Sobota, 26. července 2025

Plány na zrušení železniční tratě jsou lehkomyslné

Plány na zrušení železniční tratě jsou lehkomyslné

Děti Země, Občanské sdružení pro ekologickou dopravu Děčínska a OS Podmokly proti přivaděči odmítly ve svých vyjádřeních k dokumentaci EIA úvahy ŘSD ČR vybudovat přeložku silnice I/13 mezi Děčínem a D8 na místě železniční tratě č. 132 jako nezodpovědnou snahu ji zlikvidovat a navíc přivést automobily do Děčína se všemi jejími negativními vlivy. Shodně proto navrhly, aby byla tato studie přepracována a aby se navíc posoudila tzv. malšovická varianta, s níž se počítalo již dříve.

„Nejprve zbourat fungující železní trať a pak v její stopě s mnoha riziky postavit silnici, která do centra Děčína přivede další auta je opravdu ďábelský plán. Jednak se jím rozhádají místní občané a jednak si na celé věci vydělají různé stavební firmy. Ale aspoň to dokazuje, že vůbec nejde o lidi a o přírodu,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, které hledání trasy přeložky sledují již více než deset let.

Podle těchto tří sdružení je nutné, aby Ministerstvo životního prostředí nechalo dokumentaci přepracovat a posoudit nějakou variantu s dlouhý tunelem. Třeba tu mezi Jílovém a Chrochvicemi, kterou před dvěma a půl lety navrhovala Správa CHKO České středohoří. Místo toho se ale podle nich zbytečně promarnil čas na optimalizaci varianty, která z oznámení na konci roku 2004 vyšla jako nejméně vhodná.

„Chceme, aby se ještě posoudila varianta, která by spojila Jílové, Starou Bohyni a Malšovice, kde je menší obytná zástavba, a která by se mohla částečně ukrýt i pod zem,“ představuje Patrik staronovou trasu přivaděče, o které se v minulosti rovněž uvažovalo.

Děti Země navíc doporučily, aby se v rámci přepracování dokumentace posoudila i tzv. zelená varianta, tj. modernizace stávající silnice I/13 s výstavbou miniobchvatů a protihlukových stěn, která by rychleji a levněji ulevila místním lidem od negativních vlivů dopravy, než desetileté čekání na případný obchvat.

Nyní je vše v rukách MŽP, které buď dokumentaci vrátí k dopracování nebo určí odborníka, který vypracuje posudek. Přeložka I/13 pro rychlost aut 70 km/h má mít šířku 11,5 metrů a délku kolem 16 km.

Vývoj posuzování vlivů variant přeložky silnice I/13 na životní prostředí:

22. 12. 2004 = zveřejnění oznámení EIA

28. 02. 2005 = vydání Závěru zjišťovacího řízení EIA

12. 09. 2007 = zveřejnění dokumentace EIA

12. 10. 2007 = poslední termín pro zaslání vyjádření k dokumentaci EIA

Internetové stránky o podkladech ekologického posouzení přeložky silnice I/13 Děčín – D8:

http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDA3MiI7fQ==

Důležité kontakty:

OS pro ekologickou dopravu na Děčínsku (SED) – Tomáš Freiberg, s-e-d@centrum.cz (Pavel Vrcha – 724300235)

OS Podmokly proti přivaděči (PPP) – Miroslav Švubová, s-e-d@centrum.cz

OS EKO Horní Oldřichov (SHO) – Zdeněk Masojídek, sho@decin.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů