktér hydromobilu

--------------------

Veškerá energie je uschovaná zde ve třech hydraulických akumulátorech. V každém z těch akumulátorů je vak plněný dusíkem, jenže vytváří prvotní tlak, který pod hydraulickým olejem stlačujeme a vlastně pouštíme do hydromotoru, který nám vlastně slouží k rozjezdu vozidla.

 

Redaktorka

--------------------

Energii získá auto vybavené hydraulickým akumulátorem úplně jednoduše, při brzdění. Střádá totiž tu, která by se jinak v brzdách jen neúčinně přeměnila na teplo.

 

Martin MIKULA, student VUT, konstruktér hydromobilu

--------------------

Když řidič máčkne tu brzdu, tak ta kapalina bude napumpována do těch zásobníků v podstatě se stlačí ten vak a vytvoří nám to hnací médium. Rozjíždíme se, čím víc brzdíme, tím víc akumulujeme kynetickou energii a tím víc vlastně spoříme.

 

Markéta BOČKOVÁ, redaktorka

--------------------

Mladí konstruktéři se pro začátek spokojili s vytvořením vozítka, které zvládne pouze polovinu popsaného cyklu. Díky akumulátorům se úspěšně rozjede.

 

Michal STODOLÁK, student VUT,- konstruktér hydromobilu

--------------------

Naše vozítko testovací nemá ty patřičné parametry, tu hmotnost k tomu, aby dokázalo tu energii naakumulovat do těch hydraulických zásobníků.

 

Markéta BOČKOVÁ, redaktorka

--------------------

Tohle jsou už ti praví a reální adepti na nový systém. Podle odhadů by mohla energie z brzd ušetřit až čtvrtinu spotřeby paliva.

 

Martin MIKULA, student VUT, konstruktér hydromobilu

--------------------

Výhoda je úspora paliva. Vždycky se jedná o úsporu paliva. Vlastně když automobil jede, brzdí, energie se akumuluje, při brždění se zároveň pomáhá brzdit to vozidlo, tudíž se i šetří brzdové obložení.

 

prof. Josef NEVRLÝ, vedoucí diplomové práce, projektu hydromobilu

--------------------

Právě vozy, které se často brzdí často se rozjíždějí, jsou tím nejlepším příjemcem takovýchto systémů, poněvadž tam úspora energie je samozřejmě největší.

 

Redaktorka

--------------------

Myšlenka pomáhat pohonu automobilů energií brzdění vůbec není nová. Dosud se ale v dopravě masově neuplatnil především proto, že vytvořit systémy, které to zvládnou, bylo příliš komplikované nebo nákladné. To se ale zřejmě změní.

 

Martin MIKULA, student VUT, konstruktér hydromobilu

--------------------

Určitě se to bude odvíjet na cenách pohonných hmot, si myslím, čím budou zdražovat více, tím to bude mít určitě věší úsporu a tím více se budou lidé poohlížet nebo majitelé nákladních automobilů poohlížet po takovémto způsobu úspory paliva.

 

Markéta BOČKOVÁ, redaktorka

--------------------

Brněnští studenti nyní pracují na přesném matematickém modelu dějů uvnitř motoru napojeného na hydraulické akumulátory. Jen u modelů a experimentálních prototypů rozhodně dlouho nezůstane. Cílem konstruktérů z VUT je zprovoznit skutečný hybridní stroj. Silniční válec a otestovat ho v běžném provozu.

Další informace a fotografie na: dl.uk.fme.vutbr.cz

                                              http://brno.idnes.cz/Clanek.aspx?c=A111119_190117_automoto_vok

ZDROJ: VUT Brno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist