Reuters: Vědci upozorňují na ohřívání afrického jezera Tanganika

13.06.2010  |  zdroj: ČTK  |  91× přečteno      vytisknout článek

Reuters: Vědci upozorňují na ohřívání afrického jezera Tanganika

Africké jezero Tanganika se během posledních 90 let znatelně ohřálo, jeho vody jsou v současnosti nejteplejší za posledních 1500 let. Podle vědecké studie, kterou citovala agentura Reuters, jsou ryby a život v okolí jezera v ohrožení.
    Jezero, které leží na hranicích Tanzanie a Konga, je podle studie druhé nejhlubší na světě, zároveň je druhé největší svým objemem.
    Vedoucí výzkumu Jessica Tierneyová řekla Reuters, že prudký nárůst teploty se kryje s lidskou produkcí skleníkových plynů v minulém století. Studie tak přidala další důkaz o tom, že emise ohřívají planetu.
    Velká jezera, jako je Tanganika, Malawi, nebo keňské Turkana, se utvořila pohybem tektonických desek Velké příkopové propadliny před miliony let.
    V okolí jezera Tanganika žije asi deset milionů obyvatel, kteří na něm závisí nejen kvůli pitné vodě, ale i jídlu, hlavně rybám.
    Geologové z americké Brownovy univerzity určili za pomoci uhlíkové metody stáří usazenin na dně jezera. Poté zkoumali zkamenělé mikroorganismy, jejichž membrána mění tloušťku podle teploty prostředí. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v časopise Nature Geoscience.
    "Jezero Tanganika zažilo v posledním století nebývalé ohřátí vody," uvedli vědci. "Růst teploty pravděpodobně ovlivňuje cenné zásoby ryb, na nichž závisí miliony lidí."
    Většina dosavadních studií o změnách klimatu se soustředila na výzkum atmosféry, čím dál tím více však vědci zkoumají rovněž jeho dopady na oceány, moře a jezera, které absorbují obrovské objemy tepla.
    Článek uvádí, že nárůst teploty v jezeře je spojený s poklesem biologické aktivity v jezeře, vyšší teploty tedy mohou zabíjet život.
    Teplota stoupla za 90 let o 0,9 stupně Celsia, což doprovázel pokles objemu vodních řas.
    Život v jezeře je ohrožen, protože i v hlubokých vodách se živiny tvoří na dně, ale řasy, které živiny potřebují, žijí u hladiny. Vyšší teploty vody u hladiny znamenají menší mísení s vodami z velké hloubky. Teplejší voda tak znamená méně života.
    "Ukázali jsme, že trend oteplování ovlivňuje velmi vážně i vzdálená místa v tropech," řekla Tierneyová agentuře Reuters. "Zaznamenali jsme intenzivní oteplování nesouvisející s přírodním kolísáním klimatu."
    Autoři článku však uznávají, že další faktory, jako například příliš velký objem lovených ryb, mohou způsobovat ještě větší škody než oteplování.