Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ruské bezpilotní vrtulníky pro ochranu životního prostředí

10.03.2012  |  207× přečteno      vytisknout článek

Ruské bezpilotní vrtulníky pro ochranu životního prostředí

Kamov Ka-37

 

Typ: technologický demonstrátor víceúčelového bezpilotního dálkově ovládaného vrtulníku

Určení: prověření efektivity uplatnění nevelkého bezpilotního dálkově řízeného vrtulníku v různých oborech, jako fotogrametrická měření, přenos televizního a rádiového signálu, ekologický monitoring, kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem, či doprava potravin, léků a sanitárních potřeb do nepřístupných a nebezpečných oblastí, a osvojení technologií z oblasti konstrukce bezpilotních prostředků

Historie: V roce 1991 se původně zejména na palubní vrtulníky pro VMF specializovaná JSC N.I. Kamova rozhodla z vlastní iniciativy proniknout též do nové a velmi perspektivní oblasti bezpilotních prostředků. První bezpilotní vrtulník z dílny této konstrukční kanceláře přitom vznikl za spoluúčasti jihokorejské společnosti Daewoo, obdržel označení Ka-37 a dostal do víku pro vrtulníky značky Kamov typický nosný systém v podobě dvou souosých protiběžných rotorů, zdvojenou ocasní plochu instalovanou na krátkém ocasním nosníku a jednoduchý lyžový podvozek trubkové konstrukce. Jediný prototyp tohoto pouhé 2,88 m dlouhého bezpilotního prostředku s rotující nosnou se přitom za pomocí dvojice pístových 33 hp motorů typu P-037 od země poprvé odlepil ve dni 3. března 1993. Tehdy byl ale ještě z bezpečnostních důvodů připoután lany. Výrobce přitom s typem Ka-37 nikdy nepočítal pro sériovou výrobu. Jediným posláním tohoto ryze výzkumného stroje se totiž mělo stát osvojení technologií potřebných pro konstrukci plnohodnotného bezpilotního vrtulníku pro řadový provoz a získání zkušeností s využitím bezpilotního vrtulníku. Již v roce 1996 ale tento stroj, po pouhých 10-ti hodinách strávených ve vzduchu, obdržel spolu s novým označením Ka-37S silnější 63 hp motory typu Hirth 2706 R05, pohyblivou instalaci TV kamery s přenosem záznamu v reálném čase prostřednictvím datalinku a satelitní navigační systém. V této podobě následně prošel rozsáhlými zkouškami v roli hlavní komponenty experimentálního vrtulníkového bezpilotního průzkumného komplexu. Poznatky získané v průběhu zkušebního programu tohoto stroje poté Kamova JSC zužitkovala při vývoji svého prvního operačního bezpilotního vrtulníku, který je znám jako model Ka-137.

Verze: 

Ka-37 - původní provedení jediného prototypu vrtulníku Ka-37 s pohonnými jednotkami typu P-037 s max. výkonem po 33 hp

Ka-37S - pozdější provedení jediného prototypu vrtulníku Ka-37 se silnějšími pohonnými jednotkami typu Hirth 2706 R05 s max. výkonem po 63 hp, pouzdrem s pohyblivou TV kamerou a datalinkem pro přenos získaných obrazových informací v reálném čase na břiše trupu a modifikovaným avionickým vybavením začleněním satelitního navigačního systému

Vyrobeno: jeden prototyp

Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)

 

Ka-37

 

Navádění:  inerciální (autopilot) + rádiové povelové

Pohon:       dva pístové motory Samara/Trud P-037 s max. výkonem 33 hp

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 50 kg, přepravovaný ve vnějších pouzdrech

 

 

TTD:     
O nosných rotorů:  4,80 m
Délka trupu:   2,88 m
Výška:  1,64 m
Prázdná hmotnost:  ?
Max. vzletová hmotnost:  250 kg
Max. rychlost:  110 km/h
Praktický dostup:   3 800 m
Max. dolet:    530 km
 

 

Kamov Ka-137

 

Typ: bezpilotní dálkově ovládaný víceúčelový vrtulník víceúčelového bezpilotního komplexu MBVK-137

Určení: ekologický monitoring, inženýrské, radiologické, chemické a biologické mapování nepřístupných oblastí, policejní, pohraniční, pobřežní a požární hlídková činnost, ledovcový a rybolovný průzkum, kontrola vedení vysokého napětí a produktovodů, přenos televizního a rádiového signálu, doprava potravin, léků a sanitárních potřeb do nepřístupných a nebezpečných oblastí, asistence při operacích proti teroristům a drogovým dealerům a předsunutý vzdušný průzkum

Sestava komplexu MBVK-137 (mobilní verze): 

- mobilní řídící stanoviště typu PPU-137 založené na podvozku automobilu KamAZ-4310, které je schopno řídit operační činnost dvou vzdušných prostředků typu Ka-137 najednou

- vozidlo technické obsluhy založené na podvozku automobilu KamAZ-4310 s kontejnery se dvěma bezpilotními prostředky typu Ka-137 a výměnnými moduly s průzkumným vybavením

Historie: Vývojem prvního miniaturního bezpilotního víceúčelového vrtulníku pro široké uplatnění v civilním i vojenském sektoru, který následně obdržel označení Ka-137, se JSC N.I. Kamova začala zabývat již v roce 1994, tedy krátce poté, co se tato konstrukční kancelář seznámila s problematikou konstrukce bezpilotních prostředků prostřednictvím technologického demonstrátoru typu Ka-37. Pokročilý projekt modelu Ka-137 přitom schvalovacím procesem prošel v roce 1995. Od svého experimentálního předchůdce ale přebíral pouze nosný systém v podobě dvojice dvoulistých souosých protiběžných rotorů, které navíc obdržely listy s větší délkou. Trup vrtulníčku Ka-137 byl totiž z konstrukčního hlediska zcela nový a tvořila ho pevným čtyřbodovým podvozkem opatřená koule o průměru 1,88 m s instalací motoru, palivové nádrže a veškerých palubních systémů v horní polovině a užitečným zatížením v odnímatelné dolní polovině. Kulovitý tvar trupu přitom vrtulníku Ka-137 zajistil malý aerodynamický odpor a zároveň výrobnou stabilitu a obratnost. Bezpilotní Ka-137 vznikl jako hlavní komponenta víceúčelového bezpilotního komplexu MBVK-137, který byl výrobcem původně zamýšlen hned ve třech modifikacích, a to mobilní, jehož jednotlivé komponenty jsou umístěny na podvozku automobilu typu KamAZ-4310, palubní pro námořní plavidla a letecké. V případě nerealizované letecké verze měl být přitom tento prostředek vypouštěn přímo ve vzduchu z podvěsu speciální modifikace pilotovaného vrtulníku typu Ka-32, jenž měl zároveň plnit funkci vzdušného řídícího stanoviště. První let prototypu bezpilotního prostředku typu Ka-137, který se údajně odehrál v průběhu roku 1999, předcházela v roce 1996 kompletace 1:1 technologické makety tohoto stroje. Po ukončení zkušebního programu byl bezpilotní Ka-137 údajně zařazen do výzbroje Ruské pohraniční stráže a zřejmě i Ruské pobřežní stráže.

Verze: žádné

Vyrobeno: ?

Uživatelé: pouze Rusko

 

Navádění:  inerciální (autopilot) + rádiové povelové

Pohon:       jeden pístový motor Hirth 2706 R05 s max. výkonem 63 hp

Kapacita:    průzkumné vybavení do celkové hmotnosti 50 kg až 80 kg umístěné v odnímatelné dolní části kulovitého trupu

 

TTD:     
O nosných rotorů:  5,30 m
Průměr trupu:   1,88 m
Výška:  2,30 m
Prázdná hmotnost:  200 kg
Max. vzletová hmotnost:  280 kg
Max. rychlost:  175 km/h
Praktický dostup:   5 000 m
Max. dolet:    530 km
 

 

 ZDROJ: http://ruslet.webnode.cz



Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist