Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Krize donutila lidi přemýšlet, to nám přihrálo nové zákazníky

12.01.2011  |  zdroj: Podniky a trhy  |  98× přečteno      vytisknout článek

Krize donutila lidi přemýšlet, to nám přihrálo nové zákazníky

JAK UŠETŘIT? Na nápad podnikat se solárními panely přišel Jiří Zeman při stavbě vlastního domu. Jeho firma Neosolar loni vyhrála titul Vodafone Firma roku kraje Vysočina.

Nikdo to neznal, nikdo to nechtěl a přinášelo nám to jen ztrátu. Tak popisuje začátky svého podnikání v technologiích zaměřených na využití alternativních zdrojů energie dnes již úspěšný podnikatel Jiří Zeman, jehož společnost Neosolar získala titul Vodafone Firma roku kraje Vysočina v soutěži Hospodářských novin. Nyní své podnikání považuje za byznys budoucnosti. Solární panely, které dokážou ohřívat vodu, přitápět nebo vyrábět energii, tepelná čerpadla a rekuperační jednotky vzala česká veřejnost na vědomí během krize, hlavně díky dotačnímu programu Zelená úsporám. Dnes se stávají běžnou součástí moderních novostaveb a stále více lidí si je instaluje dodatečně do svých domovů, aby ušetřilo náklady na energie.

Lidé neměli takovou potřebu šetřit jako dnes

Na nápad prorazit v tomto oboru přišel Zeman při stavbě vlastního domu. Zajímal se o solární panely a zjistil, že není firma, jež by se jimi zabývala. Vycítil mezeru na trhu a rozhodl se ji využít. Firmu Neosolar (Nové světlo) založil se společníkem v roce 2002. Bylo mu šestadvacet let.

"Začátky byly velice složité a zdlouhavé. Především nebylo odkud čerpat informace. Učili jsme se v zahraničí - od firem, na veletrzích nebo z odborné literatury. Když už jsme měli potřebné know-how, zjistili jsme, že povědomí mezi lidmi bylo nulové," popisuje. Začal proto pořádat semináře na obecních úřadech, kde lidem vysvětloval výhody solárních panelů. Prostřednictvím letáků na ně zval obyvatele rodinných domků v okolních obcích. Narážel však na nezájem. "Na prezentace chodilo málo lidí, někdy přišli dva a z toho jeden tam byl omylem," vypráví. Okolí je prý tehdy považovalo téměř za fantasty a také první zákazníci byli podle něho spíše z řad podivínů. Tehdy malý zájem si dnes vysvětluje rovněž tím, že ceny energií nebyly vysoké a lidé neměli takovou potřebu šetřit jako dnes.

Z červených čísel se firma dostala až po dvou letech. "Pro spoustu lidí by byly tyto počáteční potíže zřejmě nepřijatelné a vzdali by to, ale já jsem měl celou tu dobu vizi, že se to změní," říká s tím, že právě vizi považuje v podnikání za nejdůležitější. "Jsem vizionář. Pokud jdete proti vánici, ale věříte, že je tam na konci teplý domeček, dokážete jít dál, i když by bylo snazší se otočit a jít zpátky. Jenže potřebujete také intuici. Když máte víru, ale jdete špatným směrem, nikam nedojdete," říká.

Firmě se díky osvětě a rostoucím cenám energií postupně dařilo rozšiřovat síť zákazníků. Opravdový rozjezd ovšem přinesla až hospodářská krize. "Byl to bod zlomu, kdy Češi začali přemýšlet o úsporách. S tím, jak rostly ceny energií a lidé ztráceli jistotu zaměstnání a výdělku, začali přemýšlet, jak ušetřit a dobře investovat peníze," uvádí. Velkou vzpruhou byl pak program Zelená úsporám. Ten konečně přivedl "hotové" zákazníky, kteří přišli sami a už věděli, co chtějí.

Firma Neosolar se rozrůstala, přibírala zaměstnance, rozšiřovala sortiment a investovala do inovací. V posledních dvou letech vyvinula a dodala na trh dva zlepšováky, na něž je Zeman obzvláště pyšný. Prvním je nový tvar pro solární absorbér, tedy zařízení na ohřev bazénů. Zatímco klasický absorbér má tvar desky, zařízení firmy Neosolar je složeno z trubek naskládaných vedle sebe, takže jeho plocha je 2,2krát větší. Díky tomu snáze zachytí paprsky slunce a nemusí k němu být nutně natočen kolmo. Mezery mezi trubkami navíc usnadní průchod větru.

Byli tací, kteří nás označili za lumpy

Druhou specialitou je vzduchotechnická jednotka k chlazení technických místností, například serveroven. Tato jednotka dokáže v zimě při chlazení využívat studeného vzduchu a spotřebuje tak pouze zlomek energie oproti klasické klimatizaci, která má v zimě paradoxně nižší účinnost. Tento přístroj byl nominován mezi tři nejlepší projekty v České republice v prestižní mezinárodní soutěži Energy Globe Awards, již Zeman přirovnává k "udělování Oscarů za počiny v energetice".

Motorem pro budoucí rozvoj firmy Neosolar je současný tlak Evropské unie na zvyšování podílu obnovitelných zdrojů energie, ačkoli formu této podpory Zeman považuje za nešťastnou a přehnanou. Navíc mu vadí, že jeho firma bývá spojována s velkými fotovoltaickými "polními" elektrárnami, jejichž podpora ze strany státu dnes zvyšuje lidem i podnikům ceny elektřiny. "Vůbec je nestavíme, ale i tak nás to svým způsobem poškozuje. Setkal jsem se s lidmi, kteří nás označili za "ty lumpy, kteří se na jejich úkor napakovali na polních elektrárnách," stěžuje si.

Společnost dosáhla vloni obratu 25 milionů korun, na letošní rok naplánoval Jiří Zeman růst o 70 procent. Dnes se snaží co nejvíce svých činností delegovat na své kolegy, aby se firma lépe obešla bez něho. "Chci mít volnější ruce pro řízení a strategii. Musím přemýšlet dopředu a hledat příležitosti na trhu," říká Zeman, jenž pracuje 10 hodin denně a veškerý volný čas tráví s rodinou.

O prodeji své firmy zatím nepřemýšlel. Má s ní totiž rozsáhlé plány. Velký potenciál vidí ve svém internetovém obchodě, který se nyní snaží rozšířit i na Slovensko. Pečlivě sleduje vývoj technologií ve světě, a jakmile zavětří něco nového, chce to na český trh uvést jako první.

AUTOR: Miroslava Jirsová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
RENARDS dotační, s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist