Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zelený outdoor? Trika z PET lahví a boty z pytlů od rýže

14.08.2010  |  zdroj: Podniky a trhy  |  387× přečteno      vytisknout článek

dresJsme lidi z přírody. Jdeme jinou cestou než ostatní. Naším environmentálním programem nechceme nikoho oslňovat, říká autor "zeleného programu" outdoorové firmy Rock Point Tomáš Skala.

Jako zelený špion si může připadat novinář, který pátrá po environmentálním programu firmy Rock Point, jednoho z rozhodujících hráčů na českém trhu oudoorového oblečení a vybavení. Zapomeňte na velkohubá prohlášení o tom, jak se firma odpovědně chová k životnímu prostředí. Doslova a symbolicky ticho po pěšině. Pod nenápadným odkazem na firemních stránkách se přitom schovává propracovaný dlouhodobý environmentální program, který je v tuzemských podmínkách unikátní.

"Nikdy od nás neuvidíte billboardy s nápisy, že tuto alej zaplatil Rock Point," říká Tomáš Skala, projektový manažer společnosti, který uvedl celý proces do chodu. "Svým ekologickým programem nechceme nikoho oslňovat ani vytvářet pouhou prázdnou marketingovou bublinu. Jdeme jinou cestou než ostatní, jsme opatrní. Projekt chceme komunikovat, až ho dlouhodobě naplníme činy," vysvětluje.

Environmentální program Rock Pointu se nazývá Green Life a stojí na třech pilířích. Zmíněné nabídce ekovýrobků, která je v rámci outdoorového segmentu v tuzemsku jednoznačně největší, vlastním odpovědném chování firmy (existují vnitrofiremní environmentální směrnice) a na fundraisingu, tj. získávání finanční podpory pro projekty ekologických neziskových organizací. "Jsme lidi z přírody, vyrostli jsme z outdooru. Závazek chovat se zodpovědně k životnímu prostředí jsme vzali přirozeně za svůj. Lidstvo musí přehodnotit vztah k odpadům," dodává Skala odhodlaně.

Fotbalisti v plastových lahvích

Také jste před několika týdny sledovali mistrovství světa ve fotbale? A věděli jste, že každý fotbalista Nizozemska, který vyběhl při finále na trávník, měl na sobě osm plastových lahví. Že je to nesmysl? Ne až takový. Právě tolik PET lahví bylo totiž třeba k výrobě jednoho dresu vyvedeného v nizozemských národních barvách.

PET lahve se v procesu výroby postupně nejprve promění v polyesterová vlákna a poté v pleteniny, ze kterých se utká dres. Výroba oblečení z takto recyklovaných materiálů celosvětově roste a například firma Nike oblékla do plastu na světovém šampionátu celkem 8 týmů.

"Podobně vyráběné věci, které označujeme podle vlastních přísných měřítek jako ekovýrobky, dosahují už desetiprocentního podílu na našich tržbách," uvádí Skala, který připouští, že vedle jejich "silného vztahu k přírodě" má vše samozřejmě i rovinu obchodní. "V nabídce ekologicky šetrných výrobků vidíme velký komerční potenciál, jejich prodej neustále vzrůstá," říká.

Podobně jako PET lahve se například zpracovávají použité transportní pytle od rýže. Firma nabízí batohy, tašky či obuv, jejichž svršek je z tohoto materiálu vyroben. Prázdné hliníkové plechovky od nápojů používá například na výrobu přezek. "Pro ekovýrobky, které máme v nabídce, používáme vlastní přísná kritéria: všechny tyto produkty musí být bezpodmínečně šetrné k životnímu prostředí a musí být vyrobeny z recyklovaných materiálů či z obnovitelných zdrojů. Navíc technologie použité k jejich vzniku musí být ohleduplné k životnímu prostředí, to znamená, že musí mít nižší energetickou náročnost a musí produkovat minimum odpadu" vysvětluje Skala.

Vedle oblečení a vybavení z recyklátů firma nabízí také výrobky z přírodních materiálů, jakými jsou například biobavlna, vlna Merino či technické konopí. Biobavlna neboli organická bavlna se pěstuje bez pesticidů a herbicidů, vlna z ovcí Merido, chovaných převážně v Austrálii a na Novém Zélandu, je stoprocentně biologicky rozložitelná a používá se k výrobě funkčního spodního prádla a ponožek. "Vlastnosti této vlny jsou jakýmkoli umělým vláknem nepřekonatelné," říká Skala. Co se týče technického konopí, to je odrůda, která se masově pěstovala v dřívějších dobách. Dnes tato surovina zažívá renesanci a opět se z ní vyrábí například provazy a látky.

Umíme sehnat podporu

Podporu a inspiraci pro program Green Life hledá firma Rock Point zejména v zahraničí. Vzorem jsou Spojené státy, Skandinávie a alpské země. "Tam jsou jednoznačně nejdál. Podíl ekologicky šetrných výrobků na celkových prodejích je tam nejvyšší," vysvětluje Skala.

Maloobchodní síť prodejen Rock Point se nedávno spojila s velkým českým výrobcem outdoorového vybavení společností Hannah. Společný zastřešující podnik nese název Outdoor Concept. Vedle vlastní domácí značky Hannah dováží a distribuuje v České republice dalších více než tucet značek. Rock Point je přitom jako jediná společnost z regionu střední a východní Evropy členem prestižní asociace European Outdoor Group Assotiation of Conversation (EOG AfC). Tato asociace je největší organizací v outdoorovém odvětví v Evropě zabývající se ochranou životního prostředí.

Členství umožňuje čerpat finanční grantovou podporu, což je důležité zejména v období poklesu tržeb v maloobchodu, která se projevuje i na výši podpory směřující do zelených projektů.

"Nynější ekonomická situace nám věru moc nesvědčí, peněz není moc. O to více se musíme snažit vytvářet a tlačit smysluplné projekty," říká Skala. Ve spolupráci se Zeleným kruhem - Asociací environmentálních neziskových organizací v České republice tak firma pomáhá jednotlivým občanským sdružením a neziskovkám dostat se k zahraničním finančním prostředkům s konkrétními (a často menšími) projekty. "Pomáháme s administrací, radíme, snažíme se i do menších projektů malých občanských sdružení zatáhnout zkušené odborníky. Naděje na zisk dotací pak výrazně stoupají," libuje si Skala a doplňuje, že vedle výše uvedených zelených projektů podporuje Rock Point i "obyčejnější" potřeby. Například sponzorují opravy a provoz kanceláří malých ekologických organizací, nebo přispívají na mzdy jejich zaměstnanců.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist