Byl objeven nový měsíční minerál

30.04.2004  |  zdroj: Britské listy  |  142× přečteno      vytisknout článek

Byl objeven nový měsíční minerál

Na nedávném setkání americké National Academy of Sciences byla prezentována zpráva skupiny vědců, kteří v meteoritu Dhofar 280, který dopadl z Měsíce na Zem v roce 2000, objevili zatím neznámý měsíční minerál. Jedná se o sloučeninu křemíku a železa a dostala jméno hapkeit, podle Bruce Hapkeho, který existenci podobného minerálu na měsíci předpovídal již před 30 lety.

obrazekHapkeit podle vědců pravděpodobně vznikl důsledkem takzvaného „vesmírného deště“, kdy na povrch Měsíce dopadají vysokou rychlostí drobné částice. Tyto mikrometeority, o rozměrech 0,1 mm i méně v průměru, dopadají na Měsíc rychlostí kolem 100 000 km/h a nesou tak velkou energii, kterou pak uvolňují do velmi malých oblastí. Rozžhavením povrchu dochází k odpařování kovů a způsobuje chemické a strukturální změny.

Hapkeit vzniká jako výsledek sloučení a křemíku v poměru 2 : 1. Jeho existence na Měsíci byla předpokládána již před třiceti lety, nyní byl poprvé spatřen a jeho existence. Předpokládá se, že je běžnou součástí měsíčního povrchu.