Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Auto na řepkový olej má standardní jizdní kvality

05.06.2006  |  997× přečteno      vytisknout článek

Auto na řepkový olej má standardní jizdní kvality

Potvrdil to srovnávací test na Polygonu v Mostě. Rostlinný olej je levnějším a ekologičtějším palivem

Jízdní kvality automobilů s pohonem na stoprocentní biopalivo -  řepkový olej se zásadně neliší od automobilů pohaněných klasickou ropnou naftou, navíc rostlinný olej je levnějším a ekologičtějším palivem

Most 19.května 2006 - Srovnávací test vozů Škoda s dieselovými motory prokázal, že jízdní vlastnosti automobilů s pohonem na řepkový olej se prakticky neliší od automobilů pohaněných klasickou ropnou naftou,  navíc rostlinný olej je levnějším a ekologičtějším palivem, jehož spalování nepřispívá ke globálním změnám klimatu.

Srovnávací test obou typů automobilů proběhl v pátek 19. května na Polygonu v Mostě. Zkušebních  jízd zúčastnili předseda Strany zelených Martin Bursík a volební lídr zelených v Ústeckém kraji Přemysl Rabas. Zátěžové zkoušky obou typů vozidel provedl několikanásobný mistr republiky v závodech automobilů na okruzích František Došek.

Předseda zelených Martin Bursík zdůraznil potřebu provazovat energetiku a dopravu s ochranou klimatu. „Výroba elektřiny a tepla stejně jako doprava jsou významnými zdroji emisí  skleníkových plynů, především oxidu uhličitého,  proto musíme hledat alternativy. Alternativy hledáme také proto, že musíme být připraveny k nedostatku ropy a zdražení fosilních paliv. Jednou z nejperspektivnějších alternativ v dopravě jsou biopaliva,“ řekl předseda Strany zelených Martin Bursík.

Rozhodnutí využit  auto na biopaliva ve volební kampani zelených považuje Bursík za symbolické, protože Česká republika se již dříve rozhodla orientovat se pouze na bionaftu, která se skládá přibližně z třiceti procent  metylesteru řepkového oleje, ale zbytek tvoří klasická minerální nafta, tedy neobnovitelný zdroj energie. Naopak rostlinný olej je stoprocentním biopalivem, tedy  perspektivnější a ekologičtější pohonnou hmotou a obnovitelným zdrojem energie, jehož spalování neprodukuje škodliviny ani CO2. Ve srovnání s bionaftou vykazuje čistý rostlinný olej vyšší energetickou hodnotu, nižší spotřebu paliva a je výhodnější vzhledem k výrobě a uplatnění na trhu.  V současné době je cena litru  řepkového oleje  20 až 25 Kč. Dle Bursíka je důležité, aby toto alternativní palivo mělo i nadále nulovou sazbou spotřební dani, jak je tomu dnes.

Přestavba motoru na možnost spalovat řepkový olej na základě dvoupalivového principu spočívá ve výstavbě systému se dvěma nádržemi. V hlavní je řepkový olej, v menší klasická nafta. Ta je při startu studeného motoru zdrojem pohonu. Po zahřátí oleje na teplotu 75ºC zhruba po jednom kilometru motor se automaticky přepne na řepkový olej. Přestavba motoru na pro provoz na řepkový olej stojí v současné době přibližně  20 000 až 30 000 Kč, v budoucnu cena přestavby bude klesat.

Po zkušebních jízdách se automobilový závodník František Došek přiznal, že ačkoliv jezdí již pětatřicet let a vyzkoušel mnoho vozu, byl příjemně překvapen kvalitou jízdy a vlastnostmi vozu s pohonem na řepkový olej. "Jsem nečekal, že auto na řepkový olej bude tak dobré pro běžnou jízdu a jízdu na Polygonu. Auto skvěle funguje v obou režimech - a to při malých, tak při velkých otáčkách,“ řekl Došek.

Akcelerační schopnosti při startu z nuly do limitu vzdálenosti 100 metrů na obou typech automobilů, obsazených dvěma muži, byly rovněž porovnatelné.  Účastnici zkušebních jízd zaznamenali i zvýšený jízdní komfort – auto s pohonem na řepkový olej bylo méně hlučné a přechod na nižší rychlost byl plynulejší.  Po většinu času motor byl natolik nehlučný, že nutil jezdce přesvědčit se, že se stále otáčí. Na rychlé a dlouhé cestování je to ideální


Související články


Poslední diskuse k článku - 17 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Spalování bez CO2?
Kam na zelené mozky s logikou, natož nějaké vědomosti. Tenhle celý web dělají zelení vymaštěnci pro jiné zelené vymaštěnce, a proto jsou tu klidně v kurzu články o vodíku jako ZDROJI energie, nebo o odlučování CO2 z tepelných elektráren zachytáváním do vápna.
Je to katastrofa, zvláštní škola hadr.
vloženo: 14.04.2008 15:32     vložil:  Bikkhu Reagovat 
Spalování bez CO2?
Který idiot přišel na myšlenku že spalování(prudká oxidace) řepkového oleje(Uhlík), neprodukuje CO2?

Muže mi ten kus debila říci co to tedy produkuje za odpadní plyny?
C O2=? Napiš, že z toho je H20 a čistý 02 a dostaneš Nobelovu cenu pokud to dokážeš před komisí v Stockholmu :D

P.S. Nejsem chemik ale řepka přeměnuje živiny makroprvky N,P,K a mikroprvky Mg,.....etc. na život z uhlíkatých sloučenin. Fotonsyntéza získává z vzdušného CO2, C. A ted se ukaž.
vloženo: 14.04.2008 13:28     vložil: Daniel Macháček Reagovat 
Pro všechny nadšence obnovitelných zdrojů
Avizované zdražení základních potravin je prvním znamením využívání tvz. "obnovitelných zdrojů". Dovluji si též upozornit, že letos jsou plochy oseté řepkou na maximální rozloze, takže víc oleje už u nás prostě vypěstovat nepůjde. Tak se bude dovážet, ale odkud? Pokud se na něj bude jezdit, tak ho nikdy a nikde nebude dost .... výsledek je, že bude zatraceně drahý, řepka půdu vyčerpává a nemůže se pěstovat na stejném místě dva roky po sobě.
vloženo: 15.08.2007 13:52     vložil:  Bikkhu Reagovat 
Re: Olej z Tesca
Jo a taky v globusu ho nakupuje ještě levněji, prý aji za 14,50kč/l, auto nesmrdí naftou a má za sebou bílý dým. A to že někdo tam leje přepálený olej z friťáku, tak dělá velkou chybu, pokud ho nepřefiltuje kvalitně, ten olej po delší době ztuhne, takže radši nový z Globusu než nepojizdné auto se stuhlým vypáleným olejem z restaurací...
vloženo: 11.08.2007 17:21     vložil:  Tomáš Kovalíček Reagovat 
Re: K cemu predehrev?
Váš názor je velmi nebezpečný. To, že se Vám nerozsypala Vaše 3 auta ještě neznamená, že lze bez rizika jezdit na rostlinný olej bez jakékoliv úpravy. Trochu se tím zabývám a už jsem viděl možná několik desítek poškozených motorů, do nichž "šílenci" jako Vy lili olej bez úpravy nebo špatně přefiltrovaný (což je i Váš případ).
Bohužel se u nás objevují 2 celkem extrémní názory, které jinak velmi prospěšné věci velmi škodí. Na jedné straně jsou lidé, kteří tvrdí, že jezdit na rostlinný olej lze bez úprav, na straně druhé jsou ti, kteří rostlinný olej jako palivo paušálně odmítají jako takový. Z té první skupiny se bohužel velmi často rekrutují členové druhé skupiny poté, co se jim auto jejich nezodpovědným chováním zničí. Ti potom křičí nejhlasitěji.
Další celkem podstatnou věcí (aspoň pro mě) je to, že při neohřátém oleji se celkem výrazně zhoršují zplodiny, takže princip, který má ambice být ekologický, má nakonec zcela opačný efekt.
Přijde mi celkem zbytečné neinvestovat nějakých 5tis. do jednoduché přestavbové sady (třeba už zmíněný www.rostlinnyolej.cz, ale i jinde) a riskovat vážné poškození motoru.
vloženo: 31.07.2007 12:45     vložil:  Poel Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist